KIOSK

Openingsuren tijdens tentoonstellingen
Maandag tot vrijdag: 14:00 – 18:00
Zaterdag, Zondag: 11:00 – 18:00

Locatie
Louis Pasteurlaan 2
9000 Gent, België
google map
         
Office
Kunstensite vzw
Jozef Kluyskenstraat 2
9000 Gent
Belgium
+32 (0)9 243 36 45
+32 (0)9 243 36 44
kiosk@hogent.be

Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Over KIOSK

Sinds 2006 presenteert KIOSK actuele beeldende kunst met werk van opkomende nationale en internationale kunstenaars. Jaarlijks worden vier tentoonstellingen gerealiseerd, doorgaans in de vorm van duopresentaties. Hierbij gaat bijzondere aandacht uit naar creatie en het individuele traject van de kunstenaar.



KIOSK startte in 2006 zijn activiteiten met kleinschalige individuele presentaties in een glazen paviljoen. Die tijdelijke locatie werd in 2010 ingeruild voor de huidige expositieruimte op de Gentse Bijlokesite, in het voormalig Klinisch en Poliklinisch Instituut zoals dit in 1905 gerealiseerd werd door architect Louis Cloquet, een prominente Belgische vertegenwoordiger van de neogotische bouwstijl. De tentoonstellingszalen vervulden oorspronkelijk de functie van didactisch anatomisch auditorium. Achter de bakstenen neogotische façade gaat een ingenieuze constructie met glas en ijzer schuil. Het specifieke architecturale karakter van de tentoonstellingsruimte daagt kunstenaars uit om hiermee aan de slag te gaan in hun presentatie en nieuw werk te maken.

KIOSK is een initiatief van Kunstensite vzw en de School of Arts van de Hogeschool Gent.
De werking van KIOSK wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid. KIOSK krijgt bijkomende steun van de stad Gent en de provincie Oost-Vlaanderen.

Team KIOSK:
Wim Waelput
Liene Aerts
Sam Van Ingelgem
Rachel Gruijters

Raad van Bestuur:
Lars Kwakkenbos (voorzitter)
Katrien Reist
Iris Paschalidis
Claudine Hellweg
Wim De Temmerman
Dries De Wit

Ontwerp:
Boy Vereecken

Website:
Claire Stragier
01.12.18 - 27.01.19

Agentschap

Opening: vrijdag 30 november 2018 - 20:00

Huidige tentoonstelling

Assemblee (KIOSK)

Voor Assemblee (KIOSK) maakt Agentschap een selectie uit hun lijst van controverses rond de vraag: wat als gemene dingen op wederkerige wijze worden opgenomen in kunstpraktijken? De auteurswetgeving beschermt ‘originele werken van auteurs vastgelegd in eender welke tastbare vorm van expressie’. Wat is echter gemeengoed en wat origineel? Hoewel die ‘originaliteit’ niet gedefinieerd wordt door de wet worden er wel twee elementen naar voren geschoven. Ten eerste, moet een werk ‘het resultaat van onafhankelijke creatie’ zijn, en ten tweede moet het ‘ten minste een minimale graad van te onderscheiden variatie aan de dag leggen’. Dit betekent dat een ‘slaafse kopie’ niet voldoet, en dat het werk van een auteur aanzien wordt als een intern creatief proces. Het wettelijk kader sluit met andere woorden de invloed van externe factoren uit bij de bepaling van ‘originaliteit’. Maar dikwijls kan het onderscheid tussen interne en externe factoren in een creatief maakproces van bijvoorbeeld replica’s moeilijk gemaakt worden. Verschillende rechtbanken hebben uiteenlopende interpretaties gemaakt van wat ‘originaliteit’ voor een reproductie vereist. Sommige rechtbanken verleenden al bescherming aan arbeid, deskundigheid en inspanning op basis van het ‘zweet op de wenkbrauw’ principe. De geselecteerde reeks controverses in de Assemblee (KIOSK) tentoonstelling getuigen hiervan.

Agentschap stelt tijdens de tentoonstelling in KIOSK twee publieke bijeenkomsten voor:

Op 9 december 2018 roept Agentschap de controverse Ding 001928 (Give up yer aul’ sins) op. De zaak betreft een conflict tussen Pauline Gormley en EMI over Give Up Yer Aul’ Sins, een tape met door kinderen uit Dublin navertelde bijbelverhalen. Op 17 november 1998, in de rechtszaak Pauline Gormley v. EMI voor het Ierse Supreme Court, moest rechter Barron beslissen of Pauline Gormleys versie van het bijbelverhaal And then there were twelve, opgenomen toen ze een kind was, voldoende origineel was om beschermd te kunnen worden als litterair kunstwerk.

Vervolgens komt op 7 januari 2019 de controverse Ding 002304 (tapijten) aan bod. Dit conflict tussen de textielbedrijven Artessuto en B&T Textilia draait rond tekeningen van stadsgezichten op tapijten en kussens. Het Belgische Hof van Cassatie moest daarbij op 26 januari 2012, in de zaak Artessuto v. B&T Textilia, uitmaken of Artessuto’s geweven tapijten van oude stadszichten van Gent en Brugge voldoende origineel waren om in aanmerking te komen voor auteursrechtelijke bescherming als kunstwerk.

Voor deze bijeenkomsten nodigt Agentschap telkens een diverse groep betrokken gasten uit om te reageren op de controverse in kwestie. Deze respondenten komen uit verschillende praktijken die betrokken zijn in de zaak. Deze participatieve bijeenkomst vindt plaats in de tentoonstelling en duurt ongeveer twee uur. Het doel van de bijeenkomst is om het moment van aarzeling tijdens de rechtszaak opnieuw op te roepen. De bijeenkomsten zijn niet zozeer een re-enactment van de rechtszaak maar wel ‘palavers’ die de aarzeling langer kunnen laten duren.

“Agentschap” is een in Brussel gevestigd internationaal initiatief dat in 1992 werd opgericht door Kobe Matthys. Agentschap maakt een steeds aangroeiende ‘lijst met dingen’ die de radicale tweedeling tussen de categorieën van natuur en cultuur aanvechten. Deze lijst met dingen komt meer specifiek voort uit recente en historische, juridische zaken en geschillen rond intellectueel eigendom (copyrights, patent, handelsmerken, etc.) uit de hele wereld.
Het concept van intellectueel eigendom berust op de fundamentele uitgangspositie dat er een scheiding bestaat tussen natuur en cultuur, en bijgevolg ook tussen expressie en ideeën, creatie en feiten, subject en object, mens en niet-mens, originaliteit en traditie, individu en collectief, lichaam en geest, etc. Elk ‘ding’ of controverse op de lijst getuigt van een moment van aarzeling over deze scheiding.
tentoonstellingen, performances, publicaties en zo meer kunnen aannemen.

Huidige tentoonstelling
24.11.18 - 25.11.18

Open Design Course for Refugees and Asylum Seekers

Opening: vrijdag 23 november 2018 - 15:00

Tentoonstelling
© Open Design Course
© Open Design Course
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch
'Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers', 2018. Foto: Leontien Allemeersch

Open Design Course voor vluchtelingen en asielzoekers

Mirra Markhaeva, Ayman Nasser, Kinda Ghannoum, Reza Panahi, Kelechi Johnbosco Ahunanya, Dessalegn Yared Yilma, Mohammed Tawfiq, Seyed, Mohamad Bayan Jilo, Marcus Bergner, Fatma Osman, Asaad Merza, Mohamed Rida Mahir, Elli Vassalou, Liselotte Van Daele, Elias Heuninck, Wendy van Wynsberghe, Sawsan Maher, Samer Alagha, Jerry Galle, Hala Elias Poles, Jozefien Mombaerts, Hendrik Leper en Wim Waelput.

Veel vluchtelingen hebben heel wat competenties om verder te studeren of te werken binnen een professionele sector maar de weg daarnaar toe is niet gemakkelijk. De Open Design opleiding voor Vluchtelingen en Asielzoekers is een co-creatie-platform waar leren, onderzoeken, en samenwerken centraal staan. De studenten hebben een boeiende acht weken achter de rug waar zij in contact kwamen met digitale expressie en open design vanuit tal van perspectieven. Binnen deze opleiding hebben zij elk een persoonlijk traject afgelegd met een eigen onderzoek. Dat resultaat, hun work in progress, wordt gepresenteerd in KIOSK op 23, 24 en 25 november.

De studenten zullen tijdens de opening aanwezig zijn om in gesprek te gaan over hun werk en proces. We verwelkomen u graag met een drankje tijdens de Openingsreceptie op 23 november 2018 om 15uur in KIOSK, Louis Pasteurlaan 2, 9000 Gent.

De opleiding werd georganiseerd door VZW Kunstensite (KIOSK) in samenwerking met KASK, School of Arts en ontstond vanuit de noodzaak om een constructief antwoord te bieden op de toestroom van vluchtelingen in 2016.

22.09.18 - 18.11.18

Daniel García Andújar

Opening: vrijdag 21 september 2018 - 19:00

Tentoonstelling
© Daniel García Andújar. Foto: Titian, 'Equestrian Portrait of Charles V', 1548, Museo del Prado, Madrid
© Daniel García Andújar. Foto: Titian, 'Equestrian Portrait of Charles V', 1548, Museo del Prado, Madrid
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin
Daniel García Andújar, 'Plus ultra', 2018. Foto: Tom Callemin

Plus ultra

Daniel García Andújar (1966, Spanje) is een centrale figuur in de Spaanse internetkunst-scene. Sinds de late jaren tachtig is hij bezig met het opstarten van internetprojecten. Hij is onder andere een stichtend lid van het webcollectief irational.org en ontwikkelde Technologies To The People® (TTTP), een non-profitorganisatie die mensen zonder middelen toegang biedt tot nieuwe technologieën. Deze collectieven hacken en appropriëren materiaal uit de hedendaagse cultuur met als doel de vaak problematische politiek of absurde logica van het internet bloot te leggen. Met open source en collectieve productiemethodes gaan ze het idee van materiële of intellectuele eigendom te lijf, of richten ze zich op de nieuwverworven macht van de digitale technologie.

In een volgende fase zoekt Andújar naar manieren om deze kwesties uit hun virtuele serveromgeving te halen en ze te vertalen naar posters, slideshows, sculpturen, publicaties of interventies in de publieke ruimte. Voor zijn solotentoonstelling in KIOSK brengt hij onder de noemer Plus ultra verschillende verhalen samen in een dergelijke multimediale installatie. Zo verdiept hij zich in een stukje gedeelde geschiedenis: Keizer Karel V, geboren in Gent in 1500 en op zijn zestiende gekroond tot Koning van Spanje. Het was Karel V die de wapenspreuk Plus ultra (Latijnse uitdrukking voor ‘steeds verder’) aan Spanje gaf. Andújar laat zich op zijn beurt leiden door de keizer naar historische momenten van openbaar machtsvertoon in Gent om deze vervolgens vanuit zijn perspectief in beeld te brengen.

Met steun van de Spaanse ambassade in België.

22.04.18 - 15.06.18

Latifa Echakhch

Tentoonstelling
© Latifa Echakhch. Photo: archives kamel mennour, Paris/London
© Latifa Echakhch. Photo: archives kamel mennour, Paris/London
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin
Latifa Echakhch, 'Falling, lovely and beautiful', 2018. Foto: Tom Callemin

Falling, lovely and beautiful

Onder de titel Falling, lovely and beautiful stelt de Frans-Marokkaanse kunstenaar Latifa Echakhch (1974, woont in Martigny, Zwitserland) een reeks nieuw werken voor in KIOSK: een installatie met bronzen klokken, een performatief videowerk en een serie inkttekeningen. De werken ontdoen objecten of teksten van hun oorspronkelijke betekenis en context om plaats te maken voor nieuwe interpretaties, een werkwijze die eigen is aan de praktijk van Echakhch. Vanuit de noodzaak om bepaalde vooroordelen, contradicties en stereotypes uit onze maatschappij te counteren, isoleert en bevraagt ze materialen die daar symbool voor staan. Door het materiaal vervolgens te verplaatsen naar een nieuwe drager of ruimte kunnen nieuwe betekenissen of onverwachte kenmerken vrijkomen.

Echakhch approprieert, ontmantelt en re-presenteert alledaagse materialen en eenvoudige objecten. Ze put daarvoor uit haar persoonlijke herinnering, onze gedeelde geschiedenis en cultureel erfgoed zoals literatuur, filosofie en muziek. Wat ze in vraag stelt, zijn vooropgezette noties over identiteit, nationaliteit, religie en authenticiteit. Ze onderzoekt ook haar eigen versplinterde, met symboliek beladen cultuur in een taal die gevoelig, maar tegelijkertijd ook heel krachtig is. Politiek en poëzie vloeien samen in met persoonlijke, historische en culturele referenties gevulde installaties of omgevingen.

Dit geldt zeker ook voor de tentoonstelling Falling, lovely and beautiful, waarvan de titel vrijelijk refereert naar de songtekst van Nick Caves As I sat sadly by her side.

De monumentale, in stukken gevallen bronzen klokken die onder de centrale koepel liggen, zijn exacte replica’s van de klokken uit de in 1942 gebombardeerde Mariakerk in het Duitse stadje Lübeck. De kerk is intussen volledig gerestaureerd, maar de klokken liggen nog steeds daar waar ze destijds naar beneden vielen.

Terwijl de uiteengevallen klokken eerst en vooral de stilte benadrukken in de vorm van verstilde noten of gedempt geweld, weerklinken vanuit de zijruimte pianonoten te midden van een hels lawaai. Voor dit videowerk trekt Echakhch simultaan een daad van creatie én destructie op gang door een pianist het klavier te laten bespelen terwijl het instrument kapot wordt geslagen met sloophamers.

Op een gelijkaardige deconstruerende manier gaat Echakhch Arabische poëzie te lijf in haar tekeningen in de kabinetruimtes. Van de oorspronkelijke teksten blijven in haar met inkt op krantenpapier getekende ‘transcripties’ enkel de lees- en klinkertekens staan. Binnen deze specifieke literaire context zijn het normaal gezien net deze verbindende klanken, ook wel hulptekens genoemd, die betekenis geven aan de zin, het gedicht. Maar hier blijven de vellen krantenpapier grotendeels oningevuld. Er resten enkel nog de onleesbare bijklanken. De tekst wordt met andere woorden een abstracte tekening die een volledig nieuwe lezing in zich draagt.

De tentoonstelling wordt gerealiseerd met steun van Swiss Arts Council Pro Helvetia.