11.02.17 - 16.04.17

Shilpa Gupta

Opening: vrijdag 10 februari 2017 - 20:00

Tentoonstelling
Shilpa Gupta, ‘1:444557’, staal, messing plaatje (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:444557’, staal, messing plaatje (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:444557’, staal, messing plaatje (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:444557’, staal, messing plaatje (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘24:00:01’, flapbord (2010-12). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘24:00:01’, flapbord (2010-12). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017) & 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeiend in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017) & 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeiend in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017)
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017)
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017)
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017)
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017) & ‘Map Tracing # 1 – BE’, koperen pijp (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017) & ‘Map Tracing # 1 – BE’, koperen pijp (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Map Tracing # 1 – BE’, koperen pijp (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Map Tracing # 1 – BE’, koperen pijp (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017). Foto Tom Callemin

De Indiase kunstenaar Shilpa Gupta presenteert de solotentoonstelling Drawing in the Dark. De titel refereert aan de clandestiene bewegingen en praktijken in grensgebieden en aan de metafoor van de grens of lijn die meerdere hier tentoongestelde werken met elkaar verbindt. De tentoonstelling maakt deel uit van Gupta’s doorlopend onderzoek naar interrelaties tussen structuren, meer specifiek die van de staat en het individu, en hoe die herschaald worden op die plaatsen die zowel scheiding als periferie vormen. Verderbouwend op zes jaar onderzoek, voornamelijk in de grensgebieden van India en Bangladesh, vormt deze nieuwe reeks werken een uitbreiding van het My East is Your West-project dat Gupta in 2015 voor de Biënnale van Venetië ontwikkelde. In het najaar van 2016 reisde ze terug naar gebieden nabij de grensomheining waarmee India buurland Bangladesh omsingelt, de beruchte langste scheidingsbarrière in opbouw tussen twee natiestaten ter wereld. Volgens de kunstenaar staat het dagelijkse leven in die gebieden haaks op de overheidsintenties, en de stroom van mensen en goederen gaat voort, gedreven door historische en sociale affiniteiten, geografische continuïteit en economische nood.

De centraal opgestelde sculptuur 24:00:01 (flapbord, 2010-2012) wordt omringd door nieuwe werken die samen kunnen worden gezien als een bundeling van clandestiene verhalen. Sculpturen, tekeningen en foto’s schetsen samen een beeld van de subversieve, illegale en informele stroom van goederen, mensen en verlangens. Zo zijn het object omwonden met de rafels van een traditionele Dhakai Jamdani sari, de serie marihuana-tekeningen en de fotocollages met auto-onderdelen één voor één dragers van verhalen over ongeregistreerde reizen langs meanderende lijnen op de kaart.

Eerder dan een esthetische passieve beleving, probeert Gupta’s werk vragen uit te lokken bij de kijker. Ze start een dialoog op over de perceptie en de constructie van identiteit, alsook over thema’s die deze beïnvloeden zoals nationaliteit, technologie, religie, grenzen, conflicten, controle of censuur: “Ik ben geïnteresseerd in perceptie, en dus ook in hoe definities worden opgerokken of doorbroken – zij het door gender, geloof, of het concept van de natie. Er gaapt een kloof tussen de grotere constructie die een uniciteit voor zichzelf zoekt, en het fragment daarvan dat misschien iets helemaal anders betracht. En schijnbaar logische handelingen als aftekenen en meten, zijn mogelijks niet de weg naar oplossingen” (Shilpa Gupta in Indian Express, 2016).

In de grensgebieden die Gupta oproept in Drawing in the Dark tonen onze schijnbaar vaste wetten zich nog in constante beweging en voor discussie vatbaar. Het randgebied wordt getoond als een niemandsland waarbinnen zich praktijken en verhalen ‘in het donker’ ontwikkelen of als een parallel circuit van goederen dat ‘onzichtbaar’ onder het oog van de overheid opereert. De ‘wet’ van iedere identiteit wordt hier vervangen door een set voorwaardelijke regels waardoor er opnieuw speel- en denkruimte vrijkomt om onszelf in vraag te stellen.

De tentoonstelling is een coproductie van KIOSK, Bielefelder Kunstverein en Le centre d’art contemporain – la synagogue de Delme.

03.12.16 - 29.01.17

Dorothy Iannone

Tentoonstelling
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin

Lineage of Love

KIOSK presenteert Lineage of Love, de eerste solotentoonstelling van Dorothy Iannone (°1933, Boston, VS) in België. Als autodidact werkt Iannone intussen al meer dan een halve eeuw ononderbroken een eigenzinnig oeuvre uit waarbinnen ideeën rond emancipatie, seksualiteit, politiek en spirituele bewustwording centraal staan. Vanaf 1967 leefde ze samen met de Duits-Zwitserse kunstenaar Dieter Roth en sindsdien vergroeide haar persoonlijke (liefdes)leven met haar werk. Dit sterk autobiografische en verhalende karakter komt tot uiting in schilderijen, tekeningen, beeldromans, sculpturen, kunstenaarsboeken, tekst-, collage- en fotowerken.

Al deze media komen in hun verscheidenheid aan bod in Lineage of Love, die zowel haar vroege als recente praktijk in beeld brengt. Enkele sleutelwerken zoals de sculptuur I Was Thinking of You en de tekeningenseries An Icelandic Saga en The Story of Bern worden gecombineerd met minder bekend werk: van een vroeg abstracte schilderij, over een serie collages met Japans papier en bladgoud, tot een zelfportret in polaroidvorm en een kook- en dagboek uit 1969. Op deze manier tracht de tentoonstelling een portret te schetsen van een veelzijdig kunstenaar die altijd in beweging is geweest, op zoek naar een symbiose tussen kunst en haar persoonlijke verhalen, ontmoetingen en liefdes.

In de jaren 1960 maakte Iannone abstract expressionistisch werk, vanaf de jaren 1970 is ze echter een meer figuratieve richting opgegaan met als centrale onderwerp zichzelf, haar partner en wat zij noemt de ‘ecstatic unity’. Het lichaam van Iannone, afgebeeld als een met weelderige juwelen overladen, goddelijke Matriarch, verstrengelt met dat van haar Muze, Dieter Roth. Zwarte lijnen en kleurvelden vormen drukke mozaïeken en vlakke schouwspelen van copulerende koppels wier mannelijke en vrouwelijke lichaamsdelen inwisselbaar worden en opgaan in een spiritueel samenzijn. De vrouwen vieren zelfverzekerd de teugels, ze brengen een verhaal van liefde, seks, verraad en macht. De seksuele daad wordt benadrukt en gevierd, net zoals dit in de Oudheid gedaan en verbeeld werd. Iannone’s vele reizen naar Azië en Europa sijpelen ook qua techniek en motieven door in haar werk. De perspectiefloze composities doen denken aan Japanse houtdrukken, Griekse vazen of erotische schilderijen uit het midden Oosten, de kleurrijke mozaïeken en mandala-vormen aan het Boeddhisme, het Byzantijnse rijk of de 17de-eeuwse Barok.

Het werk van Iannone was regelmatig het voorwerp van censuur en het bleef lange tijd onderbelicht. Met de start van het nieuwe millennium kwam daar echter verandering in. Zo kreeg ze solotentoonstellingen in onder andere Air de Paris, Parijs (2015); Peres Projects, Berlijn (2014); Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich (2014); Berlinische Galerie, Berlijn (2014); New Museum, New York (2009) en Kunsthalle Wien, Wenen (2006).

24.09.16 - 20.11.16

Jérémie Gindre

Tentoonstelling
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin

Kamp Kataloog

Onder de titel ‘Kamp Kataloog’ presenteert KIOSK de eerste Belgische solotentoonstelling van de Zwitserse kunstenaar en schrijver Jérémie Gindre. De tentoonstelling omvat wisselende settings en werd in een serie van drie episodes uitgedacht: in de zomer van 2015 vond de eerste daarvan plaats in La Criée centre d’art contemporain in Rennes, het tweede ‘kamp’ werd in de lente van 2016 in La Kunsthalle in Mulhouse opgetrokken en binnenkort zal het de herfst ingaan met het derde en laatste deel in KIOSK. Als een panoramisch landschap evolueren deze tijdelijke ‘kampen’ met de seizoenen mee en ontwikkelen ze gaandeweg talloze nieuwe verhalen. Naargelang de tentoonstellingsruimte en het seizoen, wordt een andere samenstelling van sculpturen, tekeningen en teksten bij elkaar gesprokkeld. Zo vernederlandste Gindre voor deze gelegenheid de overkoepelende titel van het tentoonstellings- en boekproject, ‘Camp Catalogue’, tot ‘Kamp Kataloog’.

De tentoonstelling vertrekt vanuit ons contact met de natuur en de manier waarop we deze willen vormgeven, bevatten en begrenzen. Gindre schotelt ons een poëtische, doch systematische studie voor naar de vormentaal van kampplaatsen, wat errond te ontdekken valt zoals omheiningen, rivieren, vogels en bijenkorven, en ook wat er zich in de grond daaronder afspeelt. Dit resulteerde in een catalogus van landschappelijke types die niet exhaustief of wetenschappelijk van aard is, maar in eerste instantie de herinnering en de verbeelding van de lezer tracht te prikkelen.

Naar aanleiding van de tentoonstelling verscheen het kunstenaarsboek ‘Camp Catalogue’ van Jérémie Gindre. Het boek omvat de tekeningen en tekstwerken uit de tentoonstellingen en werd uitgegeven door Lendroit éditions in coproductie met La Criée, Rennes, La Kunsthalle, Mulhouse en KIOSK, Gent.

Jérémie Gindre publiceerde reeds een twaalftal boeken in de vorm van romans, kortverhalen, essays, dagboeken, beeldboeken, … Ze verhalen over geschiedenis, geografie, conceptuele kunst, neurowetenschap, archeologie, en toerisme waarbij al deze kennisvelden speels in elkaar overlopen. Het werk van Gindre werd onder andere tentoongesteld in Kunsthaus Baselland, Muttenz, Zwitserland; Kunstmuseum Thun, Zwitserland; Museo de Arte Moderno, Buenos Aires, Argentinië; Kunsthalle Fri-Art, Fribourg, Zwitserland; La Criée centre d’art contemporain, Rennes, Frankrijk en La Kunsthalle, Mulhouse, Frankrijk.

Camp Catalog

Auteur: Jérémie Gindre

12€ (collector's edition: 16€)

more

23.04.16 - 12.06.16

Peter Wächtler

Opening: vrijdag 22 april 2016 - 20:00

Tentoonstelling
(c) Peter Wächtler
(c) Peter Wächtler
Peter Wächtler, 'Untitled', video, 2014
Peter Wächtler, 'Untitled', video, 2014
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, 'Untitled', video, 2014
Peter Wächtler, 'Untitled', video, 2014
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin

9

Peter Wächtler (1979, Hannover) tekent, schrijft, maakt sculpturen, geluid-, animatie- en videowerken. Wächtler speelt met narratieve technieken: zijn teksten zetten de toon, omkaderen het uiteenlopend werk. De complexe, fantastische verhaallijnen scheppen een sfeer van humor, satire en vervreemding. Zo nemen de scenario’s de vorm aan van boekillustraties, eenvoudige animaties, zaalteksten, proza, voice-overs of storyboards. Wächtler speelt met de (beeld)taal van popcultuur, zoals die eigen zijn aan bestsellers, pageturners, tearjerkers en blockbusters. Hij adapteert de formele kenmerken van deze genres, maar ondergraaft ze tegelijkertijd in hun originele pedagogische, empathische of entertainende rol.

Wächtler schrijft zijn verhalen vanuit de eerste persoon, maar hij legt niet bloot in hoeverre zijn personages gebaseerd zijn op pure fictie, echte herinneringen of doodgewone anekdotes. We kunnen ons tot op zekere hoogte identificeren met de figuren die hij op poëtische wijze tot leven wekt, maar tegelijkertijd zorgt hun excentriciteit, overdreven levendigheid en uitgestreken humor ervoor dat we op een veilige afstand blijven. Ze zijn gelimiteerd in hun communiceren, voelen zich kwetsbaar of miskend. Ze liggen dwars en stellen zichzelf passief of zonderling op.

De strategie van de negatie volgend, geeft Wächtler zijn tentoonstelling in KIOSK de titel 9. Voor deze installatie zoekt hij een eigenzinnige invulling van de ruimte op, een vorm die allesbehalve conform de heersende museale en architecturale codes hoeft te zijn.

Peter Wächtler leeft en werkt in Brussel en Berlijn. Hij stelde solo tentoon in onder meer The Renaissance Society, Chicago (2016); Westfälischer Kunstverein, Münster (2014); Reena Spaulings, New York (2014); dépendance gallery, Brussel (2013); Kunstverein Hildesheim (2013); Ludlow 38, New York (2013); Kunsthalle Wien, Wenen (2013). Wächtler nam recent deel aan internationele groepstentoonstellingen zoals: 2015 Triennial: Surround Audience, New Museum, New York (2015); the Liverpool Biennial (2014); Meanwhile…Suddenly and Then, Lyon Biennale (2013); Pride Goes Before a Fall – Beware of a Holy Whore, Artists Space, New York (2013); Un-Scene II, Wiels, Brussels (2012); Melanchotopia, Witte de With, Center for Contemporary Art, Rotterdam (2011). Onder de titel Come On publiceerde Sternberg Press in 2013 een boek met teksten van Wächtler.

13.02.16 - 10.04.16

Daniel Dewar & Grégory Gicquel

Tentoonstelling
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin

Digitalis

Het Britse-Franse kunstenaarsduo Daniel Dewar en Grégory Gicquel presenteert in KIOSK enkele nieuwe series sculpturen onder de overkoepelende titel Digitalis.

In hun sculpturale praktijk komt een breed spectrum aan autodidactisch aangeleerde technieken aan bod, zoals houtsnijwerk, weven, keramiek en steenhouwen. Met deze kennis van ambachtelijke productiemethoden creëren ze unieke, handgemaakte werken. Zo gaat aan de uiteindelijke sculptuur vaak een lang, arbeidsintensief proces vooraf waarbij het materiaal zorgvuldig uitgekozen, onderzocht en manueel bewerkt wordt.

Dit is ook het geval bij de sculpturen die voor de tentoonstelling Digitalis vorm krijgen. De tentoonstelling ontleent zijn titel aan de botanische naam van vingerhoedskruid: ‘digitalis’ betekent ‘(van de) vinger’ en verwijst naar de vorm van de bloem. De titel en de tentoongestelde werken spelen met het idee van ‘de toets’, in de vorm van een unieke vingerafdruk of een digitale, seriële geste. De paarse Digitalis-bloem keert bijvoorbeeld als floraal motief terug in de afwerking van een nieuwe serie sculpturen in de vorm van zitbanken die door de kunstenaars zelf vervaardigd werd uit cypressenhout. De bijhorende kussens zijn dan weer verfraaid met digitaal borduurwerk.

Dewar en Gicquels keuze voor het handmatige inzetten van verouderde technieken moet niet gelezen worden als een nostalgische reflex tegenover de vergeten ambacht of als een kritische reactie op de standaardisering en uniformiteit van onze geïndustrialiseerde wereld. De techniek en het medium zijn niet het einddoel van het werk. Integendeel, ze functioneren doorgaans als vertrekpunt vanwaaruit het narratieve potentieel onderzocht wordt, als een referentie waarrond het onderwerp zich vrij kan bewegen.

Het afgenomen belang of het anachronistisch karakter van, in dit geval, het borduurwerk en het gebruik van een beitel of mechanische houtfreesmachine beschouwen de kunstenaars als een sculpturale meerwaarde. Aanvankelijk heeft een blok hout de potentie om eender welke narratieve en sculpturale vorm aan te nemen, maar tegelijkertijd is het eigen aan het maakproces dat dit basismateriaal slechts tot één welbepaalde sculpturale ‘verschijning’ zal leiden. Dewar en Gicquel scheppen plezier in de af te leggen weg ernaartoe, in het naar hun hand zetten van een techniek of het doen bewegen van een specifiek materiaal en zo nieuwsgierig maar met het nodige geduld een sculpturaal beeld tot stand te zien komen. Hierbij worden de regels van het ambacht niet blindelings gevolgd, maar vinden ze gaandeweg eigen spelregels uit. Dit idee zit treffend vervat in de zitbank-werken: deze functioneren niet als perfect afgewerkte gebruiksvoorwerpen, maar als een serie unieke sculpturen met kleine nuances in het hout, de kleur en het formaat.

Courtesy: Miet Warlop
Courtesy: Miet Warlop
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks

Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm

KIOSK presenteert twee nieuwe tentoonstellingen met Miet Warlop (1978) en Nel Aerts (1987). Beide kunstenaars creëren universums die over vele gedaantes en verschillende media heen een onmiddellijke, poëtische indruk nalaten. Eenmaal u erin ondergedompeld bent, doen hun ambigue beeldenwerelden u glimlachen en grijnzen, maar ze laten u evengoed aangedaan en verweesd achter.

Miet Warlop creëert performances, acties en publieke interventies die het midden houden tussen absurd theater en op zichzelf staande ‘tableaux vivants’. Warlop creëert een beeldtaal tussen theater, dans en tentoonstelling in en speelt deze disciplines vrijelijk tegenover elkaar uit.

Onder de titel Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm presenteert Warlop een installatie waarbij diverse ruimtelijke opstellingen van objecten, attributen, gestes en performers op elkaar inspelen en zo een steeds veranderende choreografie uittekenen binnen de vaste chronologie van een tentoonstelling. Als een hedendaags beeldenstormer palmt Warlop de koepelruimte in en geeft ze vorm aan haar interpretatie van de Griekse begrippen eikon, ‘afbeelding’, en klastès, ‘breker’: een proces van simultaan creëren en vernietigen.

In Warlops beeldenwereld staan alle elementen in relatie tot elkaar als een oneindig draaiende loop van referenties die de vorm aanneemt van een kras in een plaat, een gipsen cimbaal of een in cirkels op de grond rollende rokvorm. De attributen worden geactiveerd tijdens korte acties; onaangekondigde tijdelijke sculpturale situaties. Het ontstaan van een nieuw beeld valt onvermijdelijk samen met het verdwijnen of verbrokkelen van andere beelden. Iedere actie of beweging voegt een visueel of auditief spoor toe aan het totaalbeeld, resoneert in en met de koepelruimte.

28.11.15 - 31.01.16

Nel Aerts

Tentoonstelling
Nel Aerts, 'Billenkoek', foto door Vic Aerts, 1990.
Nel Aerts, 'Billenkoek', foto door Vic Aerts, 1990.
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin

Billenkoek

KIOSK presenteert twee nieuwe tentoonstellingen met Nel Aerts (1987) en Miet Warlop (1978). Beide kunstenaars creëren universums die over vele gedaantes en verschillende media heen een onmiddellijke, poëtische indruk nalaten. Eenmaal u erin ondergedompeld bent, doen hun ambigue beeldenwerelden u glimlachen en grijnzen, maar ze laten u evengoed aangedaan en verweesd achter.

Nel Aerts beweegt zich eveneens op een vrije, intuïtieve wijze heen en weer tussen verschillende media zoals schilderkunst, tekenen, collage, performance en sculptuur. Sinds enkele jaren focust ze zich hierbij steeds vaker op het portretgenre dat ze op papier of op houten panelen neerzet.

Ter gelegenheid van de tentoonstelling Billenkoek stelt Aerts een nieuw, bont gezelschap van geabstraheerde, poserende subjecten en persoonlijkheden samen die zowel naar de populaire cultuur, haar directe omgeving als naar haarzelf verwijzen. De (zelf)portretten zijn tragikomisch in de contrasten die ze oproepen. Afwisselend zijn ze droevig of geinig, extravert of ingekeerd, weloverwogen of speels uit het hout gekropen of als tekening aan de fantasie ontsproten, maar steeds zijn ze zelfbeschouwend en zelfrelativerend.

Een selectie van bestaande en nieuwe schilderijen en een nieuwe reeks van een zestigtal tekeningen spelen in op de ruimtes van KIOSK aan de hand van een aantal installatieve ingrepen. Er ontstaat het idee van een portretkamer waarbij de muren, ramen en vloer aangekleed of bedekt worden met autonome kunstwerken, waardoor de getekende ruimte overloopt in de tentoonstellingsruimte en andersom.

Hundred Zundert

Auteur: Grete Simkuté

more

19.09.15 - 15.11.15

Leonor Antunes

Tentoonstelling
Courtesy: New Museum, New York. Foto: Maris Hutchinson/EPW
Courtesy: New Museum, New York. Foto: Maris Hutchinson/EPW
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.

I Stand Like a Mirror Before You

I Stand Like a Mirror Before You is de eerste solotentoonstelling van Leonor Antunes in België. De in Portugal geboren en in Berlijn residerende kunstenaar neemt de volledige tentoonstellingsruimte van KIOSK in met een op maat gemaakte installatie die een reeks nieuwe werken bevat.

Antunes creëert site-specifieke sculpturen die zowel hun directe omgeving als de geschiedenis van de 20e-eeuwse architectuur, kunst en design echoën. Haar interesse in ambachtelijke tradities en handwerk schijnt door in het gebruik van natuurlijke materialen als hout, bamboe, leer, koper en touw.

In KIOSK krijgen deze materialen vorm in vrijstaande, afgrenzende constructies of worden ze volgens traditionele technieken omgeknoopt en omgeplooid tot hangende net- en rastervormen. De vormen en technieken van de werken grijpen terug op de beeldende taal van de Zweedse meubelmaakster Greta Grossman en deze van de Amerikaanse filmmaakster en choreografe Maya Deren. Ook de weefsels van bijvoorbeeld Anni Albers en Lenore Tawney fungeren als inspiratiebron. Antunes ontrafelt de constructieprincipes die achter hun rationele ontwerpen schuilgaan en maakt een abstractie van de realiteit. Tijdens dit eigenhandige maakproces ontstaat een gereduceerde, gepersonaliseerde vorm die ze als een spiegel voor de kijker plaatst.

Eenmaal de kunstenaar de fysieke en esthetische kwaliteiten van het materiaal, zijn specifieke culturele geschiedenis en die van de makers ervan doorgrond en vormgegeven heeft, brengt ze haar werkmateriaal in verband met de tentoonstellingsplek. Ze toetst deze af aan de afmetingen en verhoudingen van de ruimte om tot een compositie te komen die ergens tussen een weloverwogen, geordend patroon en een willekeurig kluwen van verschillende texturen, structuren en oppervlaktes, tussen het verbergen en het onthullen in balanceert.

I Stand Like a Mirror Before You onderzoekt de menselijke interactie met ruimte en oppervlakten. De schijnbaar nonchalant doorhangende weefsels trachten te assimileren met de omgeving. De oppervlaktes van de werken zijn mat, reflecterend of transparant en weerspiegelen elkaar. Samen zetten ze een choreografie uit van een oneindig aantal mogelijke passages en doorzichten. In deze web- en/of rastervormige installatie wordt ons geen eenduidig pad, geen eenduidige reflectie in de spiegel voorgeschoteld.

De tentoonstelling I Stand Like a Mirror Before You werd gerealiseerd in samenwerking met New Museum, New York. De tentoonstelling was hier eerder in een andere versie te zien (24/06/15 – 06/09/15).

De meest recente solotentoonstellingen van Leonor Antunes vonden plaats in Pérez Art Museum Miami (2014), Kunsthalle Basel (2013), Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (2013) en Kunstverein Harburger Bahnhof, Hamburg (2012). Haar werk maakte ook deel uit van een reeks internationale groepstentoonstellingen, waaronder de 12e Sharjah Biennial, UAE (2015) en de 8e Berlin Biennial (2014) en werd recent tentoongesteld in onder andere het Bronx Museum of the Arts, New York (2014), Kunsthalle Wien, Wenen (2014), CNEAI, Chatou, Frankrijk (2013) en MIT List Visual Arts Center, Cambridge (2012). Verder zal Antunes’ werk nog solo tentoongesteld worden in het CAPC musée d’art contemporain de Bordeaux (2015), Tensta konsthall, Stockholm (2016), San Francisco Museum of Modern Art (2016), en Museo Tamayo, Mexico City (2017).

26.04.15 - 14.06.15

Christian Falsnaes

Tentoonstelling
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Time/Line/Movement', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'Time/Line/Movement', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015.

Front (Kareth Schaffer)

KIOSK stelt de eerste Belgische solotentoonstelling van de Deense kunstenaar Christian Falsnaes (1980, Kopenhagen, leeft en werkt in Berlijn) voor, getiteld Front (Kareth Schaffer).

Performance vormt de kern van Falsnaes’ werk: zijn acties vinden plaats in levenden lijve of in gefilmde vorm, met of zonder een publiek, en met de mens als studie- en werkmateriaal. Voor Falsnaes komt de performance het dichtste bij een Gesamtkunstwerk doordat het ieder medium in zich kan dragen en live wordt uitgevoerd. Hij zet een veelvoud aan beeldvormen zoals schilderkunst, video, muziek of dans in om theatrale, vaak absurde situaties te ontwikkelen met de actieve betrokkenheid van zijn publiek. Centrale thema’s zijn de relaties tussen het individu en de groep, alsook die tussen de kunstenaar en de bezoeker.

Het diepgaande en lijfelijke aftasten van allerhande sociale codes, groepsdynamiek, machtsrelaties, auteurschap, genderrollen en dergelijk, kreeg onder andere de vorm van een reeks onaangekondigde performances waarbij Falsnaes het publiek dirigeerde vanuit verschillende rollen: van opvoedend kunstenaar tot acteur, van autoritair leider tot entertainer, clown, herrieschopper of outcast. Daarnaast werkt de kunstenaar echter steeds vaker performatieve vormen uit waarbij hij zelf niet fysiek aanwezig is, bijvoorbeeld met behulp van een interactieve app, telefoonverbinding of stand-in. Of hij onderzoekt hoe de situatie van een performance het maken van een videowerk kan faciliteren. De video functioneert dan niet als documentatie van de actie, maar als een opzichzelfstaand werk dat vorm krijgt met behulp van een script en camerateam.

In lijn met deze recente ontwikkelingen zal ook de tentoonstelling Front (Kareth Schaffer) in KIOSK vorm krijgen: Falsnaes presenteert er drie performancewerken waarbij bestaande acties geherinterpreteerd worden, vanuit de achterliggende idee dat er zo ter plaatse nieuw werk ontstaat. Bezoekers en enkele specifieke betrokkenen worden ingeschakeld om de door hem uitgeschreven performancescripts uit te voeren. De interactieve installatie The Title Is Your Name boort bijvoorbeeld het performatieve potentieel van het kijken naar kunst aan en genereert een reeks nieuwe, online videowerken.

Christian Falsnaes zal naar aanleiding van zijn recente nominatie voor de Preis der Nationalgalerie in het najaar van 2015 tentoonstellen in Hamburger Bahnhof, Berlijn. Tot en met 3 mei 2015 loopt Falsnaes’ solotentoonstelling Available in Kunstverein Braunschweig. Recent stelde hij solo tentoon in Bielefelder Kunstverein, Bielefeld (2015); PSM, Berlijn (2014); Art Basel Statements, Art 45 Basel (2014); KW Institute of Contemporary Art, Berlijn (2013); en DREI, Keulen (2013).

De tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met Bielefelder Kunstverein.

14.02.15 - 12.04.15

Vibrant Matter

Tentoonstelling
Foto Tom Callemin.
Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Katinka Bock, 'Speaker's Moscow', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Katinka Bock, 'Speaker's Moscow', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Analia Saban, 'Big Bang Series (in Ten Steps)', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Analia Saban, 'Big Bang Series (in Ten Steps)', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Analia Saban, 'Big Bang Series (in Ten Steps)', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Analia Saban, 'Big Bang Series (in Ten Steps)', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Trophy' & 'Bad Moon', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Trophy' & 'Bad Moon', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Bad Moon', 2014 & Edith Dekyndt, 'Nanthanwan Temple 004', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Bad Moon', 2014 & Edith Dekyndt, 'Nanthanwan Temple 004', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Edith Dekyndt, 'Nanthanwan Temple 005', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Edith Dekyndt, 'Nanthanwan Temple 005', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Benoit Platéus, 'Kodak Flexicolor', 2011-2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Benoit Platéus, 'Kodak Flexicolor', 2011-2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Edith Dekyndt, 'Domestic Dust Serie', 2002-2012. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Edith Dekyndt, 'Domestic Dust Serie', 2002-2012. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Matias Faldbakken, 'Untitled (Car Trunk #2)', 2013. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Matias Faldbakken, 'Untitled (Car Trunk #2)', 2013. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Thea Djordjadze, 'Untitled', 2012. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Thea Djordjadze, 'Untitled', 2012. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Valérie Mannaerts, 'Palms with no Shade', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Valérie Mannaerts, 'Palms with no Shade', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Camilla Løw, 'Spring Rain', 2013. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Camilla Løw, 'Spring Rain', 2013. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Kato Six, 'Surface secluded objects', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Kato Six, 'Surface secluded objects', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Kato Six, 'Surface secluded objects', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Kato Six, 'Surface secluded objects', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Karsten Födinger, 'Domestic Wildcard, 190 cm, 35 t, H. Albrecht Steinmetz', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Karsten Födinger, 'Domestic Wildcard, 190 cm, 35 t, H. Albrecht Steinmetz', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Trophy', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Trophy', 2014. Foto Tom Callemin.

Een groepstentoonstelling ter gelegenheid van 5 jaar KIOSK. VERLENGD TOT EN MET 12 APRIL!

KIOSK bestaat 5 jaar en ter ere daarvan stellen we de tentoonstelling Vibrant Matter voor. Het belang dat de kunstenaar aan de materialiteit van een object of kunstwerk toekent, is een terugkerend gegeven binnen het tentoonstellingsparcours van KIOSK. Vibrant Matter brengt verschillende ‘materiële’ benaderingen samen in een groepstentoonstelling waarin zowel kunstenaars die eerder tentoonstelden in KIOSK als nieuwe namen aan bod komen.

De fascinatie voor de notie ‘materialiteit’ lijkt tegenstrijdig met de heersende economische tendens waarbij het fysieke maakproces steeds meer aan ons blikveld onttrokken wordt. De huidige westerse postindustriële samenleving wordt aangestuurd door digitale technologie en evolueert steeds meer naar een zuivere kenniseconomie. De resterende productieactiviteit wordt verplaatst naar industriegebieden buiten woonkernen of naar verre lageloonlanden. Dit heeft onweerlegbare gevolgen voor onze band met materie: we vervreemden van wat we eten, dragen of bewonen, van het besef of iets echt of gemanipuleerd, reëel of virtueel is.

De kunstenaars in deze tentoonstelling delen een gelijkaardig artistiek bewustzijn over het proces van dematerialisatie: tegenover de gestandaardiseerde maakindustrie zetten ze een gepersonaliseerde beeldtaal waarin bovenal naar de essentie van vorm en materie gezocht wordt. In Vibrant Matter poogt iedere kunstenaar op een eigen manier aan de hand van een minimum aan materiaal een veelgelaagde zeggingskracht te bereiken. Ze vertrekken vanuit een basistypologie uit de industriële wereld, een ambachtelijke traditie, of een improviserend samensmelten van persoonlijke en externe invloeden. Of ze zich het materiaal vervolgens handmatig of via een industrieel proces eigen maken, of de resultaten tijdelijk, uniek of serieel zijn – het materiaal wordt telkens opnieuw louter omwille van zichzelf ingezet. Dit leidt tot ‘pover’, vaak radicaal sober werk.

Dit brengt ons bij de essentie van Vibrant Matter, waarin we aan de hand van een reeks zintuiglijke schilderijen, sculpturen, objecten en installaties een directe, vitale confrontatie opzoeken. De werken worden afgetoetst aan de objecten waarmee ze in relatie staan en aan de architecturale fundamenten van de ruimte. Zo hoopt de tentoonstelling als geheel – net zoals zijn afzonderlijke werken – een subjectief begrijpen tot stand te brengen van de primaire band tussen materie en mens.

Deelnemende kunstenaars:
Katinka Bock, Edith Dekyndt, Thea Djordjadze, Matias Faldbakken, Karsten Födinger, Camilla Løw, Valérie Mannaerts, Benoit Platéus, Eva Rothschild, Analia Saban, Kato Six.