23.05.19—19:00

1M³: ‘102 Craters on Venus’, selected by Sophie Nys

book presentation
{media_caption}
{media_caption}
1M³: ‘102 Craters on Venus’, geselecteerd door Sophie Nys, 2019. Foto: Rachel Gruijters.
{media_caption}
1M³: ‘102 Craters on Venus’, geselecteerd door Sophie Nys, 2019. Foto: Rachel Gruijters.
{media_caption}
1M³: ‘102 Craters on Venus’, geselecteerd door Sophie Nys, 2019. Foto: Rachel Gruijters.
{media_caption}
1M³: ‘102 Craters on Venus’, geselecteerd door Sophie Nys, 2019. Foto: Rachel Gruijters.
{media_caption}
1M³: ‘102 Craters on Venus’, geselecteerd door Sophie Nys, 2019. Foto: Rachel Gruijters.
{media_caption}
1M³: ‘102 Craters on Venus’, geselecteerd door Sophie Nys, 2019. Foto: Rachel Gruijters.

1M³: ‘102 Craters on Venus’, selected by Sophie Nys

De toelating van vrouwen in de oudste universiteit van Zwitserland was een tamelijk vertraagde ontwikkeling; pas vanaf 1890 werden vrouwen toegestaan hier te studeren. De eerste keer dat een vrouw een geassocieerde professor werd was in 1928. De benoeming van een vrouw tot bona fide professor gebeurde pas in 1964. De historische collegezaal van de universiteit in Basel is gedecoreerd met 102 schilderijen die voormalige professoren en onderzoekers afbeelden. Het laatste portret werd toegevoegd in 1914, resulterende in een voelbare afwezigheid van vrouwelijke wetenschappers.

In de kunstenaarspublicatie 102 craters on Venus onderzoekt Nys de historische uitsluiting van de verwezenlijkingen van vrouwelijke wetenschappers door vooraanstaande instituten van hoger onderwijs.

Op donderdag 23 mei 2019 om 19:00 zullen twaalf publicaties van de kunstenaarsboekencollectie van de Kunstenbibliotheek toegevoegd worden aan iedere biografie. Tevens wordt een addendum voor het gedoneerde kunstenaarsboek gepresenteerd. Deze presentatie valt samen met Sophie Nys’ tentoonstelling Family Nexus in KIOSK, die nog tot 14 juni te zien is.

{media_caption}
© Julien Creuzet (foto: Tom Callemin)
{media_caption}
Performance Julien Creuzet. Foto: Flor Maesen.
{media_caption}
Performance Julien Creuzet. Foto: Flor Maesen.
{media_caption}
Performance Julien Creuzet. Foto: Flor Maesen.
{media_caption}
Performance Julien Creuzet. Foto: Flor Maesen.
{media_caption}
Performance Julien Creuzet. Foto: Flor Maesen.
{media_caption}
Performance Julien Creuzet. Foto: Flor Maesen.
{media_caption}
Performance Julien Creuzet. Foto: Flor Maesen.

Julien Creuzet: performance

Julien Creuzet nodigt ons uit om mee te deinen op een Caraïbisch ritme. Geef je over aan de klanken, krekels, poëzie en lichamen die ten grondslag liggen aan dit ritme.

De performance wordt georganiseerd in het kader van Creuzets solotentoonstelling in KIOSK, die nog te zien is tot 14.04.2019.

30.01.19-30.01.19

Nacht van de weerklank

event, concert
{media_caption}
© KRAAK / Rosa De Coster

Nacht van de weerklank

Nacht van de weerklank is ontstaan vanuit het idee de akoestische kwaliteiten van KIOSK te ontdekken en te vergroten. Gerard Herman, KRAAK en De Player slaan de handen ineen om een intense en intieme luisteromgeving te creëren. Door de hoeveelheid aan mogelijkheden van reverb en resonantie, biedt de ruimte een wisselwerking met de uitgenodigde muzikanten.

LINEUP
Christine Abdelnour
In Camera
Ash Kilmartin and Johanna Kotlaris

27.01.19-27.12.18

Agentschap Assemblee: Ding 002304 (tapijten)

lezing
{media_caption}

Agentschap Assemblee: Ding 002304 (tapijten)

Op 27 januari 2019 roept Agentschap de controverse Ding 002304 (tapijten) op.

Dit conflict tussen de textielbedrijven Artessuto en B&T Textilia draait rond tekeningen van stadsgezichten op tapijten en kussens. Het Belgische Hof van Cassatie moest daarbij op 26 januari 2012, in de zaak Artessuto v. B&T Textilia, uitmaken of Artessuto’s geweven tapijten van oude stadszichten van Gent en Brugge voldoende origineel waren om in aanmerking te komen voor auteursrechtelijke bescherming als kunstwerk.

We zullen gezamenlijk fragmenten uit de verslagen van de rechtszaak doorlezen. Het doel van de bijeenkomst is om het moment van aarzeling tijdens de rechtszaak opnieuw op te roepen. De bijeenkomsten zijn niet zozeer een re-enactment van de rechtszaak maar wel ‘palavers’ die de aarzeling langer kunnen laten duren. Sari Depreeuw (copyright advocaat), Heike Dobbelaere (ontwerper), Renée Strikkeling (textielontwerper), Wendy Van Wynsberghe (programmator en kunstenaar) e.a. werden uitgenodigd door Agentschap om de zaak te bespreken.

09.12.18-09.12.18

Agentschap Assemblee: ‘Ding 001928 (Give Up Yer Aul Sins)’

lezing
{media_caption}

Agentschap Assemblee: ‘Ding 001928 (Give Up Yer Aul Sins)’

Op 9 december 2018, als onderdeel van de tentoonstelling Assemblee (KIOSK), roept Agentschap de controverse Ding 001928 (Give up yer aul sins) op.

De zaak betreft een conflict tussen Pauline Gormley en EMI over Give Up Yer Aul Sins, een tape met door kinderen uit Dublin navertelde Bijbelverhalen. Op 17 november 1998, in de rechtszaak Pauline Gormley v. EMI voor het Ierse Supreme Court, moest rechter Barron beslissen of Pauline Gormleys versie van het Bijbelverhaal And then there were twelve, opgenomen toen ze een kind was, voldoende origineel was om beschermd te kunnen worden als literair kunstwerk.

We zullen gezamenlijk fragmenten uit de verslagen van de rechtszaak doorlezen. Het doel van de bijeenkomst is om het moment van aarzeling tijdens de rechtszaak opnieuw op te roepen. De bijeenkomsten zijn niet zozeer een re-enactment van de rechtszaak maar wel ‘palavers’ die de aarzeling langer kunnen laten duren. Lucia Alonso (kind), Mette Edvardsen (performer), Jan Masschelein (onderzoeker op het gebied van educatie), Dirk Vervenne (juridisch adviseur), e.a. werden uitgenodigd door Agentschap om de zaak te bespreken.

07.11.18-07.11.18

Daniel García Andújar

lezing
{media_caption}
© Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018.

Daniel García Andújar

Daniel García Andújar (1966, Spanje), een centrale figuur in de Spaanse internetkunst-scene, geeft een lezing over zijn praktijk en tentoonstelling Plus ultra die momenteel te zien is in KIOSK.

Sinds de late jaren tachtig is de kunstenaar bezig met het opstarten van internetprojecten en collectieven. Deze hacken en appropriëren materiaal uit de hedendaagse cultuur met als doel de vaak problematische politiek of absurde logica van het internet blootleggen. Met open source en collectieve productiemethodes gaan ze het idee van materiële of intellectuele eigendom te lijf, of richten ze zich op de nieuwverworven macht van de digitale technologie.

De tentoonstelling Plus ultra zal doorlopend open zijn vanaf 18u tot 22u.

De lezing bijwonen is gratis en zonder reservering.

21.09.18-21.09.18

Parade Daniel García Andújar

parade
{media_caption}
© Daniel García Andújar
{media_caption}
Parade Daniel García Andújar. Foto: Rachel Gruijters
{media_caption}
Parade Daniel García Andújar. Foto: Rachel Gruijters
{media_caption}
Parade Daniel García Andújar. Foto: Rachel Gruijters
{media_caption}
Parade Daniel García Andújar. Foto: Rachel Gruijters
{media_caption}
Parade Daniel García Andújar. Foto: Rachel Gruijters
{media_caption}
Parade Daniel García Andújar. Foto: Rachel Gruijters
{media_caption}
Parade Daniel García Andújar. Foto: Rachel Gruijters
{media_caption}
Parade Daniel García Andújar. Foto: Rachel Gruijters

Parade Daniel García Andújar

Voorafgaand aan de opening van Plus ultra van Daniel Garciá Andújar in KIOSK bent u van harte uitgenodigd voor een optocht door Gent met in ons midden een levensgrote Karel V te paard, zoals afgebeeld op het 16de eeuwse schilderij van Titiaan. Onder muzikale begeleiding van het arbeiderslied De Internationale passeren we vijf historische plaatsen in het stadscentrum. We bewandelen een uniek verhaal van macht, manipulatie en verzet met de tentoonstelling in KIOSK als eindstop.

Vrijdag 21 september
Start: 19u00 - Gravensteen, Sint-Veerleplein, Gent
Route via: Gravensteen, Vrijdagsmarkt, Sint-Baafskathedraal, Vooruit, Boekentoren
Einde: 20u00 - KIOSK, Louis Pasteurlaan 2

22.04.18-22.04.18

Presentatie ledeneditie 2018: Kelly Schacht

Editiepresentatie
{media_caption}
© Kelly Schacht, 2018

Presentatie ledeneditie 2018: Kelly Schacht

Ieder jaar vraagt KIOSK een kunstenaar om een speciale ledeneditie te maken. Dit jaar is de ledeneditie van de hand van Kelly Schacht. De editie zal op 22 april, tijdens de opendeurdag van KASK / School of Arts, gepresenteerd worden.

De editie It seems economical to make use of a character already in play refereert aan het scenario dat Kelly Schacht voor haar gelijknamige tentoonstelling in 2013 in KIOSK uitschreef, waarbij een minimale scenografie zich als een dialoog tussen figuranten, bezoekers en objecten in de ruimte ontvouwde. Dit (gebruiks)object verbeeldt een ontmoeting tussen een figurant en rekwisiet, en een vader en zijn dochter tijdens hun bezoek aan de tentoonstelling.

Kelly Schacht (°1983, Roeselare, België) woont en werkt in Gent. In 2013 stelde ze tentoon in KIOSK onder de titel It seems economical to make use of a character already in play.

Wil je KIOSK mee ondersteunen, dan kan je lid worden voor slechts €50! In ruil ontvang je onder andere de 2018 ledeneditie van Kelly Schacht. Voor meer informatie, zie de "support"-pagina.

15.02.18—20:00

Nida Sinnokrot

Lezing
{media_caption}
Nida Sinnokrot, ‘When Her Eyes Lifted’, 19981999. Courtesy the artist and Sharjah Art Foundation.
{media_caption}

Nida Sinnokrot

Palestijns filmmaker en installatiekunstenaar Nida Sinnokrot (1971, VS) geeft een lezing over zijn praktijk en solotentoonstelling die daags nadien, vrijdag 16 februari, in KIOSK opent. Sinnokrot tracht de politiek en mechaniek van cinema als massamedium open te breken en zet daar een diversiteit aan nieuwe, zelfkritische vertelvormen tegenover. Zijn camera functioneert als een tool waarmee hij over zijn thuisland, ontheemding en de relatie tussen technologie en kolonialisme vertelt. Met zijn verlangen om de cinematische machine zoals wij deze kennen te bevrijden, drukt hij tevens zijn eigen hybride identiteit uit. Sinnokrot zal enkele sculpturale en filmische installaties in de ruimtes van KIOSK. Ze projecteren een andere manier van kijken waarbij de lineaire tijd en het vaste perspectief dat wij associëren met het traditionele filmapparaat ontregeld worden.

De lezing wordt georganiseerd door KASKlezingen, de tentoonstelling wordt georganiseerd in het kader van Under Construction Festival in Gent en Ramallah.