KIOSK

Openingsuren tijdens tentoonstellingen
Maandag tot vrijdag: 14:00 – 18:00
Zaterdag, Zondag: 11:00 – 18:00

Locatie
Louis Pasteurlaan 2
9000 Gent, België
google map
         
Office
Kunstensite vzw
Jozef Kluyskenstraat 2
9000 Gent
Belgium
+32 (0)9 243 36 45
+32 (0)9 243 36 44
kiosk@hogent.be

Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Over KIOSK

Sinds 2006 presenteert KIOSK actuele beeldende kunst met werk van opkomende nationale en internationale kunstenaars. Jaarlijks worden vier tentoonstellingen gerealiseerd, doorgaans in de vorm van duopresentaties. Hierbij gaat bijzondere aandacht uit naar creatie en het individuele traject van de kunstenaar.



KIOSK startte in 2006 zijn activiteiten met kleinschalige individuele presentaties in een glazen paviljoen. Die tijdelijke locatie werd in 2010 ingeruild voor de huidige expositieruimte op de Gentse Bijlokesite, in het voormalig Klinisch en Poliklinisch Instituut zoals dit in 1905 gerealiseerd werd door architect Louis Cloquet, een prominente Belgische vertegenwoordiger van de neogotische bouwstijl. De tentoonstellingszalen vervulden oorspronkelijk de functie van didactisch anatomisch auditorium. Achter de bakstenen neogotische façade gaat een ingenieuze constructie met glas en ijzer schuil. Het specifieke architecturale karakter van de tentoonstellingsruimte daagt kunstenaars uit om hiermee aan de slag te gaan in hun presentatie en nieuw werk te maken.

KIOSK is een initiatief van Kunstensite vzw en de School of Arts van de Hogeschool Gent.
De werking van KIOSK wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid. KIOSK krijgt bijkomende steun van de stad Gent en de provincie Oost-Vlaanderen.

Team KIOSK:
Wim Waelput
Liene Aerts
Sam Van Ingelgem
Rachel Gruijters

Raad van Bestuur:
Lars Kwakkenbos (voorzitter)
Katrien Reist
Iris Paschalidis
Claudine Hellweg
Wim De Temmerman
Dries De Wit

Ontwerp:
Boy Vereecken

Website:
Claire Stragier
23.04.16 - 12.06.16

Peter Wächtler

Opening: vrijdag 22 april 2016 - 20:00

Tentoonstelling
(c) Peter Wächtler
(c) Peter Wächtler
Peter Wächtler, 'Untitled', video, 2014
Peter Wächtler, 'Untitled', video, 2014
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, 'Untitled', video, 2014
Peter Wächtler, 'Untitled', video, 2014
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin
Peter Wächtler, '9', 2016. Foto: Tom Callemin

9

Peter Wächtler (1979, Hannover) tekent, schrijft, maakt sculpturen, geluid-, animatie- en videowerken. Wächtler speelt met narratieve technieken: zijn teksten zetten de toon, omkaderen het uiteenlopend werk. De complexe, fantastische verhaallijnen scheppen een sfeer van humor, satire en vervreemding. Zo nemen de scenario’s de vorm aan van boekillustraties, eenvoudige animaties, zaalteksten, proza, voice-overs of storyboards. Wächtler speelt met de (beeld)taal van popcultuur, zoals die eigen zijn aan bestsellers, pageturners, tearjerkers en blockbusters. Hij adapteert de formele kenmerken van deze genres, maar ondergraaft ze tegelijkertijd in hun originele pedagogische, empathische of entertainende rol.

Wächtler schrijft zijn verhalen vanuit de eerste persoon, maar hij legt niet bloot in hoeverre zijn personages gebaseerd zijn op pure fictie, echte herinneringen of doodgewone anekdotes. We kunnen ons tot op zekere hoogte identificeren met de figuren die hij op poëtische wijze tot leven wekt, maar tegelijkertijd zorgt hun excentriciteit, overdreven levendigheid en uitgestreken humor ervoor dat we op een veilige afstand blijven. Ze zijn gelimiteerd in hun communiceren, voelen zich kwetsbaar of miskend. Ze liggen dwars en stellen zichzelf passief of zonderling op.

De strategie van de negatie volgend, geeft Wächtler zijn tentoonstelling in KIOSK de titel 9. Voor deze installatie zoekt hij een eigenzinnige invulling van de ruimte op, een vorm die allesbehalve conform de heersende museale en architecturale codes hoeft te zijn.

Peter Wächtler leeft en werkt in Brussel en Berlijn. Hij stelde solo tentoon in onder meer The Renaissance Society, Chicago (2016); Westfälischer Kunstverein, Münster (2014); Reena Spaulings, New York (2014); dépendance gallery, Brussel (2013); Kunstverein Hildesheim (2013); Ludlow 38, New York (2013); Kunsthalle Wien, Wenen (2013). Wächtler nam recent deel aan internationele groepstentoonstellingen zoals: 2015 Triennial: Surround Audience, New Museum, New York (2015); the Liverpool Biennial (2014); Meanwhile…Suddenly and Then, Lyon Biennale (2013); Pride Goes Before a Fall – Beware of a Holy Whore, Artists Space, New York (2013); Un-Scene II, Wiels, Brussels (2012); Melanchotopia, Witte de With, Center for Contemporary Art, Rotterdam (2011). Onder de titel Come On publiceerde Sternberg Press in 2013 een boek met teksten van Wächtler.

13.02.16 - 10.04.16

Daniel Dewar & Grégory Gicquel

Tentoonstelling
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin
Daniel Dewar & Grégory Gicquel, 'Digitalis', 2016. Foto: Tom Callemin

Digitalis

Het Britse-Franse kunstenaarsduo Daniel Dewar en Grégory Gicquel presenteert in KIOSK enkele nieuwe series sculpturen onder de overkoepelende titel Digitalis.

In hun sculpturale praktijk komt een breed spectrum aan autodidactisch aangeleerde technieken aan bod, zoals houtsnijwerk, weven, keramiek en steenhouwen. Met deze kennis van ambachtelijke productiemethoden creëren ze unieke, handgemaakte werken. Zo gaat aan de uiteindelijke sculptuur vaak een lang, arbeidsintensief proces vooraf waarbij het materiaal zorgvuldig uitgekozen, onderzocht en manueel bewerkt wordt.

Dit is ook het geval bij de sculpturen die voor de tentoonstelling Digitalis vorm krijgen. De tentoonstelling ontleent zijn titel aan de botanische naam van vingerhoedskruid: ‘digitalis’ betekent ‘(van de) vinger’ en verwijst naar de vorm van de bloem. De titel en de tentoongestelde werken spelen met het idee van ‘de toets’, in de vorm van een unieke vingerafdruk of een digitale, seriële geste. De paarse Digitalis-bloem keert bijvoorbeeld als floraal motief terug in de afwerking van een nieuwe serie sculpturen in de vorm van zitbanken die door de kunstenaars zelf vervaardigd werd uit cypressenhout. De bijhorende kussens zijn dan weer verfraaid met digitaal borduurwerk.

Dewar en Gicquels keuze voor het handmatige inzetten van verouderde technieken moet niet gelezen worden als een nostalgische reflex tegenover de vergeten ambacht of als een kritische reactie op de standaardisering en uniformiteit van onze geïndustrialiseerde wereld. De techniek en het medium zijn niet het einddoel van het werk. Integendeel, ze functioneren doorgaans als vertrekpunt vanwaaruit het narratieve potentieel onderzocht wordt, als een referentie waarrond het onderwerp zich vrij kan bewegen.

Het afgenomen belang of het anachronistisch karakter van, in dit geval, het borduurwerk en het gebruik van een beitel of mechanische houtfreesmachine beschouwen de kunstenaars als een sculpturale meerwaarde. Aanvankelijk heeft een blok hout de potentie om eender welke narratieve en sculpturale vorm aan te nemen, maar tegelijkertijd is het eigen aan het maakproces dat dit basismateriaal slechts tot één welbepaalde sculpturale ‘verschijning’ zal leiden. Dewar en Gicquel scheppen plezier in de af te leggen weg ernaartoe, in het naar hun hand zetten van een techniek of het doen bewegen van een specifiek materiaal en zo nieuwsgierig maar met het nodige geduld een sculpturaal beeld tot stand te zien komen. Hierbij worden de regels van het ambacht niet blindelings gevolgd, maar vinden ze gaandeweg eigen spelregels uit. Dit idee zit treffend vervat in de zitbank-werken: deze functioneren niet als perfect afgewerkte gebruiksvoorwerpen, maar als een serie unieke sculpturen met kleine nuances in het hout, de kleur en het formaat.

Courtesy: Miet Warlop
Courtesy: Miet Warlop
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Tom Callemin
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks
Miet Warlop, 'Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm', 2015. Foto Pauline Niks

Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm

KIOSK presenteert twee nieuwe tentoonstellingen met Miet Warlop (1978) en Nel Aerts (1987). Beide kunstenaars creëren universums die over vele gedaantes en verschillende media heen een onmiddellijke, poëtische indruk nalaten. Eenmaal u erin ondergedompeld bent, doen hun ambigue beeldenwerelden u glimlachen en grijnzen, maar ze laten u evengoed aangedaan en verweesd achter.

Miet Warlop creëert performances, acties en publieke interventies die het midden houden tussen absurd theater en op zichzelf staande ‘tableaux vivants’. Warlop creëert een beeldtaal tussen theater, dans en tentoonstelling in en speelt deze disciplines vrijelijk tegenover elkaar uit.

Onder de titel Crumbling Down the Circle of My Iconoclasm presenteert Warlop een installatie waarbij diverse ruimtelijke opstellingen van objecten, attributen, gestes en performers op elkaar inspelen en zo een steeds veranderende choreografie uittekenen binnen de vaste chronologie van een tentoonstelling. Als een hedendaags beeldenstormer palmt Warlop de koepelruimte in en geeft ze vorm aan haar interpretatie van de Griekse begrippen eikon, ‘afbeelding’, en klastès, ‘breker’: een proces van simultaan creëren en vernietigen.

In Warlops beeldenwereld staan alle elementen in relatie tot elkaar als een oneindig draaiende loop van referenties die de vorm aanneemt van een kras in een plaat, een gipsen cimbaal of een in cirkels op de grond rollende rokvorm. De attributen worden geactiveerd tijdens korte acties; onaangekondigde tijdelijke sculpturale situaties. Het ontstaan van een nieuw beeld valt onvermijdelijk samen met het verdwijnen of verbrokkelen van andere beelden. Iedere actie of beweging voegt een visueel of auditief spoor toe aan het totaalbeeld, resoneert in en met de koepelruimte.

28.11.15 - 31.01.16

Nel Aerts

Tentoonstelling
Nel Aerts, 'Billenkoek', foto door Vic Aerts, 1990.
Nel Aerts, 'Billenkoek', foto door Vic Aerts, 1990.
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin
Nel Aerts, 'Billenkoek', 2015. Foto Tom Callemin

Billenkoek

KIOSK presenteert twee nieuwe tentoonstellingen met Nel Aerts (1987) en Miet Warlop (1978). Beide kunstenaars creëren universums die over vele gedaantes en verschillende media heen een onmiddellijke, poëtische indruk nalaten. Eenmaal u erin ondergedompeld bent, doen hun ambigue beeldenwerelden u glimlachen en grijnzen, maar ze laten u evengoed aangedaan en verweesd achter.

Nel Aerts beweegt zich eveneens op een vrije, intuïtieve wijze heen en weer tussen verschillende media zoals schilderkunst, tekenen, collage, performance en sculptuur. Sinds enkele jaren focust ze zich hierbij steeds vaker op het portretgenre dat ze op papier of op houten panelen neerzet.

Ter gelegenheid van de tentoonstelling Billenkoek stelt Aerts een nieuw, bont gezelschap van geabstraheerde, poserende subjecten en persoonlijkheden samen die zowel naar de populaire cultuur, haar directe omgeving als naar haarzelf verwijzen. De (zelf)portretten zijn tragikomisch in de contrasten die ze oproepen. Afwisselend zijn ze droevig of geinig, extravert of ingekeerd, weloverwogen of speels uit het hout gekropen of als tekening aan de fantasie ontsproten, maar steeds zijn ze zelfbeschouwend en zelfrelativerend.

Een selectie van bestaande en nieuwe schilderijen en een nieuwe reeks van een zestigtal tekeningen spelen in op de ruimtes van KIOSK aan de hand van een aantal installatieve ingrepen. Er ontstaat het idee van een portretkamer waarbij de muren, ramen en vloer aangekleed of bedekt worden met autonome kunstwerken, waardoor de getekende ruimte overloopt in de tentoonstellingsruimte en andersom.

Hundred Zundert

Auteur: Grete Simkuté

more