13.02.16 - 10.04.16

Daniel Dewar & Grégory Gicquel

Tentoonstelling
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin

Digitalis

Het Britse-Franse kunstenaarsduo Daniel Dewar en Grégory Gicquel presenteert in KIOSK enkele nieuwe series sculpturen onder de overkoepelende titel Digitalis.

In hun sculpturale praktijk komt een breed spectrum aan autodidactisch aangeleerde technieken aan bod, zoals houtsnijwerk, weven, keramiek en steenhouwen. Met deze kennis van ambachtelijke productiemethoden creëren ze unieke, handgemaakte werken. Zo gaat aan de uiteindelijke sculptuur vaak een lang, arbeidsintensief proces vooraf waarbij het materiaal zorgvuldig uitgekozen, onderzocht en manueel bewerkt wordt.

Dit is ook het geval bij de sculpturen die voor de tentoonstelling Digitalis vorm krijgen. De tentoonstelling ontleent zijn titel aan de botanische naam van vingerhoedskruid: ‘digitalis’ betekent ‘(van de) vinger’ en verwijst naar de vorm van de bloem. De titel en de tentoongestelde werken spelen met het idee van ‘de toets’, in de vorm van een unieke vingerafdruk of een digitale, seriële geste. De paarse Digitalis-bloem keert bijvoorbeeld als floraal motief terug in de afwerking van een nieuwe serie sculpturen in de vorm van zitbanken die door de kunstenaars zelf vervaardigd werd uit cypressenhout. De bijhorende kussens zijn dan weer verfraaid met digitaal borduurwerk.

Dewar en Gicquels keuze voor het handmatige inzetten van verouderde technieken moet niet gelezen worden als een nostalgische reflex tegenover de vergeten ambacht of als een kritische reactie op de standaardisering en uniformiteit van onze geïndustrialiseerde wereld. De techniek en het medium zijn niet het einddoel van het werk. Integendeel, ze functioneren doorgaans als vertrekpunt vanwaaruit het narratieve potentieel onderzocht wordt, als een referentie waarrond het onderwerp zich vrij kan bewegen.

Het afgenomen belang of het anachronistisch karakter van, in dit geval, het borduurwerk en het gebruik van een beitel of mechanische houtfreesmachine beschouwen de kunstenaars als een sculpturale meerwaarde. Aanvankelijk heeft een blok hout de potentie om eender welke narratieve en sculpturale vorm aan te nemen, maar tegelijkertijd is het eigen aan het maakproces dat dit basismateriaal slechts tot één welbepaalde sculpturale ‘verschijning’ zal leiden. Dewar en Gicquel scheppen plezier in de af te leggen weg ernaartoe, in het naar hun hand zetten van een techniek of het doen bewegen van een specifiek materiaal en zo nieuwsgierig maar met het nodige geduld een sculpturaal beeld tot stand te zien komen. Hierbij worden de regels van het ambacht niet blindelings gevolgd, maar vinden ze gaandeweg eigen spelregels uit. Dit idee zit treffend vervat in de zitbank-werken: deze functioneren niet als perfect afgewerkte gebruiksvoorwerpen, maar als een serie unieke sculpturen met kleine nuances in het hout, de kleur en het formaat.

Courtesy: Miet Warlop
Courtesy: Miet Warlop
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks

Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm

KIOSK presenteert twee nieuwe tentoonstellingen met Miet Warlop (1978) en Nel Aerts (1987). Beide kunstenaars creëren universums die over vele gedaantes en verschillende media heen een onmiddellijke, poëtische indruk nalaten. Eenmaal u erin ondergedompeld bent, doen hun ambigue beeldenwerelden u glimlachen en grijnzen, maar ze laten u evengoed aangedaan en verweesd achter.

Miet Warlop creëert performances, acties en publieke interventies die het midden houden tussen absurd theater en op zichzelf staande ‘tableaux vivants’. Warlop creëert een beeldtaal tussen theater, dans en tentoonstelling in en speelt deze disciplines vrijelijk tegenover elkaar uit.

Onder de titel Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm presenteert Warlop een installatie waarbij diverse ruimtelijke opstellingen van objecten, attributen, gestes en performers op elkaar inspelen en zo een steeds veranderende choreografie uittekenen binnen de vaste chronologie van een tentoonstelling. Als een hedendaags beeldenstormer palmt Warlop de koepelruimte in en geeft ze vorm aan haar interpretatie van de Griekse begrippen eikon, ‘afbeelding’, en klastès, ‘breker’: een proces van simultaan creëren en vernietigen.

In Warlops beeldenwereld staan alle elementen in relatie tot elkaar als een oneindig draaiende loop van referenties die de vorm aanneemt van een kras in een plaat, een gipsen cimbaal of een in cirkels op de grond rollende rokvorm. De attributen worden geactiveerd tijdens korte acties; onaangekondigde tijdelijke sculpturale situaties. Het ontstaan van een nieuw beeld valt onvermijdelijk samen met het verdwijnen of verbrokkelen van andere beelden. Iedere actie of beweging voegt een visueel of auditief spoor toe aan het totaalbeeld, resoneert in en met de koepelruimte.

28.11.15 - 31.01.16

Nel Aerts

Tentoonstelling
Nel Aerts, 'Billenkoek', foto door Vic Aerts, 1990.
Nel Aerts, 'Billenkoek', foto door Vic Aerts, 1990.
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin

Billenkoek

KIOSK presenteert twee nieuwe tentoonstellingen met Nel Aerts (1987) en Miet Warlop (1978). Beide kunstenaars creëren universums die over vele gedaantes en verschillende media heen een onmiddellijke, poëtische indruk nalaten. Eenmaal u erin ondergedompeld bent, doen hun ambigue beeldenwerelden u glimlachen en grijnzen, maar ze laten u evengoed aangedaan en verweesd achter.

Nel Aerts beweegt zich eveneens op een vrije, intuïtieve wijze heen en weer tussen verschillende media zoals schilderkunst, tekenen, collage, performance en sculptuur. Sinds enkele jaren focust ze zich hierbij steeds vaker op het portretgenre dat ze op papier of op houten panelen neerzet.

Ter gelegenheid van de tentoonstelling Billenkoek stelt Aerts een nieuw, bont gezelschap van geabstraheerde, poserende subjecten en persoonlijkheden samen die zowel naar de populaire cultuur, haar directe omgeving als naar haarzelf verwijzen. De (zelf)portretten zijn tragikomisch in de contrasten die ze oproepen. Afwisselend zijn ze droevig of geinig, extravert of ingekeerd, weloverwogen of speels uit het hout gekropen of als tekening aan de fantasie ontsproten, maar steeds zijn ze zelfbeschouwend en zelfrelativerend.

Een selectie van bestaande en nieuwe schilderijen en een nieuwe reeks van een zestigtal tekeningen spelen in op de ruimtes van KIOSK aan de hand van een aantal installatieve ingrepen. Er ontstaat het idee van een portretkamer waarbij de muren, ramen en vloer aangekleed of bedekt worden met autonome kunstwerken, waardoor de getekende ruimte overloopt in de tentoonstellingsruimte en andersom.

Hundred Zundert

Auteur: Grete Simkuté

more

19.09.15 - 15.11.15

Leonor Antunes

Tentoonstelling
Courtesy: New Museum, New York. Foto: Maris Hutchinson/EPW
Courtesy: New Museum, New York. Foto: Maris Hutchinson/EPW
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.

I Stand Like a Mirror Before You

I Stand Like a Mirror Before You is de eerste solotentoonstelling van Leonor Antunes in België. De in Portugal geboren en in Berlijn residerende kunstenaar neemt de volledige tentoonstellingsruimte van KIOSK in met een op maat gemaakte installatie die een reeks nieuwe werken bevat.

Antunes creëert site-specifieke sculpturen die zowel hun directe omgeving als de geschiedenis van de 20e-eeuwse architectuur, kunst en design echoën. Haar interesse in ambachtelijke tradities en handwerk schijnt door in het gebruik van natuurlijke materialen als hout, bamboe, leer, koper en touw.

In KIOSK krijgen deze materialen vorm in vrijstaande, afgrenzende constructies of worden ze volgens traditionele technieken omgeknoopt en omgeplooid tot hangende net- en rastervormen. De vormen en technieken van de werken grijpen terug op de beeldende taal van de Zweedse meubelmaakster Greta Grossman en deze van de Amerikaanse filmmaakster en choreografe Maya Deren. Ook de weefsels van bijvoorbeeld Anni Albers en Lenore Tawney fungeren als inspiratiebron. Antunes ontrafelt de constructieprincipes die achter hun rationele ontwerpen schuilgaan en maakt een abstractie van de realiteit. Tijdens dit eigenhandige maakproces ontstaat een gereduceerde, gepersonaliseerde vorm die ze als een spiegel voor de kijker plaatst.

Eenmaal de kunstenaar de fysieke en esthetische kwaliteiten van het materiaal, zijn specifieke culturele geschiedenis en die van de makers ervan doorgrond en vormgegeven heeft, brengt ze haar werkmateriaal in verband met de tentoonstellingsplek. Ze toetst deze af aan de afmetingen en verhoudingen van de ruimte om tot een compositie te komen die ergens tussen een weloverwogen, geordend patroon en een willekeurig kluwen van verschillende texturen, structuren en oppervlaktes, tussen het verbergen en het onthullen in balanceert.

I Stand Like a Mirror Before You onderzoekt de menselijke interactie met ruimte en oppervlakten. De schijnbaar nonchalant doorhangende weefsels trachten te assimileren met de omgeving. De oppervlaktes van de werken zijn mat, reflecterend of transparant en weerspiegelen elkaar. Samen zetten ze een choreografie uit van een oneindig aantal mogelijke passages en doorzichten. In deze web- en/of rastervormige installatie wordt ons geen eenduidig pad, geen eenduidige reflectie in de spiegel voorgeschoteld.

De tentoonstelling I Stand Like a Mirror Before You werd gerealiseerd in samenwerking met New Museum, New York. De tentoonstelling was hier eerder in een andere versie te zien (24/06/15 – 06/09/15).

De meest recente solotentoonstellingen van Leonor Antunes vonden plaats in Pérez Art Museum Miami (2014), Kunsthalle Basel (2013), Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (2013) en Kunstverein Harburger Bahnhof, Hamburg (2012). Haar werk maakte ook deel uit van een reeks internationale groepstentoonstellingen, waaronder de 12e Sharjah Biennial, UAE (2015) en de 8e Berlin Biennial (2014) en werd recent tentoongesteld in onder andere het Bronx Museum of the Arts, New York (2014), Kunsthalle Wien, Wenen (2014), CNEAI, Chatou, Frankrijk (2013) en MIT List Visual Arts Center, Cambridge (2012). Verder zal Antunes’ werk nog solo tentoongesteld worden in het CAPC musée d’art contemporain de Bordeaux (2015), Tensta konsthall, Stockholm (2016), San Francisco Museum of Modern Art (2016), en Museo Tamayo, Mexico City (2017).

26.04.15 - 14.06.15

Christian Falsnaes

Tentoonstelling
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Time/Line/Movement', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'Time/Line/Movement', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015.

Front (Kareth Schaffer)

KIOSK stelt de eerste Belgische solotentoonstelling van de Deense kunstenaar Christian Falsnaes (1980, Kopenhagen, leeft en werkt in Berlijn) voor, getiteld Front (Kareth Schaffer).

Performance vormt de kern van Falsnaes’ werk: zijn acties vinden plaats in levenden lijve of in gefilmde vorm, met of zonder een publiek, en met de mens als studie- en werkmateriaal. Voor Falsnaes komt de performance het dichtste bij een Gesamtkunstwerk doordat het ieder medium in zich kan dragen en live wordt uitgevoerd. Hij zet een veelvoud aan beeldvormen zoals schilderkunst, video, muziek of dans in om theatrale, vaak absurde situaties te ontwikkelen met de actieve betrokkenheid van zijn publiek. Centrale thema’s zijn de relaties tussen het individu en de groep, alsook die tussen de kunstenaar en de bezoeker.

Het diepgaande en lijfelijke aftasten van allerhande sociale codes, groepsdynamiek, machtsrelaties, auteurschap, genderrollen en dergelijk, kreeg onder andere de vorm van een reeks onaangekondigde performances waarbij Falsnaes het publiek dirigeerde vanuit verschillende rollen: van opvoedend kunstenaar tot acteur, van autoritair leider tot entertainer, clown, herrieschopper of outcast. Daarnaast werkt de kunstenaar echter steeds vaker performatieve vormen uit waarbij hij zelf niet fysiek aanwezig is, bijvoorbeeld met behulp van een interactieve app, telefoonverbinding of stand-in. Of hij onderzoekt hoe de situatie van een performance het maken van een videowerk kan faciliteren. De video functioneert dan niet als documentatie van de actie, maar als een opzichzelfstaand werk dat vorm krijgt met behulp van een script en camerateam.

In lijn met deze recente ontwikkelingen zal ook de tentoonstelling Front (Kareth Schaffer) in KIOSK vorm krijgen: Falsnaes presenteert er drie performancewerken waarbij bestaande acties geherinterpreteerd worden, vanuit de achterliggende idee dat er zo ter plaatse nieuw werk ontstaat. Bezoekers en enkele specifieke betrokkenen worden ingeschakeld om de door hem uitgeschreven performancescripts uit te voeren. De interactieve installatie The Title Is Your Name boort bijvoorbeeld het performatieve potentieel van het kijken naar kunst aan en genereert een reeks nieuwe, online videowerken.

Christian Falsnaes zal naar aanleiding van zijn recente nominatie voor de Preis der Nationalgalerie in het najaar van 2015 tentoonstellen in Hamburger Bahnhof, Berlijn. Tot en met 3 mei 2015 loopt Falsnaes’ solotentoonstelling Available in Kunstverein Braunschweig. Recent stelde hij solo tentoon in Bielefelder Kunstverein, Bielefeld (2015); PSM, Berlijn (2014); Art Basel Statements, Art 45 Basel (2014); KW Institute of Contemporary Art, Berlijn (2013); en DREI, Keulen (2013).

De tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met Bielefelder Kunstverein.

14.02.15 - 12.04.15

Vibrant Matter

Tentoonstelling
Foto Tom Callemin.
Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Katinka Bock, 'Speaker's Moscow', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Katinka Bock, 'Speaker's Moscow', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Analia Saban, 'Big Bang Series (in Ten Steps)', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Analia Saban, 'Big Bang Series (in Ten Steps)', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Analia Saban, 'Big Bang Series (in Ten Steps)', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Analia Saban, 'Big Bang Series (in Ten Steps)', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Trophy' & 'Bad Moon', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Trophy' & 'Bad Moon', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Bad Moon', 2014 & Edith Dekyndt, 'Nanthanwan Temple 004', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Bad Moon', 2014 & Edith Dekyndt, 'Nanthanwan Temple 004', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Edith Dekyndt, 'Nanthanwan Temple 005', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Edith Dekyndt, 'Nanthanwan Temple 005', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Benoit Platéus, 'Kodak Flexicolor', 2011-2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Benoit Platéus, 'Kodak Flexicolor', 2011-2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Edith Dekyndt, 'Domestic Dust Serie', 2002-2012. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Edith Dekyndt, 'Domestic Dust Serie', 2002-2012. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Matias Faldbakken, 'Untitled (Car Trunk #2)', 2013. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Matias Faldbakken, 'Untitled (Car Trunk #2)', 2013. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Thea Djordjadze, 'Untitled', 2012. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Thea Djordjadze, 'Untitled', 2012. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Valérie Mannaerts, 'Palms with no Shade', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Valérie Mannaerts, 'Palms with no Shade', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Camilla Løw, 'Spring Rain', 2013. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Camilla Løw, 'Spring Rain', 2013. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Kato Six, 'Surface secluded objects', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Kato Six, 'Surface secluded objects', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Kato Six, 'Surface secluded objects', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Kato Six, 'Surface secluded objects', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Karsten Födinger, 'Domestic Wildcard, 190 cm, 35 t, H. Albrecht Steinmetz', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Karsten Födinger, 'Domestic Wildcard, 190 cm, 35 t, H. Albrecht Steinmetz', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Trophy', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Trophy', 2014. Foto Tom Callemin.

Een groepstentoonstelling ter gelegenheid van 5 jaar KIOSK. VERLENGD TOT EN MET 12 APRIL!

KIOSK bestaat 5 jaar en ter ere daarvan stellen we de tentoonstelling Vibrant Matter voor. Het belang dat de kunstenaar aan de materialiteit van een object of kunstwerk toekent, is een terugkerend gegeven binnen het tentoonstellingsparcours van KIOSK. Vibrant Matter brengt verschillende ‘materiële’ benaderingen samen in een groepstentoonstelling waarin zowel kunstenaars die eerder tentoonstelden in KIOSK als nieuwe namen aan bod komen.

De fascinatie voor de notie ‘materialiteit’ lijkt tegenstrijdig met de heersende economische tendens waarbij het fysieke maakproces steeds meer aan ons blikveld onttrokken wordt. De huidige westerse postindustriële samenleving wordt aangestuurd door digitale technologie en evolueert steeds meer naar een zuivere kenniseconomie. De resterende productieactiviteit wordt verplaatst naar industriegebieden buiten woonkernen of naar verre lageloonlanden. Dit heeft onweerlegbare gevolgen voor onze band met materie: we vervreemden van wat we eten, dragen of bewonen, van het besef of iets echt of gemanipuleerd, reëel of virtueel is.

De kunstenaars in deze tentoonstelling delen een gelijkaardig artistiek bewustzijn over het proces van dematerialisatie: tegenover de gestandaardiseerde maakindustrie zetten ze een gepersonaliseerde beeldtaal waarin bovenal naar de essentie van vorm en materie gezocht wordt. In Vibrant Matter poogt iedere kunstenaar op een eigen manier aan de hand van een minimum aan materiaal een veelgelaagde zeggingskracht te bereiken. Ze vertrekken vanuit een basistypologie uit de industriële wereld, een ambachtelijke traditie, of een improviserend samensmelten van persoonlijke en externe invloeden. Of ze zich het materiaal vervolgens handmatig of via een industrieel proces eigen maken, of de resultaten tijdelijk, uniek of serieel zijn – het materiaal wordt telkens opnieuw louter omwille van zichzelf ingezet. Dit leidt tot ‘pover’, vaak radicaal sober werk.

Dit brengt ons bij de essentie van Vibrant Matter, waarin we aan de hand van een reeks zintuiglijke schilderijen, sculpturen, objecten en installaties een directe, vitale confrontatie opzoeken. De werken worden afgetoetst aan de objecten waarmee ze in relatie staan en aan de architecturale fundamenten van de ruimte. Zo hoopt de tentoonstelling als geheel – net zoals zijn afzonderlijke werken – een subjectief begrijpen tot stand te brengen van de primaire band tussen materie en mens.

Deelnemende kunstenaars:
Katinka Bock, Edith Dekyndt, Thea Djordjadze, Matias Faldbakken, Karsten Födinger, Camilla Løw, Valérie Mannaerts, Benoit Platéus, Eva Rothschild, Analia Saban, Kato Six.

29.11.14 - 01.02.15

Katinka Bock

Tentoonstelling
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.

Nebenwege

KIOSK presenteert een duotentoonstelling met werk van de Duitse kunstenaar Katinka Bock (1976) en de Nederlandse kunstenaar Katja Mater (1979).

Beide kunstenaars zoeken de grenzen van hun medium op en spelen met de mogelijkheden en onmogelijkheden eigen aan het materiaal. Het reflectieve proces dat hun werk typeert vangt aan met een observatie van de tentoonstellingscontext en de potentiële dialoog tussen medium en omgeving. Bock en Mater werken toe naar ‘uitkomsten’ die een transformatief potentieel in zich dragen. Katinka Bock richt zich hierbij in de eerste plaats tot de sculpturale vorm, terwijl Katja Maters werk voornamelijk bestaat uit een analoge fotografische of filmische registratie van procesmatige ingrepen.

Katinka Bocks sculpturen en installaties bestaan uit natuurlijke materialen zoals klei, hout, zand, water en brons, alsook alledaagse objecten zoals een stoel of limoenen. De materialen worden geselecteerd op basis van hun kleur, karakter en primaire energie. Hun intrinsieke eigenschappen worden afgetoetst aan de architecturale en historische fundamenten van de ruimte, aan de objecten waarmee ze in relatie staan, en worden vertaald naar sculpturen die vaak radicaal sober zijn.
Voor de tentoonstelling Nebenwege in KIOSK combineert Bock bestaande objecten met een nieuw work-in-progress waarin ze met behulp van veranderlijke materialen als water, zout, stof en een koperen plaat streeft naar een niet volledig te controleren, fluïde resultaat dat zich slechts op het einde van de tentoonstelling volledig prijsgeeft.

29.11.14 - 01.02.15

Katja Mater

Tentoonstelling
Katja Mater, 'A preparatory sketch for Fields on a Line'
Katja Mater, 'A preparatory sketch for Fields on a Line'
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.

Fields on a Line

KIOSK presenteert een duotentoonstelling met werk van de Nederlandse kunstenaar Katja Mater (1979) en de Duitse kunstenaar Katinka Bock (1976).

Beide kunstenaars zoeken de grenzen van hun medium op en spelen met de mogelijkheden en onmogelijkheden eigen aan het materiaal. Het reflectieve proces dat hun werk typeert vangt aan met een observatie van de tentoonstellingscontext en de potentiële dialoog tussen medium en omgeving. Mater en Bock werken toe naar ‘uitkomsten’ die een transformatief potentieel in zich dragen. Katinka Bock richt zich hierbij in de eerste plaats tot de sculpturale vorm, terwijl Katja Maters werk voornamelijk bestaat uit een analoge fotografische of filmische registratie van procesmatige ingrepen.

Katja Mater maakt geometrische, abstracte composities op papier, op objecten of rechtstreeks in een ruimtelijke context. De composities worden geregistreerd aan de hand van een set doordachte spelregels die een houvast bieden in Maters mateloze verkenning van het spanningsveld tussen het tweedimensionale en het driedimensionale. 
In KIOSK realiseert Mater de in-situ compositie Fields on a Line met de tentoonstellingsmuren en vloeren als werkoppervlak. De totstandkoming van het geschilderde beeld wordt vastgelegd door een camera die meermaals hetzelfde vaste traject doorheen de galerie volgt. Verschillende momenten stapelen zich zo op in de tijd en parallelle ruimtes ontvouwen zich voor de lens. De weg die het blikveld van de camera aflegt en de extra tijdslijn die zich hierbij kenbaar maakt, laat zich vertalen op een meervoudig belichte filmstrook. Het resultaat is een 16mm-filminstallatie met de ruimte als residu.

20.09.14 - 09.11.14

Runa Islam

Tentoonstelling
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.

Anatomical Study

Het werk van Runa Islam (1970, Bangladesh, woont en werkt in Londen) wordt gekenmerkt door het feit dat het binnen een genuanceerd onderzoek rond perceptie en representatie, steeds buiten het gegeven gezichtskader durft te kijken. Ze combineert vaak een conceptuele en experimentele aanpak, waardoor bestaande visuele mechanismen getransformeerd, onderbroken en versterkt worden.

Islam verkent nieuwe werkmethodes in de solotentoonstelling ‘Anatomical Study’. De tentoonstelling reflecteert over het zich continu wijzigende klimaat van bewegende beeldtechnologie, en presenteert verschillende manieren om de materialen van het medium film te herdenken en uit te puren.

In dialoog met de oorspronkelijke functie van de KIOSK-ruimte als een didactisch anatomisch theater, presenteert Islam twee werken getiteld ‘Anatomical Study I’, een 16mm film, en ‘Anatomical Study II’, een sculptuur. Er werd gebruik gemaakt van de betekenis en methodes van deze reeds bestaande studies om een reeks nieuwe sculpturen en tekeningen tot stand te brengen. Islam toont geen traditionele cinematografische beelden, maar dissecteert hun inherente eigenschappen tot in het fijnste detail. Zo creëerde Islam bijvoorbeeld sculpturen van zilver die volledig afkomstig zijn van stukken belichte pellicule (één van de weinige tastbare overblijfselen van de vluchtige opeenvolging van beelden die film is).

Het rauwe, onbewerkte filmzilver wordt gepresenteerd als een voorraad staven. Daarnaast vormen verschillende alledaagse objecten afkomstig uit de werkomgeving van Islams studio, waaronder een aantal oude potloden en een orchideeplant, het onderwerp van de nieuwe sculpturen afkomstig van deze voorraad. Islam trekt hiermee een eindeloze reeks transformaties in gang. Zo zet ze de in zilver afgegoten potloden in om een reeks zilverstifttekeningen te creëren. Zilverstift was een tekentechniek die met name tijdens de vroege Renaissance in gebruik was. De beelden variëren van architecturale details in KIOSK over referenties naar achttiende-eeuwse wassen anatomische modellen tot zelfreflectieve tekeningen van de potloden zelf.

Naast Islams werk wordt ook een groep handgemaakte wassen negentiende-eeuwse orchideeën uit de collectie van Kew Gardens, Londen getoond. Deze artefacten werden in een pre-fotografische tijd gebruikt als didactische hulpmiddelen, net als de wassen anatomische modellen uit dezelfde periode. Het in beschouwing nemen van een pre-fotografisch tijdperk benadrukt het experimentele karakter van de tentoonstelling. Islams onderzoekende bevragingen van vormverandering – heen en terug van beeld naar object, (tussen tweedimensionale representatie en driedimensionale presentatie), werpen vragen op over hoe artistieke expressie worstelt met formele begrenzingen. Door het minutieus knippen en samenbrengen van afzonderlijke fragmenten creëert ze een op maat gemaakt beeldverhaal in KIOSK.

04.04.14 - 15.06.14

Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc

Tentoonstelling
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.

L’œil se noie

De tentoonstelling L’œil se noie is ontstaan in een intuïtieve dialoog tussen de twee Franse kunstenaars Eric Baudelaire en Mathieu Kleyebe Abonnenc. Hun beider werk komt voort uit een gedeelde fascinatie voor de leemtes en barsten waaruit verhalen en geschiedenissen zijn gemaakt en voor de uitdagingen en beloftes die ze inhouden.

In de kern van hun oeuvres ligt een verlangen besloten om de spanningen te belichten tussen wat is geweest, wat lijkt te zijn, en wat had kunnen zijn; een verlangen om de sporen op te pikken van vergeten en onopgeloste kwesties en die om te leiden in de richting van onzekere bestemmingen, weg uit de doodlopende circuits waar dingen en gedachten zich vastrijden in hun eigen eindigheid.L’œil se noie draait kortom om ‘onafgemaakte zaken’, zoals een van de werken in de tentoonstelling ook aangeeft. Soms vrij letterlijk, zoals in Abonnencs zoektocht naar Sarah Maldorors zoekgeraakte film Guns for Banta (1970) over de onafhankelijkheidsstrijd in Guinee en Kaapverdië, of in Baudelaires The Makes dat hij baseerde op een aantal nooit gerealiseerde scenario’s van Michelangelo Antonioni.

Andere keren bestaan hun werken veeleer uit een reconfiguratie van de verbindingen tussen verschillende betekenissen, tussen verschillende momenten. Zo belicht de film Ça va, ça va, on continue de complicaties die vervat zitten in het herdenken, representeren en verwoorden van ver van ons verwijderde geschiedenissen van antikoloniaal verzet en revolutionaire oproer. Chanson d’Automne is dan weer een assemblage van knipsels uit de Wall Street Journal van september 2008 die een poëzie van verzet tevoorschijn laat komen in de breuklijnen van een disfunctionele economische orde. Wars van alle jammerklachten over de ‘dood van het beeld’ en het ‘einde van de geschiedenissen’ leggen de werken in deze tentoonstelling een hernieuwd geloof in het verborgen potentieel van het heden aan de dag. Ze doorbreken de impasses en aporieën van de eindigheid en openen de weg naar noodzakelijk onaffe ruimtes om te dolen en te dromen.

L’oeil se noie vindt plaats samen met The Fire Next Time, een tweedaags programma met lezingen, performances en filmvertoningen rond het militante beeld en zijn invloeden op de hedendaagse cinema (03.04.2014-04.04.2014, KASK - School of Arts Gent). Beide evenementen worden georganiseerd in het kader van The Uses of Art – The Legacy of 1848 and 1989, een project geïnitieerd door museumconfederatie L’Internationale. Meer informatie: www.thefirenexttime.be

De in Parijs gevestigde kunstenaar Eric Baudelaire (1973, Salt Lake City) had recent solotentoonstellingen in Bétonsalon, Parijs; Kunsthall, Bergen; Galerie Greta Meert, Brussel; Beirut Art Center, Libanon; Gasworks, Londen; en The Hammer Museum, Los Angeles.
Hij nam recent ook deel aan groepstentoonstellingen in onder meer de 8th Taipei Biennial, Taiwan; Baltic Triennial of International Art, Vilnius; Berlin Documentary Forum II, Haus der Kulturen der Welt; La Triennale, Palais de Tokyo, Parijs; Le Plateau / FRAC, Parijs; FRAC, Metz; and Casino Luxembourg, Luxemburg.
Zijn films gingen in competitie op talrijke festivals waaronder Locarno, FID Marseille en International Film Festival Rotterdam.

Mathieu Kleyebe Abonnenc (1977, Frans-Guyana; momenteel gevestigd in Metz) presenteerde zijn werk recent in solotentoonstellingen in onder meer de Kunsthalle Basel; Bielefelder Kunstverein; Fondation Serralves, Porto; Pavilion, Leeds; La Ferme du Buisson, Noisiel; Marcelle Alix, Parijs; en Gasworks, Londen.
Zijn werk maakte ook deel uit van talrijke groepstentoonstellingen, in bijvoorbeeld het Centro de Arte Dos de Mayo, Madrid; Palais de Tokyo, Parijs; MUDAM, Luxemburg; Khiasma, Les Lilas; MAC Marseille; La Triennale, Palais de Tokyo, Parijs; 14th Prix Fondation d’entreprise Ricard, Parijs; ICA- Institute of contemporary art, University of Pennsylvania; Gasworks, Londen; Museum of Modern Art, Parijs; en FRAC Lorraine, Metz.

Gerelateerde evenementen:

01.04.14, 20:00, lezing @ Cirque, KASK-School of Arts Gent:
KASKlezing door Mathieu Abonnenc in het kader van zijn tentoonstelling in KIOSK.
(i.s.m. KASK)

04.04.2014, 22:00, concert @ Minard Schouwburg:
Aansluitend op de opening vindt een performance met muziek van Julius Eastman plaats. De composities ‘Crazy Nigger en Gay Guerilla’ voor 4 piano’s worden uitgevoerd door Frederik Croene, Bob Gilmore, Stéphane Ginsburgh en Reinier van Houdt. Tickets via Vooruit.
(i.s.m. Courtisane & Vooruit)

06.04.2014, 11:00, film @ SPHINX:
Filmvertoning van ‘The Ugly One’ (2013) van Eric Baudelaire.
(i.h.k.v. Courtisane festival)

03.04.2014 & 04.04.2014, event @ KASK-School of Arts Gent:
‘THE FIRE NEXT TIME - Afterlives of the militant image’ is een tweedaags programma met lezingen, performances en filmvertoningen rond het militante beeld en zijn invloeden op de hedendaagse cinema. ‘The Fire Next Time’ loopt in het kader van het onderzoeksproject ‘Figures of Dissent’ van Stoffel Debuysere aan KASK-School of Arts.
(KIOSK en KASK in associatie met L’Internationale, in samenwerking met Courtisane)

Performances in Minard Schouwburg:
- 03.04.14, 20:30: ‘Möglichkeitsraum (The Blast of the Possible)’: performance door Angela Melitopoulos & Bettina Knaup.
- 03.04.14, 22:00: ‘When we act or undergo, we must always be worthy of what happens to us’: performance door Ayreen Anastas & Rene Gabri

Meer informatie: www.thefirenexttime.be

L’œil se noie werd georganiseerd met de steun van het Cultuurpogramma van de Europese Unie en met de steun van de Franse Ambassade in België.