KIOSK

Openingsuren tijdens tentoonstellingen
Maandag tot vrijdag: 14:00 – 18:00
Zaterdag, Zondag: 11:00 – 18:00

Locatie
Louis Pasteurlaan 2
9000 Gent, België
google map
         
Office
Kunstensite vzw
Jozef Kluyskenstraat 2
9000 Gent
Belgium
+32 (0)9 243 36 45
+32 (0)9 243 36 44
kiosk@hogent.be

Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Over KIOSK

Sinds 2006 presenteert KIOSK actuele beeldende kunst met werk van opkomende nationale en internationale kunstenaars. Jaarlijks worden vier tentoonstellingen gerealiseerd, doorgaans in de vorm van duopresentaties. Hierbij gaat bijzondere aandacht uit naar creatie en het individuele traject van de kunstenaar.



KIOSK startte in 2006 zijn activiteiten met kleinschalige individuele presentaties in een glazen paviljoen. Die tijdelijke locatie werd in 2010 ingeruild voor de huidige expositieruimte op de Gentse Bijlokesite, in het voormalig Klinisch en Poliklinisch Instituut zoals dit in 1905 gerealiseerd werd door architect Louis Cloquet, een prominente Belgische vertegenwoordiger van de neogotische bouwstijl. De tentoonstellingszalen vervulden oorspronkelijk de functie van didactisch anatomisch auditorium. Achter de bakstenen neogotische façade gaat een ingenieuze constructie met glas en ijzer schuil. Het specifieke architecturale karakter van de tentoonstellingsruimte daagt kunstenaars uit om hiermee aan de slag te gaan in hun presentatie en nieuw werk te maken.

KIOSK is een initiatief van Kunstensite vzw en de School of Arts van de Hogeschool Gent.
De werking van KIOSK wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid. KIOSK krijgt bijkomende steun van de stad Gent en de provincie Oost-Vlaanderen.

Team KIOSK:
Wim Waelput
Liene Aerts
Sam Van Ingelgem
Rachel Gruijters

Raad van Bestuur:
Lars Kwakkenbos (voorzitter)
Katrien Reist
Iris Paschalidis
Claudine Hellweg
Wim De Temmerman
Dries De Wit

Ontwerp:
Boy Vereecken

Website:
Claire Stragier
19.09.15 - 15.11.15

Leonor Antunes

Tentoonstelling
Courtesy: New Museum, New York. Foto: Maris Hutchinson/EPW
Courtesy: New Museum, New York. Foto: Maris Hutchinson/EPW
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.
Leonor Antunes, 'I Stand Like A Mirror Before You', 2015. Foto Tom Callemin.

I Stand Like a Mirror Before You

I Stand Like a Mirror Before You is de eerste solotentoonstelling van Leonor Antunes in België. De in Portugal geboren en in Berlijn residerende kunstenaar neemt de volledige tentoonstellingsruimte van KIOSK in met een op maat gemaakte installatie die een reeks nieuwe werken bevat.

Antunes creëert site-specifieke sculpturen die zowel hun directe omgeving als de geschiedenis van de 20e-eeuwse architectuur, kunst en design echoën. Haar interesse in ambachtelijke tradities en handwerk schijnt door in het gebruik van natuurlijke materialen als hout, bamboe, leer, koper en touw.

In KIOSK krijgen deze materialen vorm in vrijstaande, afgrenzende constructies of worden ze volgens traditionele technieken omgeknoopt en omgeplooid tot hangende net- en rastervormen. De vormen en technieken van de werken grijpen terug op de beeldende taal van de Zweedse meubelmaakster Greta Grossman en deze van de Amerikaanse filmmaakster en choreografe Maya Deren. Ook de weefsels van bijvoorbeeld Anni Albers en Lenore Tawney fungeren als inspiratiebron. Antunes ontrafelt de constructieprincipes die achter hun rationele ontwerpen schuilgaan en maakt een abstractie van de realiteit. Tijdens dit eigenhandige maakproces ontstaat een gereduceerde, gepersonaliseerde vorm die ze als een spiegel voor de kijker plaatst.

Eenmaal de kunstenaar de fysieke en esthetische kwaliteiten van het materiaal, zijn specifieke culturele geschiedenis en die van de makers ervan doorgrond en vormgegeven heeft, brengt ze haar werkmateriaal in verband met de tentoonstellingsplek. Ze toetst deze af aan de afmetingen en verhoudingen van de ruimte om tot een compositie te komen die ergens tussen een weloverwogen, geordend patroon en een willekeurig kluwen van verschillende texturen, structuren en oppervlaktes, tussen het verbergen en het onthullen in balanceert.

I Stand Like a Mirror Before You onderzoekt de menselijke interactie met ruimte en oppervlakten. De schijnbaar nonchalant doorhangende weefsels trachten te assimileren met de omgeving. De oppervlaktes van de werken zijn mat, reflecterend of transparant en weerspiegelen elkaar. Samen zetten ze een choreografie uit van een oneindig aantal mogelijke passages en doorzichten. In deze web- en/of rastervormige installatie wordt ons geen eenduidig pad, geen eenduidige reflectie in de spiegel voorgeschoteld.

De tentoonstelling I Stand Like a Mirror Before You werd gerealiseerd in samenwerking met New Museum, New York. De tentoonstelling was hier eerder in een andere versie te zien (24/06/15 – 06/09/15).

De meest recente solotentoonstellingen van Leonor Antunes vonden plaats in Pérez Art Museum Miami (2014), Kunsthalle Basel (2013), Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (2013) en Kunstverein Harburger Bahnhof, Hamburg (2012). Haar werk maakte ook deel uit van een reeks internationale groepstentoonstellingen, waaronder de 12e Sharjah Biennial, UAE (2015) en de 8e Berlin Biennial (2014) en werd recent tentoongesteld in onder andere het Bronx Museum of the Arts, New York (2014), Kunsthalle Wien, Wenen (2014), CNEAI, Chatou, Frankrijk (2013) en MIT List Visual Arts Center, Cambridge (2012). Verder zal Antunes’ werk nog solo tentoongesteld worden in het CAPC musée d’art contemporain de Bordeaux (2015), Tensta konsthall, Stockholm (2016), San Francisco Museum of Modern Art (2016), en Museo Tamayo, Mexico City (2017).

26.04.15 - 14.06.15

Christian Falsnaes

Tentoonstelling
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', video/performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Front (Kareth Schaffer)', sculptuur, 2015. Foto Tom Callemin.
Christian Falsnaes, 'Time/Line/Movement', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'Time/Line/Movement', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015. Foto Tom Callemin
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015.
Christian Falsnaes, 'The Title Is Your Name', performance, 2015.

Front (Kareth Schaffer)

KIOSK stelt de eerste Belgische solotentoonstelling van de Deense kunstenaar Christian Falsnaes (1980, Kopenhagen, leeft en werkt in Berlijn) voor, getiteld Front (Kareth Schaffer).

Performance vormt de kern van Falsnaes’ werk: zijn acties vinden plaats in levenden lijve of in gefilmde vorm, met of zonder een publiek, en met de mens als studie- en werkmateriaal. Voor Falsnaes komt de performance het dichtste bij een Gesamtkunstwerk doordat het ieder medium in zich kan dragen en live wordt uitgevoerd. Hij zet een veelvoud aan beeldvormen zoals schilderkunst, video, muziek of dans in om theatrale, vaak absurde situaties te ontwikkelen met de actieve betrokkenheid van zijn publiek. Centrale thema’s zijn de relaties tussen het individu en de groep, alsook die tussen de kunstenaar en de bezoeker.

Het diepgaande en lijfelijke aftasten van allerhande sociale codes, groepsdynamiek, machtsrelaties, auteurschap, genderrollen en dergelijk, kreeg onder andere de vorm van een reeks onaangekondigde performances waarbij Falsnaes het publiek dirigeerde vanuit verschillende rollen: van opvoedend kunstenaar tot acteur, van autoritair leider tot entertainer, clown, herrieschopper of outcast. Daarnaast werkt de kunstenaar echter steeds vaker performatieve vormen uit waarbij hij zelf niet fysiek aanwezig is, bijvoorbeeld met behulp van een interactieve app, telefoonverbinding of stand-in. Of hij onderzoekt hoe de situatie van een performance het maken van een videowerk kan faciliteren. De video functioneert dan niet als documentatie van de actie, maar als een opzichzelfstaand werk dat vorm krijgt met behulp van een script en camerateam.

In lijn met deze recente ontwikkelingen zal ook de tentoonstelling Front (Kareth Schaffer) in KIOSK vorm krijgen: Falsnaes presenteert er drie performancewerken waarbij bestaande acties geherinterpreteerd worden, vanuit de achterliggende idee dat er zo ter plaatse nieuw werk ontstaat. Bezoekers en enkele specifieke betrokkenen worden ingeschakeld om de door hem uitgeschreven performancescripts uit te voeren. De interactieve installatie The Title Is Your Name boort bijvoorbeeld het performatieve potentieel van het kijken naar kunst aan en genereert een reeks nieuwe, online videowerken.

Christian Falsnaes zal naar aanleiding van zijn recente nominatie voor de Preis der Nationalgalerie in het najaar van 2015 tentoonstellen in Hamburger Bahnhof, Berlijn. Tot en met 3 mei 2015 loopt Falsnaes’ solotentoonstelling Available in Kunstverein Braunschweig. Recent stelde hij solo tentoon in Bielefelder Kunstverein, Bielefeld (2015); PSM, Berlijn (2014); Art Basel Statements, Art 45 Basel (2014); KW Institute of Contemporary Art, Berlijn (2013); en DREI, Keulen (2013).

De tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met Bielefelder Kunstverein.

14.02.15 - 12.04.15

Vibrant Matter

Tentoonstelling
Foto Tom Callemin.
Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Katinka Bock, 'Speaker's Moscow', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Katinka Bock, 'Speaker's Moscow', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Analia Saban, 'Big Bang Series (in Ten Steps)', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Analia Saban, 'Big Bang Series (in Ten Steps)', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Analia Saban, 'Big Bang Series (in Ten Steps)', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Analia Saban, 'Big Bang Series (in Ten Steps)', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Trophy' & 'Bad Moon', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Trophy' & 'Bad Moon', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Bad Moon', 2014 & Edith Dekyndt, 'Nanthanwan Temple 004', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Bad Moon', 2014 & Edith Dekyndt, 'Nanthanwan Temple 004', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Edith Dekyndt, 'Nanthanwan Temple 005', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Edith Dekyndt, 'Nanthanwan Temple 005', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Benoit Platéus, 'Kodak Flexicolor', 2011-2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Benoit Platéus, 'Kodak Flexicolor', 2011-2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Edith Dekyndt, 'Domestic Dust Serie', 2002-2012. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Edith Dekyndt, 'Domestic Dust Serie', 2002-2012. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Matias Faldbakken, 'Untitled (Car Trunk #2)', 2013. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Matias Faldbakken, 'Untitled (Car Trunk #2)', 2013. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Thea Djordjadze, 'Untitled', 2012. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Thea Djordjadze, 'Untitled', 2012. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Valérie Mannaerts, 'Palms with no Shade', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Valérie Mannaerts, 'Palms with no Shade', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Camilla Løw, 'Spring Rain', 2013. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Camilla Løw, 'Spring Rain', 2013. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Kato Six, 'Surface secluded objects', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Kato Six, 'Surface secluded objects', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Kato Six, 'Surface secluded objects', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Kato Six, 'Surface secluded objects', 2015. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Karsten Födinger, 'Domestic Wildcard, 190 cm, 35 t, H. Albrecht Steinmetz', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Karsten Födinger, 'Domestic Wildcard, 190 cm, 35 t, H. Albrecht Steinmetz', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Trophy', 2014. Foto Tom Callemin.
'Vibrant Matter', zicht op Eva Rothschild, 'Trophy', 2014. Foto Tom Callemin.

Een groepstentoonstelling ter gelegenheid van 5 jaar KIOSK. VERLENGD TOT EN MET 12 APRIL!

KIOSK bestaat 5 jaar en ter ere daarvan stellen we de tentoonstelling Vibrant Matter voor. Het belang dat de kunstenaar aan de materialiteit van een object of kunstwerk toekent, is een terugkerend gegeven binnen het tentoonstellingsparcours van KIOSK. Vibrant Matter brengt verschillende ‘materiële’ benaderingen samen in een groepstentoonstelling waarin zowel kunstenaars die eerder tentoonstelden in KIOSK als nieuwe namen aan bod komen.

De fascinatie voor de notie ‘materialiteit’ lijkt tegenstrijdig met de heersende economische tendens waarbij het fysieke maakproces steeds meer aan ons blikveld onttrokken wordt. De huidige westerse postindustriële samenleving wordt aangestuurd door digitale technologie en evolueert steeds meer naar een zuivere kenniseconomie. De resterende productieactiviteit wordt verplaatst naar industriegebieden buiten woonkernen of naar verre lageloonlanden. Dit heeft onweerlegbare gevolgen voor onze band met materie: we vervreemden van wat we eten, dragen of bewonen, van het besef of iets echt of gemanipuleerd, reëel of virtueel is.

De kunstenaars in deze tentoonstelling delen een gelijkaardig artistiek bewustzijn over het proces van dematerialisatie: tegenover de gestandaardiseerde maakindustrie zetten ze een gepersonaliseerde beeldtaal waarin bovenal naar de essentie van vorm en materie gezocht wordt. In Vibrant Matter poogt iedere kunstenaar op een eigen manier aan de hand van een minimum aan materiaal een veelgelaagde zeggingskracht te bereiken. Ze vertrekken vanuit een basistypologie uit de industriële wereld, een ambachtelijke traditie, of een improviserend samensmelten van persoonlijke en externe invloeden. Of ze zich het materiaal vervolgens handmatig of via een industrieel proces eigen maken, of de resultaten tijdelijk, uniek of serieel zijn – het materiaal wordt telkens opnieuw louter omwille van zichzelf ingezet. Dit leidt tot ‘pover’, vaak radicaal sober werk.

Dit brengt ons bij de essentie van Vibrant Matter, waarin we aan de hand van een reeks zintuiglijke schilderijen, sculpturen, objecten en installaties een directe, vitale confrontatie opzoeken. De werken worden afgetoetst aan de objecten waarmee ze in relatie staan en aan de architecturale fundamenten van de ruimte. Zo hoopt de tentoonstelling als geheel – net zoals zijn afzonderlijke werken – een subjectief begrijpen tot stand te brengen van de primaire band tussen materie en mens.

Deelnemende kunstenaars:
Katinka Bock, Edith Dekyndt, Thea Djordjadze, Matias Faldbakken, Karsten Födinger, Camilla Løw, Valérie Mannaerts, Benoit Platéus, Eva Rothschild, Analia Saban, Kato Six.

29.11.14 - 01.02.15

Katinka Bock

Tentoonstelling
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.
Katinka Bock, 'Nebenwege', 2014. Foto Tom Callemin.

Nebenwege

KIOSK presenteert een duotentoonstelling met werk van de Duitse kunstenaar Katinka Bock (1976) en de Nederlandse kunstenaar Katja Mater (1979).

Beide kunstenaars zoeken de grenzen van hun medium op en spelen met de mogelijkheden en onmogelijkheden eigen aan het materiaal. Het reflectieve proces dat hun werk typeert vangt aan met een observatie van de tentoonstellingscontext en de potentiële dialoog tussen medium en omgeving. Bock en Mater werken toe naar ‘uitkomsten’ die een transformatief potentieel in zich dragen. Katinka Bock richt zich hierbij in de eerste plaats tot de sculpturale vorm, terwijl Katja Maters werk voornamelijk bestaat uit een analoge fotografische of filmische registratie van procesmatige ingrepen.

Katinka Bocks sculpturen en installaties bestaan uit natuurlijke materialen zoals klei, hout, zand, water en brons, alsook alledaagse objecten zoals een stoel of limoenen. De materialen worden geselecteerd op basis van hun kleur, karakter en primaire energie. Hun intrinsieke eigenschappen worden afgetoetst aan de architecturale en historische fundamenten van de ruimte, aan de objecten waarmee ze in relatie staan, en worden vertaald naar sculpturen die vaak radicaal sober zijn.
Voor de tentoonstelling Nebenwege in KIOSK combineert Bock bestaande objecten met een nieuw work-in-progress waarin ze met behulp van veranderlijke materialen als water, zout, stof en een koperen plaat streeft naar een niet volledig te controleren, fluïde resultaat dat zich slechts op het einde van de tentoonstelling volledig prijsgeeft.