KIOSK

Openingsuren tijdens tentoonstellingen
Maandag tot vrijdag: 14:00 – 18:00
Zaterdag, Zondag: 11:00 – 18:00

Locatie
Louis Pasteurlaan 2
9000 Gent, België
google map
         
Office
Kunstensite vzw
Jozef Kluyskenstraat 2
9000 Gent
Belgium
+32 (0)9 243 36 45
+32 (0)9 243 36 44
kiosk@hogent.be

Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Over KIOSK

Sinds 2006 presenteert KIOSK actuele beeldende kunst met werk van opkomende nationale en internationale kunstenaars. Jaarlijks worden vier tentoonstellingen gerealiseerd, doorgaans in de vorm van duopresentaties. Hierbij gaat bijzondere aandacht uit naar creatie en het individuele traject van de kunstenaar.



KIOSK startte in 2006 zijn activiteiten met kleinschalige individuele presentaties in een glazen paviljoen. Die tijdelijke locatie werd in 2010 ingeruild voor de huidige expositieruimte op de Gentse Bijlokesite, in het voormalig Klinisch en Poliklinisch Instituut zoals dit in 1905 gerealiseerd werd door architect Louis Cloquet, een prominente Belgische vertegenwoordiger van de neogotische bouwstijl. De tentoonstellingszalen vervulden oorspronkelijk de functie van didactisch anatomisch auditorium. Achter de bakstenen neogotische façade gaat een ingenieuze constructie met glas en ijzer schuil. Het specifieke architecturale karakter van de tentoonstellingsruimte daagt kunstenaars uit om hiermee aan de slag te gaan in hun presentatie en nieuw werk te maken.

KIOSK is een initiatief van Kunstensite vzw en de School of Arts van de Hogeschool Gent.
De werking van KIOSK wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid. KIOSK krijgt bijkomende steun van de stad Gent en de provincie Oost-Vlaanderen.

Team KIOSK:
Wim Waelput
Liene Aerts
Sam Van Ingelgem
Rachel Gruijters

Raad van Bestuur:
Lars Kwakkenbos (voorzitter)
Katrien Reist
Iris Paschalidis
Claudine Hellweg
Wim De Temmerman
Dries De Wit

Ontwerp:
Boy Vereecken

Website:
Claire Stragier
29.04.17 - 16.06.17

Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power

Tentoonstelling
"The Great Court," at the opening ceremony of the World Conference on the UN Decade for Women, University of Nairobi, Kenya, 1985. From “Forum '85 NGO Planning Committee Final Report: Nairobi, Kenya”. © Sophia Smith Collection, Smith College (Northampton, MA).
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Rachel Gruijters
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Rachel Gruijters
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Rachel Gruijters
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Rachel Gruijters
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Tom Callemin
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Tom Callemin
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Tom Callemin
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Tom Callemin
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Rachel Gruijters
'Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power', 2017. Foto: Rachel Gruijters
Saddie Choua, 'Am I The Only One Who Is Like Me?', 2017. Foto: Tom Callemin
Saddie Choua, 'Am I The Only One Who Is Like Me?', 2017. Foto: Tom Callemin
Kapwani Kiwanga, 'Tablets', 2017. Foto: Tom Callemin
Kapwani Kiwanga, 'Tablets', 2017. Foto: Tom Callemin
Eva Olthof, 'If it were my turn to speak', 2017. Foto: Tom Callemin
Eva Olthof, 'If it were my turn to speak', 2017. Foto: Tom Callemin
Study Group for Solidarity and TransActions, 'Prologue', 2017. Foto: Tom Callemin
Study Group for Solidarity and TransActions, 'Prologue', 2017. Foto: Tom Callemin
Marwa Arsanios, The exhibited material is part of an ongoing research by Arsanios and Dima Hamadeh on the autonomous Kurdish Women Foto: Tom Callemin
Marwa Arsanios, The exhibited material is part of an ongoing research by Arsanios and Dima Hamadeh on the autonomous Kurdish Women Foto: Tom Callemin
Amandine Gay, 'Ouvrir La Voix: les femmes noires se réapproprient la narration', 2017. Foto: Tom Callemin
Amandine Gay, 'Ouvrir La Voix: les femmes noires se réapproprient la narration', 2017. Foto: Tom Callemin
Saddie Choua, 'I’m sorry I can’t offer you tea, my hands are a little tight', 2014. Foto: Rachel Gruijters
Saddie Choua, 'I’m sorry I can’t offer you tea, my hands are a little tight', 2014. Foto: Rachel Gruijters
Françoise Dasques, 'La conférence
 des femmes - Nairobi 1985', 1985. Foto: Tom Callemin
Françoise Dasques, 'La conférence des femmes - Nairobi 1985', 1985. Foto: Tom Callemin

Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power bestaat uit een tentoonstelling en een publiek programma met lezingen, panelgesprekken, performances en filmvertoningen. In dit project komen verhalen uit de feministische strijd samen. Kwesties rond ras, gender en klasse worden belicht vanuit het zogenaamde intersectioneel denken, een benadering waarbij de samenloop van discriminatiegronden en de dynamiek die daaruit voortvloeit, zichtbaar wordt gemaakt. De titel van het project refereert aan de gelijknamige lezing uit 2009 van Gloria Wekker, welvermaard Surinaams-Nederlandse geleerde en een gevestigde naam binnen het transnationaal en zwart-Europese feministische discours.

Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power tracht voorbij het Westers feminisme te kijken en de origines van het transnationaal en intersectioneel feministisch perspectief in België en daarbuiten te traceren. Het vertrekpunt van het onderzoek lag bij de Gentse Academie die van 1989 tot 1996 werd geleid door kunsthistorica Chantal De Smet, de eerste (en tot nader order enige) vrouwelijke directeur. In de vroege jaren ’70 was De Smet een centrale figuur binnen de Gentse Dolle Mina’s, een van de eerste initiatieven binnen de tweede feministische golf in Vlaanderen. Ze was tevens een van de drijvende krachten achter het Belgische Angela Davis Komitee.

De tweede feministische golf bracht de Verenigde Naties ertoe stappen te zetten ter verbetering van de positie van de vrouw, wat resulteerde in het uitroepen van de periode 1976-1985 tot het decennium van de vrouw en de organisatie van vrouwenconferenties in Mexico City (1975), Kopenhagen (1980) en Nairobi (1985). FORUM ’85, de alternatieve conferentie van vrouwenbewegingen en ngo’s in Nairobi die parallel plaatsvond met het officiële VN-congres, is een sleutelmoment in de geschiedenis van het transnationale feminisme. Bijgewoond door 14.000 vrouwen, activisten en feministes uit overwegend niet-Westerse landen, vonden er voor het eerst op dergelijke schaal op wereldwijd niveau ontmoetingen en uitwisselingen van ideeën plaats.

Documenten uit publieke archieven die meer inzicht bieden in deze historische en lokale contexten vormen de ruggengraat van de tentoonstelling. Daarnaast werden beeldende kunstenaars Marwa Arsanios, Saddie Choua, Amandine Gay, Kapwani Kiwanga, Ato Malinda, Eva Olthof en het collectief Study Group for Solidarity and TransActions uitgenodigd om vanuit deze archieven en thematieken tot nieuw werk te komen. Een benadering vanuit een postkoloniale, transnationale of politiek emancipatorische context is daarbij eigen aan hun praktijk. Op deze manier bieden ze nieuwe kritische perspectieven op de geschiedenis en bepalen op hun beurt weer de vorm van een nieuwe golf van feminisme.

Het publieke programma wil nagaan hoe het feminisme vanuit een postkoloniaal perspectief begrippen als klasse, gender en ras radicaal kan herdenken. Het project gaat van start met een vertoning van La conférence des femmes – Naïrobi (1985) van Françoise Dasques over FORUM ’85, waarna Paola Bacchetta (hoogleraar Gender and Women’s Studies, University of California, Berkeley) in gesprek gaat met de Franse politicologe Françoise Vergès.

Show Me Your Archive and I Will Tell You Who is in Power wordt georganiseerd door KIOSK en KASK / School of Arts Gent in het kader van The Uses of Art – The Legacy of 1848 and 1989, een project geïnitieerd door de museumconfederatie L’Internationale met de steun van het Cultuurprogramma van de Europese Unie. Het project wordt gecureerd door Nataša Petrešin-Bachelez, Wim Waelput en assistent-curator Rachelle Dufour.

In samenwerking met Amsab-ISG, AVG-Carhif en Sophia asbl/vzw.

11.02.17 - 16.04.17

Shilpa Gupta

Opening: vrijdag 10 februari 2017 - 20:00

Tentoonstelling
Shilpa Gupta, ‘1:444557’, staal, messing plaatje (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:444557’, staal, messing plaatje (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:444557’, staal, messing plaatje (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:444557’, staal, messing plaatje (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘24:00:01’, flapbord (2010-12). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘24:00:01’, flapbord (2010-12). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017) & 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeiend in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017) & 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeiend in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘1:2138’, vitrine, messing plaatje, in repen gescheurd kledingstuk (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017)
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017)
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017)
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017)
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Untitled', papier, pigment van marihuana, groeit in de nabijheid van een checkpoint (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, 'Unnoticed', foto's van de hemel in grensgebieden & gefragmenteerde, 2de handse atuo-onderdelen (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017) & ‘Map Tracing # 1 – BE’, koperen pijp (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017) & ‘Map Tracing # 1 – BE’, koperen pijp (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Map Tracing # 1 – BE’, koperen pijp (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Map Tracing # 1 – BE’, koperen pijp (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017). Foto Tom Callemin
Shilpa Gupta, ‘Song of the Ground’, mechanische installatie, rivierstenen uit grensgebied (2017). Foto Tom Callemin

De Indiase kunstenaar Shilpa Gupta presenteert de solotentoonstelling Drawing in the Dark. De titel refereert aan de clandestiene bewegingen en praktijken in grensgebieden en aan de metafoor van de grens of lijn die meerdere hier tentoongestelde werken met elkaar verbindt. De tentoonstelling maakt deel uit van Gupta’s doorlopend onderzoek naar interrelaties tussen structuren, meer specifiek die van de staat en het individu, en hoe die herschaald worden op die plaatsen die zowel scheiding als periferie vormen. Verderbouwend op zes jaar onderzoek, voornamelijk in de grensgebieden van India en Bangladesh, vormt deze nieuwe reeks werken een uitbreiding van het My East is Your West-project dat Gupta in 2015 voor de Biënnale van Venetië ontwikkelde. In het najaar van 2016 reisde ze terug naar gebieden nabij de grensomheining waarmee India buurland Bangladesh omsingelt, de beruchte langste scheidingsbarrière in opbouw tussen twee natiestaten ter wereld. Volgens de kunstenaar staat het dagelijkse leven in die gebieden haaks op de overheidsintenties, en de stroom van mensen en goederen gaat voort, gedreven door historische en sociale affiniteiten, geografische continuïteit en economische nood.

De centraal opgestelde sculptuur 24:00:01 (flapbord, 2010-2012) wordt omringd door nieuwe werken die samen kunnen worden gezien als een bundeling van clandestiene verhalen. Sculpturen, tekeningen en foto’s schetsen samen een beeld van de subversieve, illegale en informele stroom van goederen, mensen en verlangens. Zo zijn het object omwonden met de rafels van een traditionele Dhakai Jamdani sari, de serie marihuana-tekeningen en de fotocollages met auto-onderdelen één voor één dragers van verhalen over ongeregistreerde reizen langs meanderende lijnen op de kaart.

Eerder dan een esthetische passieve beleving, probeert Gupta’s werk vragen uit te lokken bij de kijker. Ze start een dialoog op over de perceptie en de constructie van identiteit, alsook over thema’s die deze beïnvloeden zoals nationaliteit, technologie, religie, grenzen, conflicten, controle of censuur: “Ik ben geïnteresseerd in perceptie, en dus ook in hoe definities worden opgerokken of doorbroken – zij het door gender, geloof, of het concept van de natie. Er gaapt een kloof tussen de grotere constructie die een uniciteit voor zichzelf zoekt, en het fragment daarvan dat misschien iets helemaal anders betracht. En schijnbaar logische handelingen als aftekenen en meten, zijn mogelijks niet de weg naar oplossingen” (Shilpa Gupta in Indian Express, 2016).

In de grensgebieden die Gupta oproept in Drawing in the Dark tonen onze schijnbaar vaste wetten zich nog in constante beweging en voor discussie vatbaar. Het randgebied wordt getoond als een niemandsland waarbinnen zich praktijken en verhalen ‘in het donker’ ontwikkelen of als een parallel circuit van goederen dat ‘onzichtbaar’ onder het oog van de overheid opereert. De ‘wet’ van iedere identiteit wordt hier vervangen door een set voorwaardelijke regels waardoor er opnieuw speel- en denkruimte vrijkomt om onszelf in vraag te stellen.

De tentoonstelling is een coproductie van KIOSK, Bielefelder Kunstverein en Le centre d’art contemporain – la synagogue de Delme.

03.12.16 - 29.01.17

Dorothy Iannone

Tentoonstelling
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin

Lineage of Love

KIOSK presenteert Lineage of Love, de eerste solotentoonstelling van Dorothy Iannone (°1933, Boston, VS) in België. Als autodidact werkt Iannone intussen al meer dan een halve eeuw ononderbroken een eigenzinnig oeuvre uit waarbinnen ideeën rond emancipatie, seksualiteit, politiek en spirituele bewustwording centraal staan. Vanaf 1967 leefde ze samen met de Duits-Zwitserse kunstenaar Dieter Roth en sindsdien vergroeide haar persoonlijke (liefdes)leven met haar werk. Dit sterk autobiografische en verhalende karakter komt tot uiting in schilderijen, tekeningen, beeldromans, sculpturen, kunstenaarsboeken, tekst-, collage- en fotowerken.

Al deze media komen in hun verscheidenheid aan bod in Lineage of Love, die zowel haar vroege als recente praktijk in beeld brengt. Enkele sleutelwerken zoals de sculptuur I Was Thinking of You en de tekeningenseries An Icelandic Saga en The Story of Bern worden gecombineerd met minder bekend werk: van een vroeg abstracte schilderij, over een serie collages met Japans papier en bladgoud, tot een zelfportret in polaroidvorm en een kook- en dagboek uit 1969. Op deze manier tracht de tentoonstelling een portret te schetsen van een veelzijdig kunstenaar die altijd in beweging is geweest, op zoek naar een symbiose tussen kunst en haar persoonlijke verhalen, ontmoetingen en liefdes.

In de jaren 1960 maakte Iannone abstract expressionistisch werk, vanaf de jaren 1970 is ze echter een meer figuratieve richting opgegaan met als centrale onderwerp zichzelf, haar partner en wat zij noemt de ‘ecstatic unity’. Het lichaam van Iannone, afgebeeld als een met weelderige juwelen overladen, goddelijke Matriarch, verstrengelt met dat van haar Muze, Dieter Roth. Zwarte lijnen en kleurvelden vormen drukke mozaïeken en vlakke schouwspelen van copulerende koppels wier mannelijke en vrouwelijke lichaamsdelen inwisselbaar worden en opgaan in een spiritueel samenzijn. De vrouwen vieren zelfverzekerd de teugels, ze brengen een verhaal van liefde, seks, verraad en macht. De seksuele daad wordt benadrukt en gevierd, net zoals dit in de Oudheid gedaan en verbeeld werd. Iannone’s vele reizen naar Azië en Europa sijpelen ook qua techniek en motieven door in haar werk. De perspectiefloze composities doen denken aan Japanse houtdrukken, Griekse vazen of erotische schilderijen uit het midden Oosten, de kleurrijke mozaïeken en mandala-vormen aan het Boeddhisme, het Byzantijnse rijk of de 17de-eeuwse Barok.

Het werk van Iannone was regelmatig het voorwerp van censuur en het bleef lange tijd onderbelicht. Met de start van het nieuwe millennium kwam daar echter verandering in. Zo kreeg ze solotentoonstellingen in onder andere Air de Paris, Parijs (2015); Peres Projects, Berlijn (2014); Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich (2014); Berlinische Galerie, Berlijn (2014); New Museum, New York (2009) en Kunsthalle Wien, Wenen (2006).

24.09.16 - 20.11.16

Jérémie Gindre

Tentoonstelling
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin

Kamp Kataloog

Onder de titel ‘Kamp Kataloog’ presenteert KIOSK de eerste Belgische solotentoonstelling van de Zwitserse kunstenaar en schrijver Jérémie Gindre. De tentoonstelling omvat wisselende settings en werd in een serie van drie episodes uitgedacht: in de zomer van 2015 vond de eerste daarvan plaats in La Criée centre d’art contemporain in Rennes, het tweede ‘kamp’ werd in de lente van 2016 in La Kunsthalle in Mulhouse opgetrokken en binnenkort zal het de herfst ingaan met het derde en laatste deel in KIOSK. Als een panoramisch landschap evolueren deze tijdelijke ‘kampen’ met de seizoenen mee en ontwikkelen ze gaandeweg talloze nieuwe verhalen. Naargelang de tentoonstellingsruimte en het seizoen, wordt een andere samenstelling van sculpturen, tekeningen en teksten bij elkaar gesprokkeld. Zo vernederlandste Gindre voor deze gelegenheid de overkoepelende titel van het tentoonstellings- en boekproject, ‘Camp Catalogue’, tot ‘Kamp Kataloog’.

De tentoonstelling vertrekt vanuit ons contact met de natuur en de manier waarop we deze willen vormgeven, bevatten en begrenzen. Gindre schotelt ons een poëtische, doch systematische studie voor naar de vormentaal van kampplaatsen, wat errond te ontdekken valt zoals omheiningen, rivieren, vogels en bijenkorven, en ook wat er zich in de grond daaronder afspeelt. Dit resulteerde in een catalogus van landschappelijke types die niet exhaustief of wetenschappelijk van aard is, maar in eerste instantie de herinnering en de verbeelding van de lezer tracht te prikkelen.

Naar aanleiding van de tentoonstelling verscheen het kunstenaarsboek ‘Camp Catalogue’ van Jérémie Gindre. Het boek omvat de tekeningen en tekstwerken uit de tentoonstellingen en werd uitgegeven door Lendroit éditions in coproductie met La Criée, Rennes, La Kunsthalle, Mulhouse en KIOSK, Gent.

Jérémie Gindre publiceerde reeds een twaalftal boeken in de vorm van romans, kortverhalen, essays, dagboeken, beeldboeken, … Ze verhalen over geschiedenis, geografie, conceptuele kunst, neurowetenschap, archeologie, en toerisme waarbij al deze kennisvelden speels in elkaar overlopen. Het werk van Gindre werd onder andere tentoongesteld in Kunsthaus Baselland, Muttenz, Zwitserland; Kunstmuseum Thun, Zwitserland; Museo de Arte Moderno, Buenos Aires, Argentinië; Kunsthalle Fri-Art, Fribourg, Zwitserland; La Criée centre d’art contemporain, Rennes, Frankrijk en La Kunsthalle, Mulhouse, Frankrijk.

Camp Catalog

Auteur: Jérémie Gindre

12€ (collector's edition: 16€)

more