KIOSK

Openingsuren tijdens tentoonstellingen
Maandag tot vrijdag: 14:00 – 18:00
Zaterdag, Zondag: 11:00 – 18:00

Locatie
Louis Pasteurlaan 2
9000 Gent, België
google map
         
Office
Kunstensite vzw
Jozef Kluyskenstraat 2
9000 Gent
Belgium
+32 (0)9 243 36 45
+32 (0)9 243 36 44
kiosk@hogent.be

Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Over KIOSK

Sinds 2006 presenteert KIOSK actuele beeldende kunst met werk van opkomende nationale en internationale kunstenaars. Jaarlijks worden vier tentoonstellingen gerealiseerd, doorgaans in de vorm van duopresentaties. Hierbij gaat bijzondere aandacht uit naar creatie en het individuele traject van de kunstenaar.



KIOSK startte in 2006 zijn activiteiten met kleinschalige individuele presentaties in een glazen paviljoen. Die tijdelijke locatie werd in 2010 ingeruild voor de huidige expositieruimte op de Gentse Bijlokesite, in het voormalig Klinisch en Poliklinisch Instituut zoals dit in 1905 gerealiseerd werd door architect Louis Cloquet, een prominente Belgische vertegenwoordiger van de neogotische bouwstijl. De tentoonstellingszalen vervulden oorspronkelijk de functie van didactisch anatomisch auditorium. Achter de bakstenen neogotische façade gaat een ingenieuze constructie met glas en ijzer schuil. Het specifieke architecturale karakter van de tentoonstellingsruimte daagt kunstenaars uit om hiermee aan de slag te gaan in hun presentatie en nieuw werk te maken.

KIOSK is een initiatief van Kunstensite vzw en de School of Arts van de Hogeschool Gent.
De werking van KIOSK wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid. KIOSK krijgt bijkomende steun van de stad Gent en de provincie Oost-Vlaanderen.

Team KIOSK:
Wim Waelput
Liene Aerts
Sam Van Ingelgem
Rachel Gruijters

Raad van Bestuur:
Lars Kwakkenbos (voorzitter)
Katrien Reist
Iris Paschalidis
Claudine Hellweg
Wim De Temmerman
Dries De Wit

Ontwerp:
Boy Vereecken

Website:
Claire Stragier
29.11.14 - 01.02.15

Katja Mater

Tentoonstelling
Katja Mater, 'A preparatory sketch for Fields on a Line'
Katja Mater, 'A preparatory sketch for Fields on a Line'
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.
Katja Mater, 'Fields on a Line', 2014. Foto Tom Callemin.

Fields on a Line

KIOSK presenteert een duotentoonstelling met werk van de Nederlandse kunstenaar Katja Mater (1979) en de Duitse kunstenaar Katinka Bock (1976).

Beide kunstenaars zoeken de grenzen van hun medium op en spelen met de mogelijkheden en onmogelijkheden eigen aan het materiaal. Het reflectieve proces dat hun werk typeert vangt aan met een observatie van de tentoonstellingscontext en de potentiële dialoog tussen medium en omgeving. Mater en Bock werken toe naar ‘uitkomsten’ die een transformatief potentieel in zich dragen. Katinka Bock richt zich hierbij in de eerste plaats tot de sculpturale vorm, terwijl Katja Maters werk voornamelijk bestaat uit een analoge fotografische of filmische registratie van procesmatige ingrepen.

Katja Mater maakt geometrische, abstracte composities op papier, op objecten of rechtstreeks in een ruimtelijke context. De composities worden geregistreerd aan de hand van een set doordachte spelregels die een houvast bieden in Maters mateloze verkenning van het spanningsveld tussen het tweedimensionale en het driedimensionale. 
In KIOSK realiseert Mater de in-situ compositie Fields on a Line met de tentoonstellingsmuren en vloeren als werkoppervlak. De totstandkoming van het geschilderde beeld wordt vastgelegd door een camera die meermaals hetzelfde vaste traject doorheen de galerie volgt. Verschillende momenten stapelen zich zo op in de tijd en parallelle ruimtes ontvouwen zich voor de lens. De weg die het blikveld van de camera aflegt en de extra tijdslijn die zich hierbij kenbaar maakt, laat zich vertalen op een meervoudig belichte filmstrook. Het resultaat is een 16mm-filminstallatie met de ruimte als residu.

20.09.14 - 09.11.14

Runa Islam

Tentoonstelling
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.
Runa Islam, 'Anatomical Study', 2014. Foto Tom Callemin.

Anatomical Study

Het werk van Runa Islam (1970, Bangladesh, woont en werkt in Londen) wordt gekenmerkt door het feit dat het binnen een genuanceerd onderzoek rond perceptie en representatie, steeds buiten het gegeven gezichtskader durft te kijken. Ze combineert vaak een conceptuele en experimentele aanpak, waardoor bestaande visuele mechanismen getransformeerd, onderbroken en versterkt worden.

Islam verkent nieuwe werkmethodes in de solotentoonstelling ‘Anatomical Study’. De tentoonstelling reflecteert over het zich continu wijzigende klimaat van bewegende beeldtechnologie, en presenteert verschillende manieren om de materialen van het medium film te herdenken en uit te puren.

In dialoog met de oorspronkelijke functie van de KIOSK-ruimte als een didactisch anatomisch theater, presenteert Islam twee werken getiteld ‘Anatomical Study I’, een 16mm film, en ‘Anatomical Study II’, een sculptuur. Er werd gebruik gemaakt van de betekenis en methodes van deze reeds bestaande studies om een reeks nieuwe sculpturen en tekeningen tot stand te brengen. Islam toont geen traditionele cinematografische beelden, maar dissecteert hun inherente eigenschappen tot in het fijnste detail. Zo creëerde Islam bijvoorbeeld sculpturen van zilver die volledig afkomstig zijn van stukken belichte pellicule (één van de weinige tastbare overblijfselen van de vluchtige opeenvolging van beelden die film is).

Het rauwe, onbewerkte filmzilver wordt gepresenteerd als een voorraad staven. Daarnaast vormen verschillende alledaagse objecten afkomstig uit de werkomgeving van Islams studio, waaronder een aantal oude potloden en een orchideeplant, het onderwerp van de nieuwe sculpturen afkomstig van deze voorraad. Islam trekt hiermee een eindeloze reeks transformaties in gang. Zo zet ze de in zilver afgegoten potloden in om een reeks zilverstifttekeningen te creëren. Zilverstift was een tekentechniek die met name tijdens de vroege Renaissance in gebruik was. De beelden variëren van architecturale details in KIOSK over referenties naar achttiende-eeuwse wassen anatomische modellen tot zelfreflectieve tekeningen van de potloden zelf.

Naast Islams werk wordt ook een groep handgemaakte wassen negentiende-eeuwse orchideeën uit de collectie van Kew Gardens, Londen getoond. Deze artefacten werden in een pre-fotografische tijd gebruikt als didactische hulpmiddelen, net als de wassen anatomische modellen uit dezelfde periode. Het in beschouwing nemen van een pre-fotografisch tijdperk benadrukt het experimentele karakter van de tentoonstelling. Islams onderzoekende bevragingen van vormverandering – heen en terug van beeld naar object, (tussen tweedimensionale representatie en driedimensionale presentatie), werpen vragen op over hoe artistieke expressie worstelt met formele begrenzingen. Door het minutieus knippen en samenbrengen van afzonderlijke fragmenten creëert ze een op maat gemaakt beeldverhaal in KIOSK.

04.04.14 - 15.06.14

Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc

Tentoonstelling
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.
Eric Baudelaire & Mathieu Kleyebe Abonnenc, 'L'œil se noie', 2014. Foto Tom Callemin.

L’œil se noie

De tentoonstelling L’œil se noie is ontstaan in een intuïtieve dialoog tussen de twee Franse kunstenaars Eric Baudelaire en Mathieu Kleyebe Abonnenc. Hun beider werk komt voort uit een gedeelde fascinatie voor de leemtes en barsten waaruit verhalen en geschiedenissen zijn gemaakt en voor de uitdagingen en beloftes die ze inhouden.

In de kern van hun oeuvres ligt een verlangen besloten om de spanningen te belichten tussen wat is geweest, wat lijkt te zijn, en wat had kunnen zijn; een verlangen om de sporen op te pikken van vergeten en onopgeloste kwesties en die om te leiden in de richting van onzekere bestemmingen, weg uit de doodlopende circuits waar dingen en gedachten zich vastrijden in hun eigen eindigheid.L’œil se noie draait kortom om ‘onafgemaakte zaken’, zoals een van de werken in de tentoonstelling ook aangeeft. Soms vrij letterlijk, zoals in Abonnencs zoektocht naar Sarah Maldorors zoekgeraakte film Guns for Banta (1970) over de onafhankelijkheidsstrijd in Guinee en Kaapverdië, of in Baudelaires The Makes dat hij baseerde op een aantal nooit gerealiseerde scenario’s van Michelangelo Antonioni.

Andere keren bestaan hun werken veeleer uit een reconfiguratie van de verbindingen tussen verschillende betekenissen, tussen verschillende momenten. Zo belicht de film Ça va, ça va, on continue de complicaties die vervat zitten in het herdenken, representeren en verwoorden van ver van ons verwijderde geschiedenissen van antikoloniaal verzet en revolutionaire oproer. Chanson d’Automne is dan weer een assemblage van knipsels uit de Wall Street Journal van september 2008 die een poëzie van verzet tevoorschijn laat komen in de breuklijnen van een disfunctionele economische orde. Wars van alle jammerklachten over de ‘dood van het beeld’ en het ‘einde van de geschiedenissen’ leggen de werken in deze tentoonstelling een hernieuwd geloof in het verborgen potentieel van het heden aan de dag. Ze doorbreken de impasses en aporieën van de eindigheid en openen de weg naar noodzakelijk onaffe ruimtes om te dolen en te dromen.

L’oeil se noie vindt plaats samen met The Fire Next Time, een tweedaags programma met lezingen, performances en filmvertoningen rond het militante beeld en zijn invloeden op de hedendaagse cinema (03.04.2014-04.04.2014, KASK - School of Arts Gent). Beide evenementen worden georganiseerd in het kader van The Uses of Art – The Legacy of 1848 and 1989, een project geïnitieerd door museumconfederatie L’Internationale. Meer informatie: www.thefirenexttime.be

De in Parijs gevestigde kunstenaar Eric Baudelaire (1973, Salt Lake City) had recent solotentoonstellingen in Bétonsalon, Parijs; Kunsthall, Bergen; Galerie Greta Meert, Brussel; Beirut Art Center, Libanon; Gasworks, Londen; en The Hammer Museum, Los Angeles.
Hij nam recent ook deel aan groepstentoonstellingen in onder meer de 8th Taipei Biennial, Taiwan; Baltic Triennial of International Art, Vilnius; Berlin Documentary Forum II, Haus der Kulturen der Welt; La Triennale, Palais de Tokyo, Parijs; Le Plateau / FRAC, Parijs; FRAC, Metz; and Casino Luxembourg, Luxemburg.
Zijn films gingen in competitie op talrijke festivals waaronder Locarno, FID Marseille en International Film Festival Rotterdam.

Mathieu Kleyebe Abonnenc (1977, Frans-Guyana; momenteel gevestigd in Metz) presenteerde zijn werk recent in solotentoonstellingen in onder meer de Kunsthalle Basel; Bielefelder Kunstverein; Fondation Serralves, Porto; Pavilion, Leeds; La Ferme du Buisson, Noisiel; Marcelle Alix, Parijs; en Gasworks, Londen.
Zijn werk maakte ook deel uit van talrijke groepstentoonstellingen, in bijvoorbeeld het Centro de Arte Dos de Mayo, Madrid; Palais de Tokyo, Parijs; MUDAM, Luxemburg; Khiasma, Les Lilas; MAC Marseille; La Triennale, Palais de Tokyo, Parijs; 14th Prix Fondation d’entreprise Ricard, Parijs; ICA- Institute of contemporary art, University of Pennsylvania; Gasworks, Londen; Museum of Modern Art, Parijs; en FRAC Lorraine, Metz.

Gerelateerde evenementen:

01.04.14, 20:00, lezing @ Cirque, KASK-School of Arts Gent:
KASKlezing door Mathieu Abonnenc in het kader van zijn tentoonstelling in KIOSK.
(i.s.m. KASK)

04.04.2014, 22:00, concert @ Minard Schouwburg:
Aansluitend op de opening vindt een performance met muziek van Julius Eastman plaats. De composities ‘Crazy Nigger en Gay Guerilla’ voor 4 piano’s worden uitgevoerd door Frederik Croene, Bob Gilmore, Stéphane Ginsburgh en Reinier van Houdt. Tickets via Vooruit.
(i.s.m. Courtisane & Vooruit)

06.04.2014, 11:00, film @ SPHINX:
Filmvertoning van ‘The Ugly One’ (2013) van Eric Baudelaire.
(i.h.k.v. Courtisane festival)

03.04.2014 & 04.04.2014, event @ KASK-School of Arts Gent:
‘THE FIRE NEXT TIME - Afterlives of the militant image’ is een tweedaags programma met lezingen, performances en filmvertoningen rond het militante beeld en zijn invloeden op de hedendaagse cinema. ‘The Fire Next Time’ loopt in het kader van het onderzoeksproject ‘Figures of Dissent’ van Stoffel Debuysere aan KASK-School of Arts.
(KIOSK en KASK in associatie met L’Internationale, in samenwerking met Courtisane)

Performances in Minard Schouwburg:
- 03.04.14, 20:30: ‘Möglichkeitsraum (The Blast of the Possible)’: performance door Angela Melitopoulos & Bettina Knaup.
- 03.04.14, 22:00: ‘When we act or undergo, we must always be worthy of what happens to us’: performance door Ayreen Anastas & Rene Gabri

Meer informatie: www.thefirenexttime.be

L’œil se noie werd georganiseerd met de steun van het Cultuurpogramma van de Europese Unie en met de steun van de Franse Ambassade in België.

07.02.14 - 23.03.14

Hamza Halloubi

Opening: vrijdag 7 februari 2014 - 20:00

Tentoonstelling
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.

Appear

KIOSK presenteert een duotentoonstelling met werk van de Marokkaanse kunstenaar Hamza Halloubi (1982, woont en werkt in Brussel en Tanger) en de Libanese kunstenaar Rana Hamadeh (1983, woont en werkt in Rotterdam). Beide kunstenaars zoeken het gefictionaliseerde en subjectieve verhaal op binnen de publieke realiteit van ons bestaan. Hun verhaal biedt een alternatief voor de conventionele manier waarop geschiedenis, taal, identiteit en anders-zijn doorgaans begrepen worden.

Hamza Halloubi streeft met zijn videowerk een pure leeservaring na. Hij herleidt het beeld tot zijn meest elementaire vorm: een cinema die de realiteit vastlegt en transformeert. Eenvoudig geregistreerd beeldmateriaal, een vertelstem, herkenbare ruimtes zoals een woonkamer of theater en thema’s als eenzaamheid, dislocatie en institutie keren meermaals terug. Geleid door de stem van de kunstenaar-auteur houdt Halloubi’s werk een filosofische toon aan die zowel verwijst naar theoretische kennis als naar persoonlijke herinneringen. Met zijn camera brengt hij op kernachtige wijze een plaats of persoon in beeld, graaft hij in de huid en vervolgens in de geschiedenis van het onderwerp.

Het tastbaar maken van een verschijning en diens innerlijke gedachten, kennis en geheugen staat eveneens centraal in de tentoonstelling Appear. Halloubi stelt een nieuw ‘work in progress’ voor dat vertrekt vanuit een fascinatie voor de Iraanse actrice Golshifteh Farahani. Farahani speelt de rol van publiek Hollywoodfiguur en diva, maar tegelijkertijd is ze een politieke bannelinge die haar identiteit en persoonlijkheid zorgvuldig afschermt. Vanuit de vraag hoe een figuur als Farahani ten tonele kan verschijnen, volgt een diepteonderzoek naar haar al dan niet geacteerde voorkomen en de uiteenlopende idealiseringen die vanuit de wereld van de cinema en media in het Westen en het Oosten op haar geprojecteerd worden. Het portret Appear is ontstaan vanuit de idee van onbereikbaarheid en hoe twee mensen elkaar binnen deze conditie direct of indirect kunnen ontmoeten voor de camera. Daarnaast worden nog twee andere videowerken getoond: Letter to Aura (2012) vertrekt eveneens vanuit de subjectieve vertelling van de kunstenaar om te reflecteren over de geopolitieke ruimte waarin deze zich bevindt. Apparitions à Soco Chico (2013) stelt de hedendaagse perceptie van gefilmde beelden in relatie tot de geschiedenis van cinema in vraag.