KIOSK

Openingsuren tijdens tentoonstellingen
Maandag tot vrijdag: 14:00 – 18:00
Zaterdag, Zondag: 11:00 – 18:00

Locatie
Louis Pasteurlaan 2
9000 Gent, België
google map
         
Office
Kunstensite vzw
Jozef Kluyskenstraat 2
9000 Gent
Belgium
+32 (0)9 243 36 45
+32 (0)9 243 36 44
kiosk@hogent.be

Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Over KIOSK

Sinds 2006 presenteert KIOSK actuele beeldende kunst met werk van opkomende nationale en internationale kunstenaars. Jaarlijks worden vier tentoonstellingen gerealiseerd, doorgaans in de vorm van duopresentaties. Hierbij gaat bijzondere aandacht uit naar creatie en het individuele traject van de kunstenaar.



KIOSK startte in 2006 zijn activiteiten met kleinschalige individuele presentaties in een glazen paviljoen. Die tijdelijke locatie werd in 2010 ingeruild voor de huidige expositieruimte op de Gentse Bijlokesite, in het voormalig Klinisch en Poliklinisch Instituut zoals dit in 1905 gerealiseerd werd door architect Louis Cloquet, een prominente Belgische vertegenwoordiger van de neogotische bouwstijl. De tentoonstellingszalen vervulden oorspronkelijk de functie van didactisch anatomisch auditorium. Achter de bakstenen neogotische façade gaat een ingenieuze constructie met glas en ijzer schuil. Het specifieke architecturale karakter van de tentoonstellingsruimte daagt kunstenaars uit om hiermee aan de slag te gaan in hun presentatie en nieuw werk te maken.

KIOSK is een initiatief van Kunstensite vzw en de School of Arts van de Hogeschool Gent.
De werking van KIOSK wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid. KIOSK krijgt bijkomende steun van de stad Gent en de provincie Oost-Vlaanderen.

Team KIOSK:
Wim Waelput
Liene Aerts
Sam Van Ingelgem
Rachel Gruijters

Raad van Bestuur:
Lars Kwakkenbos (voorzitter)
Katrien Reist
Iris Paschalidis
Claudine Hellweg
Wim De Temmerman
Dries De Wit

Ontwerp:
Boy Vereecken

Website:
Claire Stragier
03.12.16 - 29.01.17

Dorothy Iannone

Tentoonstelling
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin
Dorothy Iannone, 'Lineage of Love', 2016. Foto: Tom Callemin

Lineage of Love

KIOSK presenteert Lineage of Love, de eerste solotentoonstelling van Dorothy Iannone (°1933, Boston, VS) in België. Als autodidact werkt Iannone intussen al meer dan een halve eeuw ononderbroken een eigenzinnig oeuvre uit waarbinnen ideeën rond emancipatie, seksualiteit, politiek en spirituele bewustwording centraal staan. Vanaf 1967 leefde ze samen met de Duits-Zwitserse kunstenaar Dieter Roth en sindsdien vergroeide haar persoonlijke (liefdes)leven met haar werk. Dit sterk autobiografische en verhalende karakter komt tot uiting in schilderijen, tekeningen, beeldromans, sculpturen, kunstenaarsboeken, tekst-, collage- en fotowerken.

Al deze media komen in hun verscheidenheid aan bod in Lineage of Love, die zowel haar vroege als recente praktijk in beeld brengt. Enkele sleutelwerken zoals de sculptuur I Was Thinking of You en de tekeningenseries An Icelandic Saga en The Story of Bern worden gecombineerd met minder bekend werk: van een vroeg abstracte schilderij, over een serie collages met Japans papier en bladgoud, tot een zelfportret in polaroidvorm en een kook- en dagboek uit 1969. Op deze manier tracht de tentoonstelling een portret te schetsen van een veelzijdig kunstenaar die altijd in beweging is geweest, op zoek naar een symbiose tussen kunst en haar persoonlijke verhalen, ontmoetingen en liefdes.

In de jaren 1960 maakte Iannone abstract expressionistisch werk, vanaf de jaren 1970 is ze echter een meer figuratieve richting opgegaan met als centrale onderwerp zichzelf, haar partner en wat zij noemt de ‘ecstatic unity’. Het lichaam van Iannone, afgebeeld als een met weelderige juwelen overladen, goddelijke Matriarch, verstrengelt met dat van haar Muze, Dieter Roth. Zwarte lijnen en kleurvelden vormen drukke mozaïeken en vlakke schouwspelen van copulerende koppels wier mannelijke en vrouwelijke lichaamsdelen inwisselbaar worden en opgaan in een spiritueel samenzijn. De vrouwen vieren zelfverzekerd de teugels, ze brengen een verhaal van liefde, seks, verraad en macht. De seksuele daad wordt benadrukt en gevierd, net zoals dit in de Oudheid gedaan en verbeeld werd. Iannone’s vele reizen naar Azië en Europa sijpelen ook qua techniek en motieven door in haar werk. De perspectiefloze composities doen denken aan Japanse houtdrukken, Griekse vazen of erotische schilderijen uit het midden Oosten, de kleurrijke mozaïeken en mandala-vormen aan het Boeddhisme, het Byzantijnse rijk of de 17de-eeuwse Barok.

Het werk van Iannone was regelmatig het voorwerp van censuur en het bleef lange tijd onderbelicht. Met de start van het nieuwe millennium kwam daar echter verandering in. Zo kreeg ze solotentoonstellingen in onder andere Air de Paris, Parijs (2015); Peres Projects, Berlijn (2014); Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich (2014); Berlinische Galerie, Berlijn (2014); New Museum, New York (2009) en Kunsthalle Wien, Wenen (2006).

24.09.16 - 20.11.16

Jérémie Gindre

Tentoonstelling
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Rachel Gruijters
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin
Jérémie Gindre, 'Kamp Kataloog', 2016. Foto: Tom Callemin

Kamp Kataloog

Onder de titel ‘Kamp Kataloog’ presenteert KIOSK de eerste Belgische solotentoonstelling van de Zwitserse kunstenaar en schrijver Jérémie Gindre. De tentoonstelling omvat wisselende settings en werd in een serie van drie episodes uitgedacht: in de zomer van 2015 vond de eerste daarvan plaats in La Criée centre d’art contemporain in Rennes, het tweede ‘kamp’ werd in de lente van 2016 in La Kunsthalle in Mulhouse opgetrokken en binnenkort zal het de herfst ingaan met het derde en laatste deel in KIOSK. Als een panoramisch landschap evolueren deze tijdelijke ‘kampen’ met de seizoenen mee en ontwikkelen ze gaandeweg talloze nieuwe verhalen. Naargelang de tentoonstellingsruimte en het seizoen, wordt een andere samenstelling van sculpturen, tekeningen en teksten bij elkaar gesprokkeld. Zo vernederlandste Gindre voor deze gelegenheid de overkoepelende titel van het tentoonstellings- en boekproject, ‘Camp Catalogue’, tot ‘Kamp Kataloog’.

De tentoonstelling vertrekt vanuit ons contact met de natuur en de manier waarop we deze willen vormgeven, bevatten en begrenzen. Gindre schotelt ons een poëtische, doch systematische studie voor naar de vormentaal van kampplaatsen, wat errond te ontdekken valt zoals omheiningen, rivieren, vogels en bijenkorven, en ook wat er zich in de grond daaronder afspeelt. Dit resulteerde in een catalogus van landschappelijke types die niet exhaustief of wetenschappelijk van aard is, maar in eerste instantie de herinnering en de verbeelding van de lezer tracht te prikkelen.

Naar aanleiding van de tentoonstelling verscheen het kunstenaarsboek ‘Camp Catalogue’ van Jérémie Gindre. Het boek omvat de tekeningen en tekstwerken uit de tentoonstellingen en werd uitgegeven door Lendroit éditions in coproductie met La Criée, Rennes, La Kunsthalle, Mulhouse en KIOSK, Gent.

Jérémie Gindre publiceerde reeds een twaalftal boeken in de vorm van romans, kortverhalen, essays, dagboeken, beeldboeken, … Ze verhalen over geschiedenis, geografie, conceptuele kunst, neurowetenschap, archeologie, en toerisme waarbij al deze kennisvelden speels in elkaar overlopen. Het werk van Gindre werd onder andere tentoongesteld in Kunsthaus Baselland, Muttenz, Zwitserland; Kunstmuseum Thun, Zwitserland; Museo de Arte Moderno, Buenos Aires, Argentinië; Kunsthalle Fri-Art, Fribourg, Zwitserland; La Criée centre d’art contemporain, Rennes, Frankrijk en La Kunsthalle, Mulhouse, Frankrijk.

Camp Catalog

Auteur: Jérémie Gindre

12€ (collector's edition: 16€)

more

23.04.16 - 12.06.16

Peter Wächtler

Opening: vrijdag 22 april 2016 - 20:00

Tentoonstelling
(c) Peter Wächtler
(c) Peter Wächtler
Peter Wächtler, 'Untitled', video, 2014
Peter Wächtler, 'Untitled', video, 2014
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, 'Untitled', video, 2014
Peter Wächtler, 'Untitled', video, 2014
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin

9

Peter Wächtler (1979, Hannover) tekent, schrijft, maakt sculpturen, geluid-, animatie- en videowerken. Wächtler speelt met narratieve technieken: zijn teksten zetten de toon, omkaderen het uiteenlopend werk. De complexe, fantastische verhaallijnen scheppen een sfeer van humor, satire en vervreemding. Zo nemen de scenario’s de vorm aan van boekillustraties, eenvoudige animaties, zaalteksten, proza, voice-overs of storyboards. Wächtler speelt met de (beeld)taal van popcultuur, zoals die eigen zijn aan bestsellers, pageturners, tearjerkers en blockbusters. Hij adapteert de formele kenmerken van deze genres, maar ondergraaft ze tegelijkertijd in hun originele pedagogische, empathische of entertainende rol.

Wächtler schrijft zijn verhalen vanuit de eerste persoon, maar hij legt niet bloot in hoeverre zijn personages gebaseerd zijn op pure fictie, echte herinneringen of doodgewone anekdotes. We kunnen ons tot op zekere hoogte identificeren met de figuren die hij op poëtische wijze tot leven wekt, maar tegelijkertijd zorgt hun excentriciteit, overdreven levendigheid en uitgestreken humor ervoor dat we op een veilige afstand blijven. Ze zijn gelimiteerd in hun communiceren, voelen zich kwetsbaar of miskend. Ze liggen dwars en stellen zichzelf passief of zonderling op.

De strategie van de negatie volgend, geeft Wächtler zijn tentoonstelling in KIOSK de titel 9. Voor deze installatie zoekt hij een eigenzinnige invulling van de ruimte op, een vorm die allesbehalve conform de heersende museale en architecturale codes hoeft te zijn.

Peter Wächtler leeft en werkt in Brussel en Berlijn. Hij stelde solo tentoon in onder meer The Renaissance Society, Chicago (2016); Westfälischer Kunstverein, Münster (2014); Reena Spaulings, New York (2014); dépendance gallery, Brussel (2013); Kunstverein Hildesheim (2013); Ludlow 38, New York (2013); Kunsthalle Wien, Wenen (2013). Wächtler nam recent deel aan internationele groepstentoonstellingen zoals: 2015 Triennial: Surround Audience, New Museum, New York (2015); the Liverpool Biennial (2014); Meanwhile…Suddenly and Then, Lyon Biennale (2013); Pride Goes Before a Fall – Beware of a Holy Whore, Artists Space, New York (2013); Un-Scene II, Wiels, Brussels (2012); Melanchotopia, Witte de With, Center for Contemporary Art, Rotterdam (2011). Onder de titel Come On publiceerde Sternberg Press in 2013 een boek met teksten van Wächtler.

13.02.16 - 10.04.16

Daniel Dewar & Grégory Gicquel

Tentoonstelling
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin

Digitalis

Het Britse-Franse kunstenaarsduo Daniel Dewar en Grégory Gicquel presenteert in KIOSK enkele nieuwe series sculpturen onder de overkoepelende titel Digitalis.

In hun sculpturale praktijk komt een breed spectrum aan autodidactisch aangeleerde technieken aan bod, zoals houtsnijwerk, weven, keramiek en steenhouwen. Met deze kennis van ambachtelijke productiemethoden creëren ze unieke, handgemaakte werken. Zo gaat aan de uiteindelijke sculptuur vaak een lang, arbeidsintensief proces vooraf waarbij het materiaal zorgvuldig uitgekozen, onderzocht en manueel bewerkt wordt.

Dit is ook het geval bij de sculpturen die voor de tentoonstelling Digitalis vorm krijgen. De tentoonstelling ontleent zijn titel aan de botanische naam van vingerhoedskruid: ‘digitalis’ betekent ‘(van de) vinger’ en verwijst naar de vorm van de bloem. De titel en de tentoongestelde werken spelen met het idee van ‘de toets’, in de vorm van een unieke vingerafdruk of een digitale, seriële geste. De paarse Digitalis-bloem keert bijvoorbeeld als floraal motief terug in de afwerking van een nieuwe serie sculpturen in de vorm van zitbanken die door de kunstenaars zelf vervaardigd werd uit cypressenhout. De bijhorende kussens zijn dan weer verfraaid met digitaal borduurwerk.

Dewar en Gicquels keuze voor het handmatige inzetten van verouderde technieken moet niet gelezen worden als een nostalgische reflex tegenover de vergeten ambacht of als een kritische reactie op de standaardisering en uniformiteit van onze geïndustrialiseerde wereld. De techniek en het medium zijn niet het einddoel van het werk. Integendeel, ze functioneren doorgaans als vertrekpunt vanwaaruit het narratieve potentieel onderzocht wordt, als een referentie waarrond het onderwerp zich vrij kan bewegen.

Het afgenomen belang of het anachronistisch karakter van, in dit geval, het borduurwerk en het gebruik van een beitel of mechanische houtfreesmachine beschouwen de kunstenaars als een sculpturale meerwaarde. Aanvankelijk heeft een blok hout de potentie om eender welke narratieve en sculpturale vorm aan te nemen, maar tegelijkertijd is het eigen aan het maakproces dat dit basismateriaal slechts tot één welbepaalde sculpturale ‘verschijning’ zal leiden. Dewar en Gicquel scheppen plezier in de af te leggen weg ernaartoe, in het naar hun hand zetten van een techniek of het doen bewegen van een specifiek materiaal en zo nieuwsgierig maar met het nodige geduld een sculpturaal beeld tot stand te zien komen. Hierbij worden de regels van het ambacht niet blindelings gevolgd, maar vinden ze gaandeweg eigen spelregels uit. Dit idee zit treffend vervat in de zitbank-werken: deze functioneren niet als perfect afgewerkte gebruiksvoorwerpen, maar als een serie unieke sculpturen met kleine nuances in het hout, de kleur en het formaat.