KIOSK

Openingsuren tijdens tentoonstellingen
Maandag tot vrijdag: 14:00 – 18:00
Zaterdag, Zondag: 11:00 – 18:00

Locatie
Louis Pasteurlaan 2
9000 Gent, België
google map
         
Office
Kunstensite vzw
Jozef Kluyskenstraat 2
9000 Gent
Belgium
+32 (0)9 243 36 45
+32 (0)9 243 36 44
kiosk@hogent.be

Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Claudia Wieser 'Furniture' tentoonstelling in KIOSK in 2012 © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Jean Bernard Koeman, 'Observatory Crest', tentoonstelling in KIOSK in 2012, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Tentoonstellingszicht van Kelly Schachts performance & Annika Erikssons film 'I am the dog that was always here (loop)' in 2013, © Laurent Fobe
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Slavs and Tatars, 'Friendship of Nations/Polish Shi’ite Showbiz' tentoonstelling in KIOSK in 2011 © Yana Foque
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Ulla von Brandenburg, 'Gleich Gleich Gleich', tentoonstelling in KIOSK in 2013, © Laurent Fobe
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Vincent Meesen & Tshyela Ntendu, 'Patterns for Recognition' tentoonstelling in KIOSK in 2013 © Tom Callemin
Over KIOSK

Sinds 2006 presenteert KIOSK actuele beeldende kunst met werk van opkomende nationale en internationale kunstenaars. Jaarlijks worden vier tentoonstellingen gerealiseerd, doorgaans in de vorm van duopresentaties. Hierbij gaat bijzondere aandacht uit naar creatie en het individuele traject van de kunstenaar.



KIOSK startte in 2006 zijn activiteiten met kleinschalige individuele presentaties in een glazen paviljoen. Die tijdelijke locatie werd in 2010 ingeruild voor de huidige expositieruimte op de Gentse Bijlokesite, in het voormalig Klinisch en Poliklinisch Instituut zoals dit in 1905 gerealiseerd werd door architect Louis Cloquet, een prominente Belgische vertegenwoordiger van de neogotische bouwstijl. De tentoonstellingszalen vervulden oorspronkelijk de functie van didactisch anatomisch auditorium. Achter de bakstenen neogotische façade gaat een ingenieuze constructie met glas en ijzer schuil. Het specifieke architecturale karakter van de tentoonstellingsruimte daagt kunstenaars uit om hiermee aan de slag te gaan in hun presentatie en nieuw werk te maken.

KIOSK is een initiatief van Kunstensite vzw en de School of Arts van de Hogeschool Gent.
De werking van KIOSK wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid. KIOSK krijgt bijkomende steun van de stad Gent en de provincie Oost-Vlaanderen.

Team KIOSK:
Wim Waelput
Liene Aerts
Sam Van Ingelgem
Rachel Gruijters

Raad van Bestuur:
Lars Kwakkenbos (voorzitter)
Katrien Reist
Iris Paschalidis
Claudine Hellweg
Wim De Temmerman
Dries De Wit

Ontwerp:
Boy Vereecken

Website:
Claire Stragier

Jérémie Gindre

Camp Catalog

Auteur: Jérémie Gindre
Editor: La Criée / La Kunsthalle Mulhouse / KIOSK
Jaar: 2016

Pagina's: 184 pagina's
Formaat: 19 x 25,3 cm
Prijs: € 12 (collector's edition: € 16)
Verzendingskost: België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

Camp Catalog, La Criée / La Kunsthalle Mulhouse / KIOSK, 2016, 19 x 25,3 cm, 184 pagina's, € 12 (collector's edition: € 16), België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

Camp Catalog

Naar aanleiding van de tentoonstelling verscheen het kunstenaarsboek 'Camp Catalog' van Jérémie Gindre. Het boek omvat de tekeningen en tekstwerken uit de tentoonstellingen en werd uitgegeven door Lendroit éditions in coproductie met La Criée, Rennes, La Kunsthalle, Mulhouse en KIOSK.

Oplage: 1000 ex. waarvan 300 collector's editions

Publicatie
klik om te openen klik om te sluiten

Nel Aerts

Hundred Zundert

Auteur: Grete Simkuté
Editor: Posture Editions
Jaar: 2016

Pagina's: 160
Formaat: 21 × 30 cm
Prijs: 25€
Verzendingskost: België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

Hundred Zundert, Posture Editions, 2016, 21 × 30 cm, 160, 25€, België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

Hundred Zundert

Tijdens een drie maanden durende residentieperiode verbleef Nel Aerts in het Vincent Van Gogh­Huis in Zundert, het dorp waar de kunstenaar zijn jeugd doorbracht. Ze trachtte niet zozeer in de voetsporen van de kunstenaar te treden, maar plaatste zichzelf in het iconische interieur van de kosterswoning en creëerde hiermee het kader voor ruim honderd zelfportretten. Posture Editions selecteerde 100 van deze balpentekeningen en plaatste deze op ware grootte in Hundred Zundert, de twintigste editie binnen de inmiddels herkenbare reeks kunstenaarsboeken.

Nel Aerts presenteerde het eerste deel van deze tekeningen tijdens haar tentoonstelling Billenkoek in KIOSK.

Het boek werd gepubliceerd door Posture Editions, met de ondersteuning van Lord Nelson, KIOSK & Vincent van GoghHuis Zundert. De boekpresentatie vond plaats in KIOSK op zondag 17 april 2016.

Publicatie
klik om te openen klik om te sluiten

Zachary Formwalt

Three Exchanges

Auteur: Eric de Bruyn, Joshua Simon en Zachary Formwalt
Editor: Stedelijk Museum Amsterdam / MoCAB, Belgrado / KIOSK
Jaar: 2015

Pagina's: 300
Formaat: 17 x 23 cm
Prijs: 30€
Verzendingskost: België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

Three Exchanges, Stedelijk Museum Amsterdam / MoCAB, Belgrado / KIOSK, 2015, 17 x 23 cm, 300, 30€, België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

Three Exchanges

De publicatie kwam tot stand naar aanleiding van de solotentoonstellingen die Formwalt achtereenvolgens in 2014 en 2015 presenteerde in KIOSK, Stedelijk Museum Bureau Amsterdam en Museum of Contemporary Art (MoCAB) Belgrado. In beide expo's stond hetzelfde thema en werk centraal: onze hedendaagse wereldeconomie, waarbij Formwalt in drie video-installaties het beeld van het beursgebouw als metafoor inzet voor het onvermogen om de immer circulerende kapitaalstromen binnen de huidige financiële wereld zichtbaar te maken.

Vormgeving door Roger Willems.

Publicatie
klik om te openen klik om te sluiten

Mathieu Kleyebe Abonnenc

Cinéma chez les balantes

Auteur: Suzanne Lipinska
Editor: Mathieu Kleyebe Abonnenc
Jaar: 2014

Pagina's: 56
Formaat: 15 x 21 cm
Prijs: 2€
Verzendingskost: België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

Cinéma chez les balantes, Mathieu Kleyebe Abonnenc, 2014, 15 x 21 cm, 56, 2€, België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

Cinéma chez les balantes

De publicatie is een uitgave van KIOSK ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘L'œil se noie’ van Mathieu Kleyebe Abonnenc en Eric Baudelaire in KIOSK (05.04.2014 – 15.06.2014).

'Cinéma chez les balantes' ('Filming with The Balanta People') bevat een vertaalde heruitgave van enkele reportages die Suzanne Lipinska maakte voor het magazine Africasia in juni-juli 1970, terwijl ze aan de zijde van het bevrijdingsleger van Guinee-Bissau en filmmaker Sarah Maldoror stond, die op dat moment aan 'Guns for Banta' werkte.

Introductie door Abonnenc:
"Following his two-week trip in the jungle of Guinea-Bissau,
Suzanne Lipinska joins the director Sarah Maldoror to get
on the island of Diabada. It is on this small piece of the Republic
of Guinea that Sarah Maldoror decided to shoot his new film
Guns for Banta.
The film, produced by the Democratic and Popular Republic
of Algeria, and commissioned by the P.A.I.G.C., stages the first
moments of opposition against the Portuguese colonialism.
It tells the political awakening of a peasant, whose martyr brings
an entire population to rise.
Suzanne Lipinska’s precious testimony allows us to perceive
the difficulty of involving the people in the production of a militant
cinema, and by extension into a revolutionary process."

Tekst en foto's door Suzanne Lipinska. Vormgeving door deValence.

Publicatie
klik om te openen klik om te sluiten

Ulla von Brandenburg

Nr. 6

Editor: Ulla von Brandenburg
Jaar: 2013

Pagina's: 14
Formaat: 35 x 48 cm
Prijs: 4€
Verzendingskost: België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

Nr. 6, Ulla von Brandenburg, 2013, 35 x 48 cm, 14, 4€, België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

Nr. 6

‘Nr. 6′ is een kranteditie die Ulla von Brandenburg maakte voor de tentoonstelling ‘Gleich Gleich Gleich’ in KIOSK.
Het toont een reeks quilts uit Amerika die ze als inspiratiebron hanteerde. Het afbeelden van verschillende soorten stoffen geeft von Brandenburgs typische werkwijze van montage en associatie weer.

Publicatie
klik om te openen klik om te sluiten

Claudia Wieser

Furniture

Auteur: Liene Aerts, Alexander Garcia Düttmann, Zoë Gray, Wim Waelput
Editor: KIOSK
Jaar: 2013

Pagina's: 32
Formaat: 19 x 25 cm
Prijs: 13€
Verzendingskost: België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

Furniture, KIOSK, 2013, 19 x 25 cm, 32, 13€, België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

Furniture

De publicatie is een uitgave van KIOSK ter gelegenheid van de tentoonstelling 'Furniture' van Claudia Wieser (06.10.2012 - 18.11.2012).

De titel van de tentoonstelling en de publicatie, 'Furniture', verwijst meteen naar de centrale uitgangspunten in Wiesers werk: wat is het statuut van sculpturen die vormgegeven worden als objecten? Het oeuvre van de kunstenaar modelleert zich rondom deze vraagstelling en tast de grenzen tussen pure en toegepaste kunst af. De tentoonstelling 'Furniture' plaatste een ensemble van tekeningen, keramieken en houten sculpturen en een ruimtelijk collagewerk in onderlinge dialoog en bracht deze expliciet in verband met de architecturale context van de tentoonstellingsruimte.

Vormgeving door Boy Vereecken.

Publicatie
klik om te openen klik om te sluiten

Slavs and Tatars

79.89.09.

Auteur: Slavs and Tatars
Editor: Slavs and Tatars
Jaar: 2011

Pagina's: 44
Formaat: 42 x 30 cm
Prijs: 6€
Verzendingskost: België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

79.89.09., Slavs and Tatars, 2011, 42 x 30 cm, 44, 6€, België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

79.89.09.

'79.89.09' werd gepubliceerd als onderdeel van 'Again, A Time Machine', een rondreizende tentoonstelling die werd georganiseerd door Book Works. Deze publicatie moet het werk 'Dear 1979, Meet 1989' begeleiden. Hierin worden voorbeelden getoond uit Slavs and Tatars’ eigen bibliotheek en de focus ervan op de Iraanse revolutie van 1979 en de Poolse Solidarność beweging.

Edition van 1.500 exemplaren, design door James Langdon.

Publicatie
klik om te openen klik om te sluiten

Zin Taylor

The Allegorical Function Of Dirt: A Discussion With Aki Tsuyuko's Ongakushitsu

Jaar: 2011

Pagina's: 10
Formaat: 14 x 18 cm
Prijs: 2€
Verzendingskost: België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

The Allegorical Function Of Dirt: A Discussion With Aki Tsuyuko's Ongakushitsu, , 2011, 14 x 18 cm, 10, 2€, België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

The Allegorical Function Of Dirt: A Discussion With Aki Tsuyuko's Ongakushitsu

De publicatie is een uitgave van KIOSK ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Growth’ van Zin Taylor (20.10.2011 – 27.11.2011).

“In The Allegorical Function of Dirt: a discussion with Aki Tsyuko’s Ongakushitsu I approached the full-length of Tsuyuko’s album as a base to inform the production of a video featuring twelve landscapes that I had constructed from dirt. My forming of dirt is a visual response to what I imagined to be Tsuyuko’s forming of music into a narrative voice. I read Aki Tsuyuko’s use of the organs and keyboards to compose music as mediators that would record her constructions from the formless material of sound. The completed video containing the discussion between dirt and music was sent to Tsuyuko and a booklet documenting our correspondence accompanies the work. Contacting Tsuyuko was necessary to communicate that what I had read into her album’s intent was an additional narrative proposed as an alternative reading. By responding to Aki Tsuyuko’s album I was curious if I could add to its history in any way or if that action would generate a network of growth – a situation where communication would expand the territory an idea occupied.”

Volume I van een open dialoog. Vertalingen door Shinobu Akimoto. (c) Zin Taylor, 2005.

Publicatie
klik om te openen klik om te sluiten

Susanne Kriemann

Ashes and Broken Brickwork of a Logical Theory

Auteur: Dieter Roelstraete, Wim Waelput, Axel John Wieder
Editor: Künstlerhaus Stuttgart / KIOSK
Jaar: 2010

Pagina's: 128
Formaat: 13 x 19,5 cm
Prijs: 12€
Verzendingskost: België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

Ashes and Broken Brickwork of a Logical Theory, Künstlerhaus Stuttgart / KIOSK, 2010, 13 x 19,5 cm, 128, 12€, België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

Ashes and Broken Brickwork of a Logical Theory

De publicatie is een uitgave van KIOSK ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Ashes and Broken Brickwork of a Logical Theory’ van Susanne Kriemann (19.02.2010 - 28.03.2010).

De publicatie leest als een inventaris van Susanne Kriemann’s onderzoekstraject omtrent archeologie, het artefact, het beeld van de werkende mens en het idee van de woestijn als modern verlangen om tabula rasa te maken. Het fotografisch archief van Agatha Christie wordt in verband gebracht met opnames die Kriemann maakte van de Syrische woestijn en van archeologische sites in Mesopotamië. Deze associatieve werkvorm laat de kunstenares toe om ‘het graven naar het verleden’ en ‘het idee van moderniteit’ te onttrekken aan iedere ideologische connotatie en op die manier de recente geschiedschrijving te analyseren als formeel ordeningsysteem.

Vormgeving door Christopher Jung en Tobias Wenig, Berlijn. ISBN: 978 90 77459 44 7

Publicatie
klik om te openen klik om te sluiten

Mekhitar Garabedian

Yavreeges Hokeet Seerem

Jaar: 2010

Pagina's: 10
Formaat: 14 x 20,5 cm
Prijs: 3€
Verzendingskost: België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

Yavreeges Hokeet Seerem, , 2010, 14 x 20,5 cm, 10, 3€, België 2€ / Europa 5€ / Rest van de wereld 6€

Yavreeges Hokeet Seerem

De publicatie is een uitgave van KIOSK ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Young Man Blues’ van Mekhitar Garabedian (20.02.2010 – 28.03.2010).

De publicatie werpt een blik op de alledaagse ruimte rondom Mekhitar Garabedian aan de hand van foto’s en filosofische citaten, een combinatie van beeld en verbeelding, van wat een huis of thuis voorstellen kan. Het geheel is ontstaan vanuit een secure selectie uit zijn beeldarchief en vertelt een boodschap die door het aanvangende citaat van Boris Mikhailov kernachtig samengevat kan worden. Deze handelt over het standpunt die de fotograaf dient in te nemen en het idee dat de kracht van het vastleggen van een eenvoudig, maar eerlijk beeld, sterker is dan het najagen van hét allergrootste gebaar.

Vormgeving door Céline Butaye.

Publicatie
klik om te openen klik om te sluiten