KIOSK

Openingsuren tijdens tentoonstellingen
Maandag tot vrijdag: 14:00 – 18:00
Zaterdag, Zondag: 11:00 – 18:00

Locatie
Louis Pasteurlaan 2
9000 Gent, België
google map
         
Office
Kunstensite vzw
Jozef Kluyskenstraat 2
9000 Gent
Belgium
+32 (0)9 243 36 45
+32 (0)9 243 36 44
kiosk@hogent.be

Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Over KIOSK

Sinds 2006 presenteert KIOSK actuele beeldende kunst met werk van opkomende nationale en internationale kunstenaars. Jaarlijks worden vier tentoonstellingen gerealiseerd, doorgaans in de vorm van duopresentaties. Hierbij gaat bijzondere aandacht uit naar creatie en het individuele traject van de kunstenaar.



KIOSK startte in 2006 zijn activiteiten met kleinschalige individuele presentaties in een glazen paviljoen. Die tijdelijke locatie werd in 2010 ingeruild voor de huidige expositieruimte op de Gentse Bijlokesite, in het voormalig Klinisch en Poliklinisch Instituut zoals dit in 1905 gerealiseerd werd door architect Louis Cloquet, een prominente Belgische vertegenwoordiger van de neogotische bouwstijl. De tentoonstellingszalen vervulden oorspronkelijk de functie van didactisch anatomisch auditorium. Achter de bakstenen neogotische façade gaat een ingenieuze constructie met glas en ijzer schuil. Het specifieke architecturale karakter van de tentoonstellingsruimte daagt kunstenaars uit om hiermee aan de slag te gaan in hun presentatie en nieuw werk te maken.

KIOSK is een initiatief van Kunstensite vzw en de School of Arts van de Hogeschool Gent.
De werking van KIOSK wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid. KIOSK krijgt bijkomende steun van de stad Gent en de provincie Oost-Vlaanderen.

Team KIOSK:
Wim Waelput
Liene Aerts
Sam Van Ingelgem
Rachel Gruijters

Raad van Bestuur:
Lars Kwakkenbos (voorzitter)
Katrien Reist
Iris Paschalidis
Claudine Hellweg
Wim De Temmerman
Dries De Wit

Ontwerp:
Boy Vereecken

Website:
Claire Stragier
29.11.13 - 26.01.14

Pratchaya Phinthong

Opening: vrijdag 29 november 2013 - 20:00

Tentoonstelling
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.
Pratchaya Phinthong, 'A propsal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)', 2014. Foto Tom Callemin.

A proposal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process)

KIOSK opent een duotentoonstelling met de Thaïse kunstenaar Pratchaya Phinthong (1974, woont en werkt in Bangkok) en het werk van de Amerikaanse kunstenaar Zachary Formwalt (1979, woont en werkt in Amsterdam). Beide kunstenaars hebben een uitgesproken discursieve en essayistische praktijk. In hun onderzoek leggen ze dwarsverbanden tussen historische, sociale en politieke gebeurtenissen en zoeken ze naar een vorm waarin minder zichtbare maatschappelijke processen tot uitdrukking komen.

Pratchaya Phinthong initieert in KIOSK zijn nieuw project rond methaanhydraat, ook ‘brandend ijs’ genoemd. De kunstenaar is gefascineerd door het poëtische beeld van brandend ijs, maar eveneens door het metaforisch potentieel van het beeld in het licht van belangrijke actuele geostrategische en maatschappelijke thema’s zoals energie, economie en ecologie. De sedimentaire bestanden aan methaanhydraat bevatten naar schatting namelijk 2 tot 10 maal zoveel moerasgas als alle bekende aardgasreserves. Ze vormen dus een potentieel belangrijke toekomstige bron van fossiele brandstofontginning. Phinthong zet dit zinnenprikkelende idee als een conceptueel werktuig in om de tentoonstelling A proposal to set CH4 · 5.75H2O on fire (work in process) vorm te geven.

Tot de plaatsen waar Pratchaya Phinthong solo tentoonstelde behoren Chisenhale Gallery, Londen (2013); Lothringer13_Halle, München (2013); gb agency, Parijs (2012); Centre d’Art Contemporain, Rennes (2012); Galeria d’Arte Moderna e Contemporanea, Bergamo (2011) en Centre d’art contemporain, Brétigny (2010). Phinthong nam recent deel aan groepstentoonstellingen in MUMOK, Wenen (2013); Irish Museum of Modern Art, Dublin (2013); dOCUMENTA (13), Kassel; New Museum Triennial, New York (2012); Taipei Biennial, Taïwan (2012); Kadist Art Foundation, Parijs (2011) en in Kunsthalle Basel (2011).

29.11.13 - 26.01.14

Zachary Formwalt

Opening: vrijdag 29 november 2013 - 20:00

Tentoonstelling
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin. Filmstill 'In Light of the Arc', 2013-2014. Courtesy de kunstenaar.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin. Filmstill 'In Light of the Arc', 2013-2014. Courtesy de kunstenaar.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.
Zachary Formwalt, 'A way of removing an element that interferes with the subject', 2013-2014. Foto Tom Callemin.

A way of removing an element that interferes with the subject

KIOSK opent een duotentoonstelling met het werk van de Amerikaanse kunstenaar Zachary Formwalt (1979, woont en werkt in Amsterdam) en de Thaïse kunstenaar Pratchaya Phinthong (1974, woont en werkt in Bangkok). Beide kunstenaars hebben een uitgesproken discursieve en essayistische praktijk. In hun onderzoek leggen ze dwarsverbanden tussen historische, sociale en politieke gebeurtenissen en zoeken ze naar een vorm waarin minder zichtbare maatschappelijke processen tot uitdrukking komen.

De tentoonstelling A way of removing an element that interferes with the subject van Zachary Formwalt wordt gepresenteerd als een driedelige video- en fotoreeks rond onze hedendaagse wereldeconomie. Formwalt grijpt in zijn praktijk herhaaldelijk terug op het metaforische beeld van het beursgebouw en het onvermogen om de immer circulerende kapitaalstromen binnen de financiële wereld zichtbaar te maken. Het eerste deel, het videowerk Unsupported Transit (2011), draait rond de bouwplaats van het nieuwe beursgebouw in de Chinese stad Shenzen, ontworpen door het Office for Metropolitan Architecture van Rem Koolhaas. Shenzen geniet een bijzonder statuut als speciale economische zone waar het vrije marktprincipe door de overheid wordt toegestaan. Waar Unsupported Transit (2011) het gebouw enkel van buitenaf scant, brengt het tweede deel deze van binnenuit in beeld als afgewerkt beursgebouw. De videodiptiek In Light of the Arc (2013) registreert het materiële tot stand komen van een plaats die paradoxaal genoeg steeds meer gekenmerkt wordt door dematerialisatie. Nu de beurshandel volledig wordt aangestuurd door informatica en ingenieuze logaritmes bekleedt de handelsvloer met zijn kenmerkende gouden bel slechts een ceremoniële functie. Het derde deel behandelt de Amsterdamse beurs van de architect Hendrik Petrus Berlage. Formwalt stelt in vraag hoe Berlage zijn idealistische, socialistische denkbeelden rijmde met de kapitalistische functie van het beursgebouw. Dit laatste deel van de reeks wordt als onderzoek geïntroduceerd in de vorm van foto’s en documenten. Het definitieve filmwerk zal in 2014 afgewerkt worden.

De tentoonstelling van Zachary Formwalt werd mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van het Mondriaan Fonds.

Zachary Formwalt stelde solo tentoon in onder andere D+T Project, Brussel (2013); ar/ge kunst Galerie Museum, Bolzano (2011); Casco—Office for Art, Design and Theory, Utrecht (2010); Wexner Center for the Arts: The Box, Columbus, Ohio (2010); Kunsthalle Basel (2009); Elder Gallery, Lincoln (2006) en het Rooseum Center for Contemporary Art, Malmö (2005). Hij nam recentelijk ook deel aan filmfestivals en groepstentoonstellingen, waaronder het Internationale Film Festival Rotterdam (2013); Liquid Assets in Steirischer Herbst, Graz (2013); Image Employment in MoMA PS1, New York (2013) en het European Media Art Festival in Osnabrück (2013). In 2012 won Formwalt de Illy Prize in Rotterdam.

27.09.13 - 17.11.13

Vincent Meessen & Tshyela Ntendu

Opening: vrijdag 27 september 2013 - 20:00

Tentoonstelling
Courtesy and copyright Koninklijk Museum voor Midden-Afrika.
Courtesy and copyright Koninklijk Museum voor Midden-Afrika.
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Photo Tom Callemin. Gouache zonder titel van Ntendu, collectie André Magnin, Parijs.
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Photo Tom Callemin. Gouache zonder titel van Ntendu, collectie André Magnin, Parijs.
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin. Gouache van Ntendu, collectie Pierre Loos, Brussel.
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin. Gouache van Ntendu, collectie Pierre Loos, Brussel.
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin
Vincent Meessen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for (Re)cognition', 2013. Foto Tom Callemin

Patterns for (Re)cognition

KIOSK presenteert de duotentoonstelling Patterns for (re)cognition, met werk van de Belgische kunstenaar Vincent Meessen (1971, Baltimore, VS) en de Congolese kunstenaar Tshyela Ntendu (ca. 1890 – ca. 1950, Congo). De tentoonstelling legt verrassende verbanden tussen de diverse manieren waarop abstractie wordt aangewend in psychologie, kunst en design.

In de loop van zijn huidige onderzoek naar koloniale psychologie raakte Vincent Meessen geïntrigeerd door de relatie tussen de formele abstractie van bepaalde cognitieve tests en westerse geometrische abstracte kunst. Met de presentatie van een selectie abstracte schilderijen uit de late jaren 1920 van de hand van een van de twee zogenaamde eerste moderne Congolese kunstenaars, pionier Tshyele Ntendu (alias Djilatendo), wil Meessen een ‘constructivistisch scenario’ aan de bezoeker voorleggen dat het westerse verhaal inzake abstractie en zogenaamd primitief ornamentalisme ter discussie stelt.

De titel Patterns for (re)cognition verwijst naar het jargon van de cognitieve psychologie en in het bijzonder naar de tests die de capaciteit van onze hersenen op het gebied van abstractie en geheugen meten; mentale operaties die gebaseerd zijn op herkenning en identificatie van terugkerende impulsen (tekens, geluiden, vormen, patronen, letters, gezichten …).

26.04.13 - 16.06.13

Kelly Schacht

Opening: vrijdag 27 september 2013 - 20:00

Tentoonstelling
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Tom Callemin.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Tom Callemin.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Tom Callemin.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Tom Callemin.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Tom Callemin.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Tom Callemin.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Tom Callemin.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Tom Callemin.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Tom Callemin.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Tom Callemin.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Tom Callemin.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Tom Callemin.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Laurent Fobe.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Laurent Fobe.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Laurent Fobe.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Laurent Fobe.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Laurent Fobe.
Kelly Schacht, 'It seems economical to make use of a character already in play', 2013. Foto Laurent Fobe.

It seems economical to make use of a character already in play

KIOSK opent een tentoonstelling met het werk van de Belgische kunstenaar Kelly Schacht (1983, leeft en werkt in Gent) en de Zweedse kunstenaar Annika Eriksson (1956, leeft en werkt in Berlijn). Gedurende de tentoonstelling It seems economical to make use of a character already in play zullen de lege speelruimtes geactiveerd worden door tijdelijke ingrepen of ‘personages’ die in hun performatieve hoedanigheid doorwerken in de door Eriksson benadrukte menselijke afwezigheid. Deze werkwijze vertrekt vanuit het onzekere en het toeval: een openheid die Schacht vooropstelt in haar doorlopende onderzoek naar de perceptie en praktijk van het tentoonstellen en de dynamische ruimte waarbinnen dit gebeurt. Aan de hand van theatrale constructies zet ze een verknipte dialoog op tussen ruimte en materie, illusie en realiteit.

Zo schrijft Schacht voor It seems economical to make use of a character already in play een scenario uit op maat van de ruimte, een draaiboek dat zich over een tentoonstellingsperiode van zeven weken zal ontwikkelen. Als een gedachte in de kantlijn zal deze minimale scenografie het verborgene en de verbeelding van het publiek aanspreken.

Beide kunstenaars geven – elk vanuit een verschillende generatie – vorm aan hetzelfde soort ideeën, waarbij het geënsceneerde en imaginaire, alsook het spel met tijd, taal, toeschouwer en sociale interactie essentiële factoren vormen. Via hun cinematografische constructies en minimale ingrepen leiden ze het publiek binnen in een gefragmenteerde, narratieve dimensie. Waar Eriksson de ruimte voornamelijk regisseert doorheen film, zet Schacht deze naar haar hand met behulp van objecten en mensen. Beide vertelstijlen hanteren het omkeren van tijd en taal, waardoor hun scenario’s zowel herkenbaar als onbestemd gaan aanvoelen, als een blinde vlek of een ambigu vacuüm in ruimte en tijd.

Kelly Schacht ontving in 2011 de Prijs Jonge Belgische Schilderkunst en stelde onder meer tentoon in de Gwangju Biënnale, Gwangju (2012); De Vleeshal, Middelburg (2011); Hoet Bekaert Gallery, Gent; Cultuurcentrum Strombeek, Grimbergen; Coupe de ville, Sint-Niklaas (2010); Netwerk – Centrum voor Hedendaagse Kunst (2008); Coming People in S.M.A.K, Gent (2006). Kelly Schacht wordt vertegenwoordigd door Meessen De Clercq, Brussel.