02.12.17 - 04.02.18

Nazgol Ansarinia

Opening: vrijdag 1 december 2017 - 20:00

Komende tentoonstelling
(c) Nazgol Ansarinia
(c) Nazgol Ansarinia

Fragments, Particles and the Mechanisms of Growth

Nazgol Ansarinia presenteert de tentoonstelling Fragments, Particles and the Mechanisms of Growth in KIOSK.

Aan de hand van tekeningen, collages, sculpturen, muur- en textielwerken schetst de Iraanse kunstenaar Nazgol Ansarinia een portret van het dagelijkse leven in haar geboortestad Teheran en haar positie binnen deze context. Ze groeit mee met een stad die vandaag bijna 14 miljoen inwoners telt en in sneltempo van aangezicht verandert. Het kapitalisme baant steeds dieper zijn weg in de hedendaagse Iraanse samenleving, er is een tekort aan woongelegenheid, de vastgoedmarkt boomt en overal maken huizen plaats voor nieuwe torenhoge appartementsblokken of winkelcentra, wat leidt tot een onophoudelijke en paradoxale cyclus van constructie en deconstructie.

Ieder individu vormt een schakel in dit proces van ‘groei’ en is net zoals de stad zelf onderhevig aan bepaalde onderliggende codes en dynamieken. Het is de spanningsrelatie tussen haar persoonlijke gewaarwordingen en het publieke, gereguleerde leven in Teheran die telkens opnieuw naar boven komt in Ansarinia’s werk: “Ik heb zoveel lagen herinneringen uit elke hoek van deze stad. Aan elk stuk van de stad hangen herinneringen vast uit verschillende periodes van mijn leven. Ik denk dat het dit is wat dit snelle bouwproces tegelijk zo destructief maakt. Het neemt ons collectieve en individuele geheugen weg. Woonbuurten veranderen zo snel dat ze onherkenbaar zijn. Als je je niet kan verhouden tot de ruimte, loop je verloren.” uit ‘The Artist and their City’, door The Guardian / Tate, 2016).

De kunstenaar keert een sociaal systeem, een stedelijke ontwikkeling of een regelgeving binnenstebuiten, dissecteert en ondervraagt deze, om vervolgens in de reconstructie ervan een collectief bewustzijn of gevoel bloot te leggen. In haar tentoonstelling in KIOSK filmt en analyseert ze bijvoorbeeld de afbraak van een gebouw in Teheran en verwerkt de ‘afdrukken’ hiervan in de vorm van video en sculptuur. Het videowerk Fragment 1, Demolishing buildings, buying waste registreert hoe het gebouw over een periode van 16 dagen gesloopt wordt met schop en houweel. Het werk is een poging om het moment tussen afbraak en creatie te vatten en illustreert het gegeven dat er voor elk nieuw gebouw eenzelfde hoeveelheid materiaal opzij wordt geschoven.

Het puin dat in het videowerk wordt weggedragen, wordt in KIOSK symbolisch terug ingezet als een nieuwe bouwsteen. Het puin wordt opengelegd, gesorteerd en gereconstrueerd tot nieuwe sculpturen van plaaster en keramiek. Daarnaast toont ze een serie collages waarin ze artikels met een politieke of economische insteek uit verschillende Iraanse kranten samenweeft tot mozaïekvlakken. Wat al deze tentoongestelde werken verbindt, is de volgende gedachte van Ansarinia: “Ik ben een deconstructionist die een reconstructie maakt uit de uiteengereten elementen die iets nieuws onthullen over iets dat zo banaal is dat het niet opgemerkt wordt, zo repetitief dat het deel wordt van het routineuze leven.” Het is haar manier om vorm te geven aan, en vat te krijgen op de ontelbare groeimechanismen die deze stad momenteel bepalen.

Komende tentoonstelling
23.09.17 - 19.11.17

Christoph Meier

Huidige tentoonstelling
(c) Christoph Meier
(c) Christoph Meier
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin
Christoph Meier, ‘C O CO’, 2017. Foto: Tom Callemin

C O CO

De Oostenrijkse kunstenaar Christoph Meier (1980, woont en werkt in Wenen) zoekt met zijn tentoonstelling C O CO mogelijke wisselwerkingen op tussen zijn werk, de bezoeker en de tentoonstellingsruimtes van KIOSK. Vertrekkend van de specifieke architectuur en geschiedenis van de plek, stelt Meier nieuwe architecturale en sociale ruimtes voor aan de hand van een rasterstructuur van bamboestokken, nieuwe en bestaande sculpturen en een videowerk.

De tentoonstelling bouwt voort op de samenwerking tussen de kunstenaar en drie kunstinstellingen: C O CO is een afgeleide vorm van C & O, de tentoonstelling die Meier vorig jaar in Kunstverein Hamburg presenteerde, maar zal op haar beurt ook de basis vormen voor Meiers tentoonstelling volgend jaar in Casino Luxembourg. Bij elk van de locaties vormt de eigenheid van de ruimte het vertrekpunt en komen nieuwe zijwegen tijdelijk samen.

Meiers praktijk onderzoekt de tentoonstellingscontext als een plaats voor sociale interactie en de manier waarop deze context hedendaagse kunst produceert en presenteert. Hij zoekt naar tussenvormen die de ruimte accentueren, maar ze tegelijkertijd ook in vraag stellen. Dit resulteert vaak in invasieve of absurdistische ingrepen waarbij er een spanning ontstaat tussen de bestaande institutionele ruimte en het architecturale en/of sculpturale werk dat de kunstenaar ertegenover zet.

In KIOSK positioneert Meier tegenover de dominante, centrale koepelruimte – een voormalig anatomisch auditorium – een schijnbaar lichte, primitieve structuur die zich niet in één oogopslag laat overschouwen en al even eigenzinnig en theatraal is als de omringende architectuur. Bamboestokken palmen ostentatief de ruimte in. Terwijl ze een strakke, nauwgezet uitgedachte modulaire structuur volgen, penetreren ze de architectuur repetitief en compromisloos, dwars door baksteen en glaspartijen heen. Binnen- en buitenruimtes komen in onderling verband te staan. Het aan de bestaande ruimte opgelegde rasterwerk beperkt de bewegingsvrijheid van de bezoeker, maar breidt tegelijkertijd ook het gezichtsveld uit. Het voegt een nieuw kader toe waarbinnen we een oneindig aantal imaginaire ruimtes kunnen projecteren. 

De sculpturen die rond het bamboewerk gepositioneerd staan, bestaan uit gevonden of herdachte materialen die voornamelijk met ambacht, industrie of technologie geassocieerd kunnen worden. De uit geplooide of geperforeerde metalen platen bestaande containervormen hangen ergens tussen open of gesloten, uniek of serieel, afstandelijk of immersief, functioneel of disfunctioneel, minimalistisch of complex in. Dit spel met tegenstellingen, herhaling, performance en deconstructie houdt de objecten continu in beweging en vermijdt een eenzijdige interpretatie. Meier hoopt zijn ‘sociale vormen’ los te zien komen van wat ze zijn en samen met de bezoeker op zoek te gaan naar wat ze kunnen zijn. Zo worden ze podium, sokkel, tafel, kortom dragers van betekenis waarmee in dialoog gegaan kan worden.

Naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt er een monografie in coproductie met Kunstverein Hamburg en Casino Luxembourg, uitgegeven door Mousse Publishing. Deze publicatie wordt op donderdag 12 oktober voorgesteld in KIOSK.

De tentoonstelling wordt gerealiseerd in samenwerking met Kunstverein Hamburg & Casino Luxembourg - Forum d’art contemporain. Met steun van Budeskanzleramt Österreich.

Huidige tentoonstelling
29.04.17 - 16.06.17

Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power

Tentoonstelling
"The Great Court," at the opening ceremony of the World Conference on the UN Decade for Women, University of Nairobi, Kenya, 1985. From “Forum '85 NGO Planning Committee Final Report: Nairobi, Kenya”. © Sophia Smith Collection, Smith College (Northampton, MA).
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Rachel Gruijters
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Rachel Gruijters
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Rachel Gruijters
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Rachel Gruijters
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Tom Callemin
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Tom Callemin
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Tom Callemin
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Tom Callemin
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Rachel Gruijters
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Rachel Gruijters
Saddie Choua, 'Am I The Only One Who Is Like Me?', 2017. Foto: Tom Callemin
Saddie Choua, 'Am I The Only One Who Is Like Me?', 2017. Foto: Tom Callemin
Kapwani Kiwanga, 'Tablets', 2017. Foto: Tom Callemin
Kapwani Kiwanga, 'Tablets', 2017. Foto: Tom Callemin
Eva Olthof, 'If it were my turn to speak', 2017. Foto: Tom Callemin
Eva Olthof, 'If it were my turn to speak', 2017. Foto: Tom Callemin
Study Group for Solidarity and TransActions, 'Prologue', 2017. Foto: Tom Callemin
Study Group for Solidarity and TransActions, 'Prologue', 2017. Foto: Tom Callemin
Marwa Arsanios, The exhibited material is part of an ongoing research by Arsanios and Dima Hamadeh on the autonomous Kurdish Women Foto: Tom Callemin
Marwa Arsanios, The exhibited material is part of an ongoing research by Arsanios and Dima Hamadeh on the autonomous Kurdish Women Foto: Tom Callemin
Amandine Gay, 'Ouvrir La Voix: les femmes noires se réapproprient la narration', 2017. Foto: Tom Callemin
Amandine Gay, 'Ouvrir La Voix: les femmes noires se réapproprient la narration', 2017. Foto: Tom Callemin
Saddie Choua, 'I’m sorry I can’t offer you tea, my hands are a little tight', 2014. Foto: Rachel Gruijters
Saddie Choua, 'I’m sorry I can’t offer you tea, my hands are a little tight', 2014. Foto: Rachel Gruijters
Françoise Dasques, 'La conférence
 des femmes - Nairobi 1985', 1985. Foto: Tom Callemin
Françoise Dasques, 'La conférence des femmes - Nairobi 1985', 1985. Foto: Tom Callemin

Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power bestaat uit een tentoonstelling en een publiek programma met lezingen, panelgesprekken, performances en filmvertoningen. In dit project komen verhalen uit de feministische strijd samen. Kwesties rond ras, gender en klasse worden belicht vanuit het zogenaamde intersectioneel denken, een benadering waarbij de samenloop van discriminatiegronden en de dynamiek die daaruit voortvloeit, zichtbaar wordt gemaakt. De titel van het project refereert aan de gelijknamige lezing uit 2009 van Gloria Wekker, welvermaard Surinaams-Nederlandse geleerde en een gevestigde naam binnen het transnationaal en zwart-Europese feministische discours.

Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power tracht voorbij het Westers feminisme te kijken en de origines van het transnationaal en intersectioneel feministisch perspectief in België en daarbuiten te traceren. Het vertrekpunt van het onderzoek lag bij de Gentse Academie die van 1989 tot 1996 werd geleid door kunsthistorica Chantal De Smet, de eerste (en tot nader order enige) vrouwelijke directeur. In de vroege jaren ’70 was De Smet een centrale figuur binnen de Gentse Dolle Mina’s, een van de eerste initiatieven binnen de tweede feministische golf in Vlaanderen. Ze was tevens een van de drijvende krachten achter het Belgische Angela Davis Komitee.

De tweede feministische golf bracht de Verenigde Naties ertoe stappen te zetten ter verbetering van de positie van de vrouw, wat resulteerde in het uitroepen van de periode 1976-1985 tot het decennium van de vrouw en de organisatie van vrouwenconferenties in Mexico City (1975), Kopenhagen (1980) en Nairobi (1985). FORUM ’85, de alternatieve conferentie van vrouwenbewegingen en ngo’s in Nairobi die parallel plaatsvond met het officiële VN-congres, is een sleutelmoment in de geschiedenis van het transnationale feminisme. Bijgewoond door 14.000 vrouwen, activisten en feministes uit overwegend niet-Westerse landen, vonden er voor het eerst op dergelijke schaal op wereldwijd niveau ontmoetingen en uitwisselingen van ideeën plaats.

Documenten uit publieke archieven die meer inzicht bieden in deze historische en lokale contexten vormen de ruggengraat van de tentoonstelling. Daarnaast werden beeldende kunstenaars Marwa Arsanios, Saddie Choua, Amandine Gay, Kapwani Kiwanga, Ato Malinda, Eva Olthof en het collectief Study Group for Solidarity and TransActions uitgenodigd om vanuit deze archieven en thematieken tot nieuw werk te komen. Een benadering vanuit een postkoloniale, transnationale of politiek emancipatorische context is daarbij eigen aan hun praktijk. Op deze manier bieden ze nieuwe kritische perspectieven op de geschiedenis en bepalen op hun beurt weer de vorm van een nieuwe golf van feminisme.

Het publieke programma wil nagaan hoe het feminisme vanuit een postkoloniaal perspectief begrippen als klasse, gender en ras radicaal kan herdenken. Het project gaat van start met een vertoning van La conférence des femmes – Naïrobi (1985) van Françoise Dasques over FORUM ’85, waarna Paola Bacchetta (hoogleraar Gender and Women’s Studies, University of California, Berkeley) in gesprek gaat met de Franse politicologe Françoise Vergès.

Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power wordt georganiseerd door KIOSK en KASK / School of Arts Gent in het kader van The Uses of Art – The Legacy of 1848 and 1989, een project geïnitieerd door de museumconfederatie L’Internationale met de steun van het Cultuurprogramma van de Europese Unie. Het project wordt gecureerd door Nataša Petrešin-Bachelez, Wim Waelput en assistent-curator Rachelle Dufour.

In samenwerking met Amsab-ISG, AVG-Carhif en Sophia asbl/vzw.

11.02.17 - 16.04.17

Shilpa Gupta

Opening: vrijdag 10 februari 2017 - 20:00

Tentoonstelling
Shilpa Gupta, ‘1:444557’, staal, messing plaatje (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:444557’, staal, messing plaatje (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:444557’, staal, messing plaatje (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:444557’, staal, messing plaatje (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘24:00:01’, flapbord (2010-12). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘24:00:01’, flapbord (2010-12). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017) & 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeiend in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017) & 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeiend in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017)
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017)
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017)
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017)
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017) & ‘Map Tracing # 1 – BE’, koperen pijp (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017) & ‘Map Tracing # 1 – BE’, koperen pijp (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Map Tracing # 1 – BE’, koperen pijp (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Map Tracing # 1 – BE’, koperen pijp (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017). Foto Tom Callemin

De Indiase kunstenaar Shilpa Gupta presenteert de solotentoonstelling Drawing in the Dark. De titel refereert aan de clandestiene bewegingen en praktijken in grensgebieden en aan de metafoor van de grens of lijn die meerdere hier tentoongestelde werken met elkaar verbindt. De tentoonstelling maakt deel uit van Gupta’s doorlopend onderzoek naar interrelaties tussen structuren, meer specifiek die van de staat en het individu, en hoe die herschaald worden op die plaatsen die zowel scheiding als periferie vormen. Verderbouwend op zes jaar onderzoek, voornamelijk in de grensgebieden van India en Bangladesh, vormt deze nieuwe reeks werken een uitbreiding van het My East is Your West-project dat Gupta in 2015 voor de Biënnale van Venetië ontwikkelde. In het najaar van 2016 reisde ze terug naar gebieden nabij de grensomheining waarmee India buurland Bangladesh omsingelt, de beruchte langste scheidingsbarrière in opbouw tussen twee natiestaten ter wereld. Volgens de kunstenaar staat het dagelijkse leven in die gebieden haaks op de overheidsintenties, en de stroom van mensen en goederen gaat voort, gedreven door historische en sociale affiniteiten, geografische continuïteit en economische nood.

De centraal opgestelde sculptuur 24:00:01 (flapbord, 2010-2012) wordt omringd door nieuwe werken die samen kunnen worden gezien als een bundeling van clandestiene verhalen. Sculpturen, tekeningen en foto’s schetsen samen een beeld van de subversieve, illegale en informele stroom van goederen, mensen en verlangens. Zo zijn het object omwonden met de rafels van een traditionele Dhakai Jamdani sari, de serie marihuana-tekeningen en de fotocollages met auto-onderdelen één voor één dragers van verhalen over ongeregistreerde reizen langs meanderende lijnen op de kaart.

Eerder dan een esthetische passieve beleving, probeert Gupta’s werk vragen uit te lokken bij de kijker. Ze start een dialoog op over de perceptie en de constructie van identiteit, alsook over thema’s die deze beïnvloeden zoals nationaliteit, technologie, religie, grenzen, conflicten, controle of censuur: “Ik ben geïnteresseerd in perceptie, en dus ook in hoe definities worden opgerokken of doorbroken – zij het door gender, geloof, of het concept van de natie. Er gaapt een kloof tussen de grotere constructie die een uniciteit voor zichzelf zoekt, en het fragment daarvan dat misschien iets helemaal anders betracht. En schijnbaar logische handelingen als aftekenen en meten, zijn mogelijks niet de weg naar oplossingen” (Shilpa Gupta in Indian Express, 2016).

In de grensgebieden die Gupta oproept in Drawing in the Dark tonen onze schijnbaar vaste wetten zich nog in constante beweging en voor discussie vatbaar. Het randgebied wordt getoond als een niemandsland waarbinnen zich praktijken en verhalen ‘in het donker’ ontwikkelen of als een parallel circuit van goederen dat ‘onzichtbaar’ onder het oog van de overheid opereert. De ‘wet’ van iedere identiteit wordt hier vervangen door een set voorwaardelijke regels waardoor er opnieuw speel- en denkruimte vrijkomt om onszelf in vraag te stellen.

De tentoonstelling is een coproductie van KIOSK, Bielefelder Kunstverein en Le centre d’art contemporain – la synagogue de Delme.

03.12.16 - 29.01.17

Dorothy Iannone

Tentoonstelling
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin

Lineage of Love

KIOSK presenteert Lineage of Love, de eerste solotentoonstelling van Dorothy Iannone (°1933, Boston, VS) in België. Als autodidact werkt Iannone intussen al meer dan een halve eeuw ononderbroken een eigenzinnig oeuvre uit waarbinnen ideeën rond emancipatie, seksualiteit, politiek en spirituele bewustwording centraal staan. Vanaf 1967 leefde ze samen met de Duits-Zwitserse kunstenaar Dieter Roth en sindsdien vergroeide haar persoonlijke (liefdes)leven met haar werk. Dit sterk autobiografische en verhalende karakter komt tot uiting in schilderijen, tekeningen, beeldromans, sculpturen, kunstenaarsboeken, tekst-, collage- en fotowerken.

Al deze media komen in hun verscheidenheid aan bod in Lineage of Love, die zowel haar vroege als recente praktijk in beeld brengt. Enkele sleutelwerken zoals de sculptuur I Was Thinking of You en de tekeningenseries An Icelandic Saga en The Story of Bern worden gecombineerd met minder bekend werk: van een vroeg abstracte schilderij, over een serie collages met Japans papier en bladgoud, tot een zelfportret in polaroidvorm en een kook- en dagboek uit 1969. Op deze manier tracht de tentoonstelling een portret te schetsen van een veelzijdig kunstenaar die altijd in beweging is geweest, op zoek naar een symbiose tussen kunst en haar persoonlijke verhalen, ontmoetingen en liefdes.

In de jaren 1960 maakte Iannone abstract expressionistisch werk, vanaf de jaren 1970 is ze echter een meer figuratieve richting opgegaan met als centrale onderwerp zichzelf, haar partner en wat zij noemt de ‘ecstatic unity’. Het lichaam van Iannone, afgebeeld als een met weelderige juwelen overladen, goddelijke Matriarch, verstrengelt met dat van haar Muze, Dieter Roth. Zwarte lijnen en kleurvelden vormen drukke mozaïeken en vlakke schouwspelen van copulerende koppels wier mannelijke en vrouwelijke lichaamsdelen inwisselbaar worden en opgaan in een spiritueel samenzijn. De vrouwen vieren zelfverzekerd de teugels, ze brengen een verhaal van liefde, seks, verraad en macht. De seksuele daad wordt benadrukt en gevierd, net zoals dit in de Oudheid gedaan en verbeeld werd. Iannone’s vele reizen naar Azië en Europa sijpelen ook qua techniek en motieven door in haar werk. De perspectiefloze composities doen denken aan Japanse houtdrukken, Griekse vazen of erotische schilderijen uit het midden Oosten, de kleurrijke mozaïeken en mandala-vormen aan het Boeddhisme, het Byzantijnse rijk of de 17de-eeuwse Barok.

Het werk van Iannone was regelmatig het voorwerp van censuur en het bleef lange tijd onderbelicht. Met de start van het nieuwe millennium kwam daar echter verandering in. Zo kreeg ze solotentoonstellingen in onder andere Air de Paris, Parijs (2015); Peres Projects, Berlijn (2014); Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich (2014); Berlinische Galerie, Berlijn (2014); New Museum, New York (2009) en Kunsthalle Wien, Wenen (2006).

24.09.16 - 20.11.16

Jérémie Gindre

Tentoonstelling
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin

Kamp Kataloog

Onder de titel ‘Kamp Kataloog’ presenteert KIOSK de eerste Belgische solotentoonstelling van de Zwitserse kunstenaar en schrijver Jérémie Gindre. De tentoonstelling omvat wisselende settings en werd in een serie van drie episodes uitgedacht: in de zomer van 2015 vond de eerste daarvan plaats in La Criée centre d’art contemporain in Rennes, het tweede ‘kamp’ werd in de lente van 2016 in La Kunsthalle in Mulhouse opgetrokken en binnenkort zal het de herfst ingaan met het derde en laatste deel in KIOSK. Als een panoramisch landschap evolueren deze tijdelijke ‘kampen’ met de seizoenen mee en ontwikkelen ze gaandeweg talloze nieuwe verhalen. Naargelang de tentoonstellingsruimte en het seizoen, wordt een andere samenstelling van sculpturen, tekeningen en teksten bij elkaar gesprokkeld. Zo vernederlandste Gindre voor deze gelegenheid de overkoepelende titel van het tentoonstellings- en boekproject, ‘Camp Catalogue’, tot ‘Kamp Kataloog’.

De tentoonstelling vertrekt vanuit ons contact met de natuur en de manier waarop we deze willen vormgeven, bevatten en begrenzen. Gindre schotelt ons een poëtische, doch systematische studie voor naar de vormentaal van kampplaatsen, wat errond te ontdekken valt zoals omheiningen, rivieren, vogels en bijenkorven, en ook wat er zich in de grond daaronder afspeelt. Dit resulteerde in een catalogus van landschappelijke types die niet exhaustief of wetenschappelijk van aard is, maar in eerste instantie de herinnering en de verbeelding van de lezer tracht te prikkelen.

Naar aanleiding van de tentoonstelling verscheen het kunstenaarsboek ‘Camp Catalogue’ van Jérémie Gindre. Het boek omvat de tekeningen en tekstwerken uit de tentoonstellingen en werd uitgegeven door Lendroit éditions in coproductie met La Criée, Rennes, La Kunsthalle, Mulhouse en KIOSK, Gent.

Jérémie Gindre publiceerde reeds een twaalftal boeken in de vorm van romans, kortverhalen, essays, dagboeken, beeldboeken, … Ze verhalen over geschiedenis, geografie, conceptuele kunst, neurowetenschap, archeologie, en toerisme waarbij al deze kennisvelden speels in elkaar overlopen. Het werk van Gindre werd onder andere tentoongesteld in Kunsthaus Baselland, Muttenz, Zwitserland; Kunstmuseum Thun, Zwitserland; Museo de Arte Moderno, Buenos Aires, Argentinië; Kunsthalle Fri-Art, Fribourg, Zwitserland; La Criée centre d’art contemporain, Rennes, Frankrijk en La Kunsthalle, Mulhouse, Frankrijk.

Camp Catalog

Auteur: Jérémie Gindre

12€ (collector's edition: 16€)

more

23.04.16 - 12.06.16

Peter Wächtler

Opening: vrijdag 22 april 2016 - 20:00

Tentoonstelling
(c) Peter Wächtler
(c) Peter Wächtler
Peter Wächtler, 'Untitled', video, 2014
Peter Wächtler, 'Untitled', video, 2014
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, 'Untitled', video, 2014
Peter Wächtler, 'Untitled', video, 2014
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin

9

Peter Wächtler (1979, Hannover) tekent, schrijft, maakt sculpturen, geluid-, animatie- en videowerken. Wächtler speelt met narratieve technieken: zijn teksten zetten de toon, omkaderen het uiteenlopend werk. De complexe, fantastische verhaallijnen scheppen een sfeer van humor, satire en vervreemding. Zo nemen de scenario’s de vorm aan van boekillustraties, eenvoudige animaties, zaalteksten, proza, voice-overs of storyboards. Wächtler speelt met de (beeld)taal van popcultuur, zoals die eigen zijn aan bestsellers, pageturners, tearjerkers en blockbusters. Hij adapteert de formele kenmerken van deze genres, maar ondergraaft ze tegelijkertijd in hun originele pedagogische, empathische of entertainende rol.

Wächtler schrijft zijn verhalen vanuit de eerste persoon, maar hij legt niet bloot in hoeverre zijn personages gebaseerd zijn op pure fictie, echte herinneringen of doodgewone anekdotes. We kunnen ons tot op zekere hoogte identificeren met de figuren die hij op poëtische wijze tot leven wekt, maar tegelijkertijd zorgt hun excentriciteit, overdreven levendigheid en uitgestreken humor ervoor dat we op een veilige afstand blijven. Ze zijn gelimiteerd in hun communiceren, voelen zich kwetsbaar of miskend. Ze liggen dwars en stellen zichzelf passief of zonderling op.

De strategie van de negatie volgend, geeft Wächtler zijn tentoonstelling in KIOSK de titel 9. Voor deze installatie zoekt hij een eigenzinnige invulling van de ruimte op, een vorm die allesbehalve conform de heersende museale en architecturale codes hoeft te zijn.

Peter Wächtler leeft en werkt in Brussel en Berlijn. Hij stelde solo tentoon in onder meer The Renaissance Society, Chicago (2016); Westfälischer Kunstverein, Münster (2014); Reena Spaulings, New York (2014); dépendance gallery, Brussel (2013); Kunstverein Hildesheim (2013); Ludlow 38, New York (2013); Kunsthalle Wien, Wenen (2013). Wächtler nam recent deel aan internationele groepstentoonstellingen zoals: 2015 Triennial: Surround Audience, New Museum, New York (2015); the Liverpool Biennial (2014); Meanwhile…Suddenly and Then, Lyon Biennale (2013); Pride Goes Before a Fall – Beware of a Holy Whore, Artists Space, New York (2013); Un-Scene II, Wiels, Brussels (2012); Melanchotopia, Witte de With, Center for Contemporary Art, Rotterdam (2011). Onder de titel Come On publiceerde Sternberg Press in 2013 een boek met teksten van Wächtler.

13.02.16 - 10.04.16

Daniel Dewar & Grégory Gicquel

Tentoonstelling
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin

Digitalis

Het Britse-Franse kunstenaarsduo Daniel Dewar en Grégory Gicquel presenteert in KIOSK enkele nieuwe series sculpturen onder de overkoepelende titel Digitalis.

In hun sculpturale praktijk komt een breed spectrum aan autodidactisch aangeleerde technieken aan bod, zoals houtsnijwerk, weven, keramiek en steenhouwen. Met deze kennis van ambachtelijke productiemethoden creëren ze unieke, handgemaakte werken. Zo gaat aan de uiteindelijke sculptuur vaak een lang, arbeidsintensief proces vooraf waarbij het materiaal zorgvuldig uitgekozen, onderzocht en manueel bewerkt wordt.

Dit is ook het geval bij de sculpturen die voor de tentoonstelling Digitalis vorm krijgen. De tentoonstelling ontleent zijn titel aan de botanische naam van vingerhoedskruid: ‘digitalis’ betekent ‘(van de) vinger’ en verwijst naar de vorm van de bloem. De titel en de tentoongestelde werken spelen met het idee van ‘de toets’, in de vorm van een unieke vingerafdruk of een digitale, seriële geste. De paarse Digitalis-bloem keert bijvoorbeeld als floraal motief terug in de afwerking van een nieuwe serie sculpturen in de vorm van zitbanken die door de kunstenaars zelf vervaardigd werd uit cypressenhout. De bijhorende kussens zijn dan weer verfraaid met digitaal borduurwerk.

Dewar en Gicquels keuze voor het handmatige inzetten van verouderde technieken moet niet gelezen worden als een nostalgische reflex tegenover de vergeten ambacht of als een kritische reactie op de standaardisering en uniformiteit van onze geïndustrialiseerde wereld. De techniek en het medium zijn niet het einddoel van het werk. Integendeel, ze functioneren doorgaans als vertrekpunt vanwaaruit het narratieve potentieel onderzocht wordt, als een referentie waarrond het onderwerp zich vrij kan bewegen.

Het afgenomen belang of het anachronistisch karakter van, in dit geval, het borduurwerk en het gebruik van een beitel of mechanische houtfreesmachine beschouwen de kunstenaars als een sculpturale meerwaarde. Aanvankelijk heeft een blok hout de potentie om eender welke narratieve en sculpturale vorm aan te nemen, maar tegelijkertijd is het eigen aan het maakproces dat dit basismateriaal slechts tot één welbepaalde sculpturale ‘verschijning’ zal leiden. Dewar en Gicquel scheppen plezier in de af te leggen weg ernaartoe, in het naar hun hand zetten van een techniek of het doen bewegen van een specifiek materiaal en zo nieuwsgierig maar met het nodige geduld een sculpturaal beeld tot stand te zien komen. Hierbij worden de regels van het ambacht niet blindelings gevolgd, maar vinden ze gaandeweg eigen spelregels uit. Dit idee zit treffend vervat in de zitbank-werken: deze functioneren niet als perfect afgewerkte gebruiksvoorwerpen, maar als een serie unieke sculpturen met kleine nuances in het hout, de kleur en het formaat.

Courtesy: Miet Warlop
Courtesy: Miet Warlop
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks

Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm

KIOSK presenteert twee nieuwe tentoonstellingen met Miet Warlop (1978) en Nel Aerts (1987). Beide kunstenaars creëren universums die over vele gedaantes en verschillende media heen een onmiddellijke, poëtische indruk nalaten. Eenmaal u erin ondergedompeld bent, doen hun ambigue beeldenwerelden u glimlachen en grijnzen, maar ze laten u evengoed aangedaan en verweesd achter.

Miet Warlop creëert performances, acties en publieke interventies die het midden houden tussen absurd theater en op zichzelf staande ‘tableaux vivants’. Warlop creëert een beeldtaal tussen theater, dans en tentoonstelling in en speelt deze disciplines vrijelijk tegenover elkaar uit.

Onder de titel Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm presenteert Warlop een installatie waarbij diverse ruimtelijke opstellingen van objecten, attributen, gestes en performers op elkaar inspelen en zo een steeds veranderende choreografie uittekenen binnen de vaste chronologie van een tentoonstelling. Als een hedendaags beeldenstormer palmt Warlop de koepelruimte in en geeft ze vorm aan haar interpretatie van de Griekse begrippen eikon, ‘afbeelding’, en klastès, ‘breker’: een proces van simultaan creëren en vernietigen.

In Warlops beeldenwereld staan alle elementen in relatie tot elkaar als een oneindig draaiende loop van referenties die de vorm aanneemt van een kras in een plaat, een gipsen cimbaal of een in cirkels op de grond rollende rokvorm. De attributen worden geactiveerd tijdens korte acties; onaangekondigde tijdelijke sculpturale situaties. Het ontstaan van een nieuw beeld valt onvermijdelijk samen met het verdwijnen of verbrokkelen van andere beelden. Iedere actie of beweging voegt een visueel of auditief spoor toe aan het totaalbeeld, resoneert in en met de koepelruimte.

28.11.15 - 31.01.16

Nel Aerts

Tentoonstelling
Nel Aerts, 'Billenkoek', foto door Vic Aerts, 1990.
Nel Aerts, 'Billenkoek', foto door Vic Aerts, 1990.
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin

Billenkoek

KIOSK presenteert twee nieuwe tentoonstellingen met Nel Aerts (1987) en Miet Warlop (1978). Beide kunstenaars creëren universums die over vele gedaantes en verschillende media heen een onmiddellijke, poëtische indruk nalaten. Eenmaal u erin ondergedompeld bent, doen hun ambigue beeldenwerelden u glimlachen en grijnzen, maar ze laten u evengoed aangedaan en verweesd achter.

Nel Aerts beweegt zich eveneens op een vrije, intuïtieve wijze heen en weer tussen verschillende media zoals schilderkunst, tekenen, collage, performance en sculptuur. Sinds enkele jaren focust ze zich hierbij steeds vaker op het portretgenre dat ze op papier of op houten panelen neerzet.

Ter gelegenheid van de tentoonstelling Billenkoek stelt Aerts een nieuw, bont gezelschap van geabstraheerde, poserende subjecten en persoonlijkheden samen die zowel naar de populaire cultuur, haar directe omgeving als naar haarzelf verwijzen. De (zelf)portretten zijn tragikomisch in de contrasten die ze oproepen. Afwisselend zijn ze droevig of geinig, extravert of ingekeerd, weloverwogen of speels uit het hout gekropen of als tekening aan de fantasie ontsproten, maar steeds zijn ze zelfbeschouwend en zelfrelativerend.

Een selectie van bestaande en nieuwe schilderijen en een nieuwe reeks van een zestigtal tekeningen spelen in op de ruimtes van KIOSK aan de hand van een aantal installatieve ingrepen. Er ontstaat het idee van een portretkamer waarbij de muren, ramen en vloer aangekleed of bedekt worden met autonome kunstwerken, waardoor de getekende ruimte overloopt in de tentoonstellingsruimte en andersom.

Hundred Zundert

Auteur: Grete Simkuté

more