21.09.18-21.09.18

Parade Daniel García Andújar

parade
{media_caption}
© Daniel García Andújar

Parade Daniel García Andújar

Voorafgaand aan de opening van Plus ultra van Daniel Garciá Andújar in KIOSK bent u van harte uitgenodigd voor een optocht door Gent met in ons midden een levensgrote Karel V te paard, zoals afgebeeld op het 16de eeuwse schilderij van Titiaan. Onder muzikale begeleiding van het arbeiderslied De Internationale passeren we vijf historische plaatsen in het stadscentrum. We bewandelen een uniek verhaal van macht, manipulatie en verzet met de tentoonstelling in KIOSK als eindstop.

Vrijdag 21 september
Start: 19u00 - Gravensteen, Sint-Veerleplein, Gent
Route via: Gravensteen, Vrijdagsmarkt, Sint-Baafskathedraal, Vooruit, Boekentoren
Einde: 20u00 - KIOSK, Louis Pasteurlaan 2

22.04.18-22.04.18

Presentatie ledeneditie 2018: Kelly Schacht

Editiepresentatie
{media_caption}
© Kelly Schacht, 2018

Presentatie ledeneditie 2018: Kelly Schacht

Ieder jaar vraagt KIOSK een kunstenaar om een speciale ledeneditie te maken. Dit jaar is de ledeneditie van de hand van Kelly Schacht. De editie zal op 22 april, tijdens de opendeurdag van KASK / School of Arts, gepresenteerd worden.

De editie It seems economical to make use of a character already in play refereert aan het scenario dat Kelly Schacht voor haar gelijknamige tentoonstelling in 2013 in KIOSK uitschreef, waarbij een minimale scenografie zich als een dialoog tussen figuranten, bezoekers en objecten in de ruimte ontvouwde. Dit (gebruiks)object verbeeldt een ontmoeting tussen een figurant en rekwisiet, en een vader en zijn dochter tijdens hun bezoek aan de tentoonstelling.

Kelly Schacht (°1983, Roeselare, België) woont en werkt in Gent. In 2013 stelde ze tentoon in KIOSK onder de titel It seems economical to make use of a character already in play.

Wil je KIOSK mee ondersteunen, dan kan je lid worden voor slechts €50! In ruil ontvang je onder andere de 2018 ledeneditie van Kelly Schacht. Voor meer informatie, zie de "support"-pagina.

15.02.18—20:00

Nida Sinnokrot

Lezing
{media_caption}
Nida Sinnokrot, ‘When Her Eyes Lifted’, 19981999. Courtesy the artist and Sharjah Art Foundation.
{media_caption}

Nida Sinnokrot

Palestijns filmmaker en installatiekunstenaar Nida Sinnokrot (1971, VS) geeft een lezing over zijn praktijk en solotentoonstelling die daags nadien, vrijdag 16 februari, in KIOSK opent. Sinnokrot tracht de politiek en mechaniek van cinema als massamedium open te breken en zet daar een diversiteit aan nieuwe, zelfkritische vertelvormen tegenover. Zijn camera functioneert als een tool waarmee hij over zijn thuisland, ontheemding en de relatie tussen technologie en kolonialisme vertelt. Met zijn verlangen om de cinematische machine zoals wij deze kennen te bevrijden, drukt hij tevens zijn eigen hybride identiteit uit. Sinnokrot zal enkele sculpturale en filmische installaties in de ruimtes van KIOSK. Ze projecteren een andere manier van kijken waarbij de lineaire tijd en het vaste perspectief dat wij associëren met het traditionele filmapparaat ontregeld worden.

De lezing wordt georganiseerd door KASKlezingen, de tentoonstelling wordt georganiseerd in het kader van Under Construction Festival in Gent en Ramallah.

12.10.17—20:00

Christoph Meier

Lezing & boekpresentatie
{media_caption}
{media_caption}
{media_caption}

Christoph Meier

Christoph Meier stelt het boek C O CO voor en gaat in gesprek met curator Nadine Droste over zijn gelijknamige tentoonstelling in KIOSK (i.s.m. KASKlezingen).
De monografie verschijnt in coproductie met Kunstverein Hamburg en Casino Luxembourg, uitgegeven door Mousse Publishing.

De tentoonstelling is open van 18u tot 22u.

Lezing & boekpresentatie
16.06.17—19:00

#SMYA Chapter 6: Muslim Feminism in Belgium and Secular Liberal Constraints

Lezing, panelgesprek, slam poetry
{media_caption}
{media_caption}
{media_caption}
{media_caption}
{media_caption}
{media_caption}

#SMYA Chapter 6: Muslim Feminism in Belgium and Secular Liberal Constraints

Het laatste hoofdstuk in het kader van Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power begint met een lezing door Iman Lechkar, dr. in de Sociale en culturele antropologie (2012, KUL). Lechkar schetst de contouren van een Islamitisch feminisme in België door na te gaan welke mechanismen belemmerend zijn voor moslimvrouwen en hoe zij zichzelf organiseren om hun fundamentele rechten te bekomen in een seculier liberale context.

De lezing wordt gevolgd door een slam poetry performance door Samira Saleh. Zij trad o.a. op bij Female Takeover in a Man's World show en de 44ste Vrouwendag. Vanaf dit jaar is ze Slambassadrice voor België bij Next Generation Speaks.

De avond sluit af met een panelgesprek met Fatma Arikoglu (medewerker gelijke kansen bij Ella – kenniscentrum gender en etniciteit), Nella van den Brandt (postdoctoraal onderzoekster in de geesteswetenschappen bij Universiteit Utrecht) & Samira Saleh, gemodereerd door Sophie Withaeckx (doctor in Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen en verbonden aan RHEA).

Dit evenement is in samenwerking met Sophia vzw, het Belgisch netwerk voor genderstudies, en zal doorgaan in de Cirque. De voertaal is het Nederlands.

De avond, en tevens de tentoonstelling, zal afgesloten worden met een drankje in KIOSK, waar de tentoonstelling tot 22u00 te bezichtigen is.

Lezing, panelgesprek, slam poetry
07.06.17—19:00

#SMYA Chapter 5: Speak Up/Make Your Way

Filmvertoning
{media_caption}
{media_caption}
{media_caption}

#SMYA Chapter 5: Speak Up/Make Your Way

Het vijfde hoofdstuk van Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power zal bestaan uit een screening van Speak Up/Make Your Way (Ouvrir La Voix) van deelnemend kunstenaar Amandine Gay. De film zal geïntroduceerd worden door Gay, en wordt gevolgd door een Q&A met Amandine Gay en Po B.K. Lomami, één van de vrouwen die geïnterviewd wordt in de film en tevens manager van sociaal-artistieke projecten en queer activiste.

Ouvrir La Voix is een film over Franstalige Europese, zwarte vrouwen van de diaspora. Het toont kunst performances en meeslepende verhalen van hen over of voor wie normaliter gesproken wordt. De film zal zich daarom richten op onze gedeelde ervaringen aangaande onze status als minderheid in voornamelijk wit-gedomineerde ex-koloniale landen, en het benadrukken van de grote diversiteit van onze Afro-Europese gemeenschappen. Ouvrir La Voix heeft als oogmerk aandacht te vestigen op ons bestaan met verschillende discriminaties, die verder reiken dan onze status als ‘zwarte vrouw’. De film is een statement van Franstalige Europese, zwarte vrouwen over waarom we ons het recht op ons eigen verhaal terug toe-eigenen. We zullen de mond niet gesnoerd worden, we zullen niet weggevaagd worden en wij zijn in leiding over onze representatie.” – Amandine Gay

Amandine Gay (1984, FR) is een Afrofeministische filmmaakster, activiste en journaliste, gevestigd in Montreal. Haar langspeel-documentaire Ouvrir La Voix is haar regiedebuut.

Po B.K. Lomami (1989, Mons, BE) is een uit Congo afkomstige afroqueer, afrofeministe, anti-negrofobie activiste en zelfstandige manager van sociaal-artistieke projecten. Ze verzorgt momenteel de programmatie van 49 Nord 6 Est – Frac Lorraine (Regional Contemporary Art Collection) in Metz, Frankrijk.

* Het gesprek wordt gehouden in het Nederlands.

KIOSK zal geopend zijn tot 22:00. U kunt de tentoonstelling Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power voor of na de filmvertoning gratis bezoeken.


01.06.17—19:00

#SMYA Chapter 4: A Short History of the Future

Lezing, performance
{media_caption}
{media_caption}
{media_caption}
{media_caption}

#SMYA Chapter 4: A Short History of the Future

In een performance met live reading en video projectie neemt Kapwani Kiwanga de rol van een fictieve antropologe aan. Vanuit deze rol speculeert ze over de toekomst en onderzoekt ze Afro futurisme als middel om het verleden vanuit Afrikaans of Afrikaans diasporaperspectief te beschouwen.

Kiwanga speelt met de stem van autoriteit. Door humor in te zetten poogt ze “hegemonic narratives” te ontwrichten en een stem te geven aan fictieve verhalen.

Kapwani Kiwanga (1978, Ontario, CA) woont en werkt in Oaris (FR). Ze studeerde antropologie en vergelijkende godsdienstwetenschappen aan McGill University (Montréal, CA). In haar werk worstelt ze met Afro futurisme, antikoloniale strijd, het collectieve geheugen, geloofssystemen en manieren waarop verschillende culturen het bovennatuurlijke benaderen.

31.05.17—20:00

#SMYA Chapter 3: On ‘Cahiers du Grif’

Lezing
{media_caption}
{media_caption}

#SMYA Chapter 3: On ‘Cahiers du Grif’

Voor het derde hoofdstuk van Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power geeft Mara Montanaro een lezing over de publicatiereeks Cahiers du Grif. Deze Cahiers du Groupe de Recherche et d’Information Féministes was het eerste en tevens meest invloedrijke Franstalige, feministische tijdschrift. Het werd in 1973 mede opgericht door de Belgische schrijfster, filosofe en feministe Françoise Collin.

De eerste cahier, getiteld Le feminisme, pour quoi faire? (Het feminisme, om wat te doen?, 1973), bevroeg het prille feminisme en introduceerde een reflectief element in het Belgische feminisme van de tweede golf dat toen nog vooral uit acties en manifestaties bestond (denk aan de Dolle Mina’s). De uitsluitend door vrouwen samengestelde redactie verhuisde in 1982 van Brussel naar Parijs.

Mara Montanaro is doctor in de filosofie, geassocieerd met LEGS (Laboratoire d’études de genre et sexualités), Université Paris 8. Haar voornaamste onderzoeksinteresses liggen binnen de hedendaagse Franse filosofie, feminisme, gender en postkoloniale studies.

Dit evenement zal doorgaan in het Frans.

04.05.17—19:00

#SMYA Chapter 2: Op de thuisblijvende vrouw uitgekeken

Filmvertoning & gesprek
{media_caption}
{media_caption}
Chantal De Smet tijdens een betoging voor meer kinderopvang te Gent, juni 1980
{media_caption}
Jacqui Goegebeur
{media_caption}
{media_caption}
{media_caption}

#SMYA Chapter 2: Op de thuisblijvende vrouw uitgekeken

Het tweede hoofdstuk binnen het publieksprogramma van Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power duikt in de tweede feministische golf, met een specifieke focus op de Gentse Dolle Mina’s.

19:00
In gesprek met Chantal De Smet en Jacqui Goegebeur over de Gentse Dolle Mina's

Chantal De Smet stond van 1989 tot 1996 als eerste, en dusver enige, vrouw aan het hoofd van de Gentse Academie (nu bekend als KASK/School of Arts). In 1977 schreef De Smet de titelwoorden "Op de thuisblijvende vrouw uitgekeken" in de eerste van negen LeF-cahiers. Voor ze LeF (Links en Feministisch collectief) startte, nam De Smet het voortouw in de oprichting van de Gentse Dolle Mina’s.

Jacqui Goegebeur, Dolle Mina van een later uur, studeerde Afrikanistiek. Goegebeur werd geboren in Rwanda met een zwarte moeder en een blanke, Belgische vader. Nadat haar vader stierf toen zij zes maanden oud was, haalden Belgische autoriteiten haar weg bij haar moeder om haar vervolgens onder te brengen in een weeshuis in Savé en later in verschillende pleeggezinnen in België. Tegen wil en dank werd ze zo niet enkel een getuige, maar een product van ons koloniaal verleden. Getuigenissen hiervan werden gepubliceerd in het boek Mixed 2010, waar Goegebeur initiatiefneemster van was.

Het gesprek gaat door in het Nederlands.

20:30
Filmvertoning van Chantal Akerman’s Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles, met introductie door filmhistorica Hilde D’haeyere.
(BE, 1975, Frans gesproken met Nederlandse en Engelse ondertitels, 201 min.)

In deze film kijken we ruim drie uur naar een thuisblijvende vrouw, wiens enige recht het aanrecht lijkt te zijn. Chantal Akerman maakte deze film in 1975, toen zij 25 jaar was, met een hoofdzakelijk vrouwelijk team. Bij de release noemde The New York Times de film het “eerste meesterwerk over het vrouwelijke in de geschiedenis van cinema”.

Deze avond wordt georganiseerd in samenwerking met KASKcinema.

Filmvertoning & gesprek