KIOSK

Openingsuren tijdens tentoonstellingen
Maandag tot vrijdag: 14:00 – 18:00
Zaterdag, Zondag: 11:00 – 18:00

Locatie
Louis Pasteurlaan 2
9000 Gent, België
google map
         
Office
Kunstensite vzw
Jozef Kluyskenstraat 2
9000 Gent
Belgium
+32 (0)9 243 36 45
+32 (0)9 243 36 44
kiosk@hogent.be

Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Over KIOSK

Sinds 2006 presenteert KIOSK actuele beeldende kunst met werk van opkomende nationale en internationale kunstenaars. Jaarlijks worden vier tentoonstellingen gerealiseerd, doorgaans in de vorm van duopresentaties. Hierbij gaat bijzondere aandacht uit naar creatie en het individuele traject van de kunstenaar.



KIOSK startte in 2006 zijn activiteiten met kleinschalige individuele presentaties in een glazen paviljoen. Die tijdelijke locatie werd in 2010 ingeruild voor de huidige expositieruimte op de Gentse Bijlokesite, in het voormalig Klinisch en Poliklinisch Instituut zoals dit in 1905 gerealiseerd werd door architect Louis Cloquet, een prominente Belgische vertegenwoordiger van de neogotische bouwstijl. De tentoonstellingszalen vervulden oorspronkelijk de functie van didactisch anatomisch auditorium. Achter de bakstenen neogotische façade gaat een ingenieuze constructie met glas en ijzer schuil. Het specifieke architecturale karakter van de tentoonstellingsruimte daagt kunstenaars uit om hiermee aan de slag te gaan in hun presentatie en nieuw werk te maken.

KIOSK is een initiatief van Kunstensite vzw en de School of Arts van de Hogeschool Gent.
De werking van KIOSK wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid. KIOSK krijgt bijkomende steun van de stad Gent en de provincie Oost-Vlaanderen.

Team KIOSK:
Wim Waelput
Liene Aerts
Sam Van Ingelgem
Rachel Gruijters

Raad van Bestuur:
Lars Kwakkenbos (voorzitter)
Katrien Reist
Iris Paschalidis
Claudine Hellweg
Wim De Temmerman
Dries De Wit

Ontwerp:
Boy Vereecken

Website:
Claire Stragier
07.02.14 - 23.03.14

Hamza Halloubi

Opening: vrijdag 7 februari 2014 - 20:00

Tentoonstelling
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.
Hamza Halloubi, 'Appear', 2014. Foto Tom Callemin.

Appear

KIOSK presenteert een duotentoonstelling met werk van de Marokkaanse kunstenaar Hamza Halloubi (1982, woont en werkt in Brussel en Tanger) en de Libanese kunstenaar Rana Hamadeh (1983, woont en werkt in Rotterdam). Beide kunstenaars zoeken het gefictionaliseerde en subjectieve verhaal op binnen de publieke realiteit van ons bestaan. Hun verhaal biedt een alternatief voor de conventionele manier waarop geschiedenis, taal, identiteit en anders-zijn doorgaans begrepen worden.

Hamza Halloubi streeft met zijn videowerk een pure leeservaring na. Hij herleidt het beeld tot zijn meest elementaire vorm: een cinema die de realiteit vastlegt en transformeert. Eenvoudig geregistreerd beeldmateriaal, een vertelstem, herkenbare ruimtes zoals een woonkamer of theater en thema’s als eenzaamheid, dislocatie en institutie keren meermaals terug. Geleid door de stem van de kunstenaar-auteur houdt Halloubi’s werk een filosofische toon aan die zowel verwijst naar theoretische kennis als naar persoonlijke herinneringen. Met zijn camera brengt hij op kernachtige wijze een plaats of persoon in beeld, graaft hij in de huid en vervolgens in de geschiedenis van het onderwerp.

Het tastbaar maken van een verschijning en diens innerlijke gedachten, kennis en geheugen staat eveneens centraal in de tentoonstelling Appear. Halloubi stelt een nieuw ‘work in progress’ voor dat vertrekt vanuit een fascinatie voor de Iraanse actrice Golshifteh Farahani. Farahani speelt de rol van publiek Hollywoodfiguur en diva, maar tegelijkertijd is ze een politieke bannelinge die haar identiteit en persoonlijkheid zorgvuldig afschermt. Vanuit de vraag hoe een figuur als Farahani ten tonele kan verschijnen, volgt een diepteonderzoek naar haar al dan niet geacteerde voorkomen en de uiteenlopende idealiseringen die vanuit de wereld van de cinema en media in het Westen en het Oosten op haar geprojecteerd worden. Het portret Appear is ontstaan vanuit de idee van onbereikbaarheid en hoe twee mensen elkaar binnen deze conditie direct of indirect kunnen ontmoeten voor de camera. Daarnaast worden nog twee andere videowerken getoond: Letter to Aura (2012) vertrekt eveneens vanuit de subjectieve vertelling van de kunstenaar om te reflecteren over de geopolitieke ruimte waarin deze zich bevindt. Apparitions à Soco Chico (2013) stelt de hedendaagse perceptie van gefilmde beelden in relatie tot de geschiedenis van cinema in vraag.

07.02.14 - 23.03.14

Rana Hamadeh

Opening: vrijdag 7 februari 2014 - 20:00

Tentoonstelling
Afbeelding uit Rana Hamadehs archief: 'Craters formed by fallen Meteorites, Arizona, Press Photo', 1942.
Afbeelding uit Rana Hamadehs archief: 'Craters formed by fallen Meteorites, Arizona, Press Photo', 1942.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.
Rana Hamadeh, 'A River in A Sea in A River', 2014. Foto Tom Callemin.

A River In A Sea In A River

KIOSK presenteert een duotentoonstelling met werk van de Libanese kunstenaar Rana Hamadeh (1983, woont en werkt in Rotterdam) en de Marokkaanse kunstenaar Hamza Halloubi (1982, woont en werkt in Brussel en Tanger). Beide kunstenaars zoeken het gefictionaliseerde en subjectieve verhaal op binnen de publieke realiteit van ons bestaan. Hun verhaal biedt een alternatief voor de conventionele manier waarop geschiedenis, taal, identiteit en anders-zijn doorgaans begrepen worden.

De praktijk van Rana Hamadeh ontwikkelt zich momenteel rond GRAPHIS N˚127 en Alien Encounters, twee overkoepelende lange-termijnprojecten waarbij gevonden documenten, historische gebeurtenissen, persoonlijke ontmoetingen en fictie verweven worden tot nieuwe installaties, publicaties en lezing-performances. Haar fictieve vertellingen en performances stellen steeds opnieuw de condities van het aanschouwen en interpreteren, het begrenzen en de autoriteit van betekenisgeving ter discussie.

De tentoonstelling A River In A Sea In A River diept de thematiek van Alien Encounters verder uit aan de hand van een theatrale scenografie: in de centrale tentoonstellingsruimte staat een grote installatie waarop een kaart en een verzameling objecten de verhaallijnen van het onderzoek uittekenen. Het tafelobject leest als een non-lineaire sequentie van politieke geschiedenissen, associatieve zoeksporen en culturele constructies die het begrip ‘alienness’ problematiseert. Hamadehs fascinatie voor de ‘alien’ is niet enkel gericht op het idee van het buitenaards wezen, maar evenzeer op de buiten de wet staande outsider en diens mogelijke verzetsdaden. A River In A Sea In A River werkt toe naar een narratieve topologie met een uitdijend, cartografisch netwerk van verhalen, plaatsen en ontmoetingen. Hamadeh beschouwt de installatie als een functionele ‘war map’ en ‘catwalk’, een op maat gemaakt hulpinstrument dat ze zal inzetten tijdens haar lezing-performances in de ruimte.

29.11.13 - 26.01.14

Pratchaya Phinthong

Opening: vrijdag 29 november 2013 - 20:00

Tentoonstelling
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.

A proposal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)

KIOSK opent een duotentoonstelling met de Thaïse kunstenaar Pratchaya Phinthong (1974, woont en werkt in Bangkok) en het werk van de Amerikaanse kunstenaar Zachary Formwalt (1979, woont en werkt in Amsterdam). Beide kunstenaars hebben een uitgesproken discursieve en essayistische praktijk. In hun onderzoek leggen ze dwarsverbanden tussen historische, sociale en politieke gebeurtenissen en zoeken ze naar een vorm waarin minder zichtbare maatschappelijke processen tot uitdrukking komen.

Pratchaya Phinthong initieert in KIOSK zijn nieuw project rond methaanhydraat, ook ‘brandend ijs’ genoemd. De kunstenaar is gefascineerd door het poëtische beeld van brandend ijs, maar eveneens door het metaforisch potentieel van het beeld in het licht van belangrijke actuele geostrategische en maatschappelijke thema’s zoals energie, economie en ecologie. De sedimentaire bestanden aan methaanhydraat bevatten naar schatting namelijk 2 tot 10 maal zoveel moerasgas als alle bekende aardgasreserves. Ze vormen dus een potentieel belangrijke toekomstige bron van fossiele brandstofontginning. Phinthong zet dit zinnenprikkelende idee als een conceptueel werktuig in om de tentoonstelling A proposal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process) vorm te geven.

Tot de plaatsen waar Pratchaya Phinthong solo tentoonstelde behoren Chisenhale Gallery, Londen (2013); Lothringer13_Halle, München (2013); gb agency, Parijs (2012); Centre d’Art Contemporain, Rennes (2012); Galeria d’Arte Moderna e Contemporanea, Bergamo (2011) en Centre d’art contemporain, Brétigny (2010). Phinthong nam recent deel aan groepstentoonstellingen in MUMOK, Wenen (2013); Irish Museum of Modern Art, Dublin (2013); dOCUMENTA (13), Kassel; New Museum Triennial, New York (2012); Taipei Biennial, Taïwan (2012); Kadist Art Foundation, Parijs (2011) en in Kunsthalle Basel (2011).

29.11.13 - 26.01.14

Zachary Formwalt

Opening: vrijdag 29 november 2013 - 20:00

Tentoonstelling
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin. Filmstill 'In Light of the Arc', 2013-2014. Courtesy de kunstenaar.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin. Filmstill 'In Light of the Arc', 2013-2014. Courtesy de kunstenaar.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.

A way of removing an element that interferes with the subject

KIOSK opent een duotentoonstelling met het werk van de Amerikaanse kunstenaar Zachary Formwalt (1979, woont en werkt in Amsterdam) en de Thaïse kunstenaar Pratchaya Phinthong (1974, woont en werkt in Bangkok). Beide kunstenaars hebben een uitgesproken discursieve en essayistische praktijk. In hun onderzoek leggen ze dwarsverbanden tussen historische, sociale en politieke gebeurtenissen en zoeken ze naar een vorm waarin minder zichtbare maatschappelijke processen tot uitdrukking komen.

De tentoonstelling A way of removing an element that interferes with the subject van Zachary Formwalt wordt gepresenteerd als een driedelige video- en fotoreeks rond onze hedendaagse wereldeconomie. Formwalt grijpt in zijn praktijk herhaaldelijk terug op het metaforische beeld van het beursgebouw en het onvermogen om de immer circulerende kapitaalstromen binnen de financiële wereld zichtbaar te maken. Het eerste deel, het videowerk Unsupported Transit (2011), draait rond de bouwplaats van het nieuwe beursgebouw in de Chinese stad Shenzen, ontworpen door het Office for Metropolitan Architecture van Rem Koolhaas. Shenzen geniet een bijzonder statuut als speciale economische zone waar het vrije marktprincipe door de overheid wordt toegestaan. Waar Unsupported Transit (2011) het gebouw enkel van buitenaf scant, brengt het tweede deel deze van binnenuit in beeld als afgewerkt beursgebouw. De videodiptiek In Light of the Arc (2013) registreert het materiële tot stand komen van een plaats die paradoxaal genoeg steeds meer gekenmerkt wordt door dematerialisatie. Nu de beurshandel volledig wordt aangestuurd door informatica en ingenieuze logaritmes bekleedt de handelsvloer met zijn kenmerkende gouden bel slechts een ceremoniële functie. Het derde deel behandelt de Amsterdamse beurs van de architect Hendrik Petrus Berlage. Formwalt stelt in vraag hoe Berlage zijn idealistische, socialistische denkbeelden rijmde met de kapitalistische functie van het beursgebouw. Dit laatste deel van de reeks wordt als onderzoek geïntroduceerd in de vorm van foto’s en documenten. Het definitieve filmwerk zal in 2014 afgewerkt worden.

De tentoonstelling van Zachary Formwalt werd mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van het Mondriaan Fonds.

Zachary Formwalt stelde solo tentoon in onder andere D+T Project, Brussel (2013); ar/ge kunst Galerie Museum, Bolzano (2011); Casco—Office for Art, Design and Theory, Utrecht (2010); Wexner Center for the Arts: The Box, Columbus, Ohio (2010); Kunsthalle Basel (2009); Elder Gallery, Lincoln (2006) en het Rooseum Center for Contemporary Art, Malmö (2005). Hij nam recentelijk ook deel aan filmfestivals en groepstentoonstellingen, waaronder het Internationale Film Festival Rotterdam (2013); Liquid Assets in Steirischer Herbst, Graz (2013); Image Employment in MoMA PS1, New York (2013) en het European Media Art Festival in Osnabrück (2013). In 2012 won Formwalt de Illy Prize in Rotterdam.